Vol 11, No 2

Cizinci a našinci mezi školou a každodenností


Vietnamský chlapec hraje fotbal, romská dívka si hraje na lékařku a vyšetřuje plyšového medvídka, blonďatá holčička nabízí svačinu černošskému chlapečkovi, který čte Bibli. Ideální školní třída nebo fikce? Ti z nás, kteří prošli českým vzdělávacím systémem a čtou tyto řádky, za svou školní historii mnoho spolužáků migrantů neměli, nebo si z různých důvodů jejich etnicky odlišný původ neuvědomovali. Vzhledem k sílící migraci po roce 1989 bude zkušenost etnické rozmanitosti ve školních lavicích pro další generace o poznání častější. Na tento trend reaguje sociálněvědní výzkum, který se zejména ve své variantě pedagogické, psychologické a sociologické podílel na genezi (sice stále ambivalentní, dnes již ale byrokraticky zavedené) kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“, k nimž vydatně upíná svou pozornost. Předložené tematické číslo si klade ambici posílit analytickou, teoretickou a metodologickou erudici, s níž je možné (a jak se domníváme i potřebné) k jinak dobře popsané a prozkoumané oblasti vzdělávání žáků z etnických menšin přistoupit.

Obsah

Editorial

Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
Adéla Souralová, Jana Obrovská
Mobi ePub
7–9

Studie

Martin Kanovský, Monika Turanská
Mobi ePub
13–26
Andrej Mentel
Mobi ePub
27–50
Jana Obrovská
Mobi ePub
51–74
Adéla Souralová
Mobi ePub
75–97
Martin Kreidl, Lucie Moravcová
Mobi ePub
101–122
Veronika Frantová
Mobi ePub
123–142

Recenze

Katrine Fangen, Thomas Johansson, Nils Hammarén (eds.): Young Migrants. Exclusion and Belonging in Europe
Denisa Sedláčková
Mobi ePub
145–147
Cati Coe, Rachel R. Reynolds, Deborah A. Boehm, Julia Meredith Hess, Heather Rae Espinoza (eds.): Everyday Ruptures. Children, Youth and Migration in Global Perspective
Adéla Skoupá
Mobi
149–154
Mirca Madianou, Daniel Miller: Migration and New Media. Transnational Families and Polymedia
Monika Nemcová
Mobi ePub
155–157