Teoretická východiska mediální výchovy jako determinant mediálněpedagogické praxe
Bd.27,Nr.3(2017)
mediální výchova; mediální studia; sociálněvědní paradigma; mediální účinky; protekcionismus; normativnost; objektivismus; kritická mediální gramotnost
Anderson, J. (1980). The teoretical lineage of critical viewing curricula. Journal of Communication, 30(3), 64–70. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1980.tb01993.x">https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1980.tb01993.x
Barker, M., & Petley, J. (2001). Ill effects: The media/violence debate. London: Routledge. Bílá kniha. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (2001). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol
Buckingham, D. (1993). Changing literacies: Media education and modern culture. London: Tufnell Press.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015–2020. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamervzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3
Doporučené očekávané výstupy: Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. (2011). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z http://digifolio. rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951
Ennis, H. R. (2001). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 26(1), 4–18.
European Commission/EACEA/Eurydice (2016). Promoting citizenship and the common values of freedom, tolerance and non-discrimination through education: Overview of education policy developments in Europe following the Paris Declaration of 17 March 2015. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Fairclough, N. (1995). Media discourse. London: Arnold.
Ferguson, R. (1998). Representing ‘race’: Ideology, identity and the media. New York: Oxford University Press.
Fink, E. J., & Gantz, W. (1996). A content analysis of three mass communication research traditions: Social science, interpretative studies, and critical analysis. Journalism & Mass Communication Quuarterly, 73(1), 114–134. https://doi.org/10.1177/107769909607300111">https://doi.org/10.1177/107769909607300111
Foucault, M. (1984). Truth and power. In P. Rabinow (Ed.), The Foucault reader (s. 51–75). New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann a synové.
Fourie, P. J. (2007). Media studies. Institutions, theories and issues. Lansdowne: Juta.
Gauntlett, D. (1998). Ten things wrong with the media effects model. In R. Dickinson, R. Harindranath, & O. Linné (Eds.), Approaches to audiences – A reader (s. 120–130). London: Arnold.
Giroux, H. A. (2011). On critical pedagogy. New York: Bloomsbury Academic.
Hobbs, R. (2011). The state of media literacy: A response to Potter. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 55(3), 419–430. https://doi.org/10.1080/08838151.2011.597594">https://doi.org/10.1080/08838151.2011.597594
Jirák, J. (2006). Proč potřebujeme mediální výchovu. RVP.cz. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/ clanek/c/z/540/proc-potrebujeme-medialni-vychovu.html/?oblibene=1
Jirák, J., & Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Praha: Portál.
Kahn, R. (2007). Research into critical media pedagogy as cultural study. In B. Kozuh, A. Kozlowska, & P. Krope (Eds.), Description and explanation in educational and social research. Warsaw:Rodn “WOM” Publishers. Dostupné z http://www.academia.edu/167217/Research_into_Critical_Media_Pedagogy_as_a_Cultural_Study.
Kellner, D., & Share, J. (2007). Critical media literacy is not an option. Learning Inquiry, 1(1), 59–69. https://doi.org/10.1007/s11519-007-0004-2">https://doi.org/10.1007/s11519-007-0004-2
Kline, S. (2003). Media effects: Redux or reductive? Participations: International Journal of Audience Research, 1(1).
Kunkel, D., Wilcox, B., Cantor, J., Palmer, E., Linn, S., & Dowrick, P. (2004). Report of the APA task force on advertising and children. Dostupné z https://www.apa.org/pi/families/resources/advertising-children.pdf.
Livingstone, S. (1996). On the continuing problem of media effects research. In J. Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass media and society (s. 305–324). London: Edward Arnold.
Lowery, S., & M. L. DeFleur (1995). Milestones in mass communication research: Media effects. New York: Longman.
Maňák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271.
Masterman, L. (1985). Teaching the media. London: Comedia Pub. Group.
McGuire, J. W. (1986). The myth of massive media impact: Savaging and salvagings. In G. Comstock (Ed.), Public communication and behavior (s. 173–257). New York: Academic Press.
Mclaughlin, M., & DeVoogd, G. (2004). Critical literacy as comprehension: Expanding reader response. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(1), 52–62. https://doi.org/10.1598/JAAL.48.1.5">https://doi.org/10.1598/JAAL.48.1.5
McQuail, D. (1987). Mass communication theory: An introduction. London: Sage.
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Napoli, M. P. (2014). Measuring media impact: An overwiev of the field. New Brunswick: Rutgers University Press.
Nečas, V., & Trampota, T. (2008). Vývoj zkoumání účinků médií. Dostupné z http://www.socioweb.cz/index.php@disp=temata&shw=302&lst=107.html.
O’Neill, B. (2011). Media effects in context. In V. Nightingale (Ed.), The handbook of media audiences (s. 320–340). Oxford: Blackwell.
O’Sullivan, T., Hartley, J., Saunders, D., Montgomery, M., & Fiske, J. (2006). Key concepts in communication and cultural studies. London: Routledge.
Perse, E. M. (2001). Media effects and society. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Piette, J., & Giroux, L. (1996). The theoretical foundations of media education programs. In R. Kubey (Ed.), Media literacy in the information age (s. 89–134). New Brunswick: Transaction.
Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), 675–696. https://doi.org/10.1080/08838151.2011.521462">https://doi.org/10.1080/08838151.2011.521462
Potter, W. J., Cooper, R., & Dupagne, M. (1993). The three paradigms of mass media research in mainstream journals. Communication Theory, 3(4), 317–335. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.1993.tb00077.x">https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.1993.tb00077.x
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Dostupné z http://www.vuppraha. cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Robertson, L., & Scheidler-Benns, J. (2016). Critical media literacy as a transformative pedagogy. Literacy Information and Computer Education Journal, 7(1), 2247–2253. https://doi.org/10.20533/licej.2040.2589.2016.0297">https://doi.org/10.20533/licej.2040.2589.2016.0297
Sholle, D. (1994). The theory of critical media pedagogy. Journal of Communication Inquiry, 18(2), 8–29. https://doi.org/10.1177/019685999401800202">https://doi.org/10.1177/019685999401800202
Schramm, W., Lyle, J., & Parker, E. B. (1961). Television in the lives of our children. Stanford: Stanford University Press.
Storey, J. (2008). Cultural studies and the study of popular culture (5th edition). London: Routledge.
Valenta, P. (2016). Kritická mediální pedagogika: teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu. (Disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.
Williams, R. (1975). Television: Technology and cultural form. New York: Schocken Books.
Wimmer, D. R., & Dominick, J. R. (2010). Mass media research: An introduction. Boston: Wadsworth Publishing.
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2017 Petr Valenta