Koncept Standardů společného základu ve Spojených státech amerických: výuka čtení v primárním vzdělávání

Bd.26,Nr.1(2016)

Abstract

Cílem tohoto článku, který se pohybuje na pomezí přehledové a teoretické studie, je představit čtenáři kurikulární dokument Standardy společného základu Spojených států amerických (Common core state standards). První část kapitoly přibližuje pojetí Standardů společného základu napříč celým školním vzděláváním. Další pasáže jsou věnovány analýze standardů pro vzdělávací oblast anglický jazyk se zaměřením na závěrečné výstupy jednotlivých ročníků koncipovaných pro výuku čtení, blíže prezentují standardy zacílené na čtvrtý ročník primární školy a nabízí komparativní pohled výuky čtení ve Standardech společného základu a v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Studie naznačuje rozdílnosti v závěrečných výstupech pro výuku čtení na základní škole, v nichž bylo např. zjištěno, že české kurikulum oproti americkému plně neakceptuje esteticko-výchovnou složku literatury.


Schlagworte:
Common core state standards; Standardy společného základu; kurikulum Spojených států amerických; výuka čtení; RVP ZV
Literaturhinweise

Anderson, L., Fiester, L., Gonzales, M., & Pechman, E. (1996). Standards. What are they? Dostupné z http://www.ed.gov/pubs/IASA/newsletters/standards/pt1.html

Duke, N. K., Halladay, J. L., & Roberts, K. L. (2013). Reading standards for informational text. In L. M. Morrow, T. Shanahan, & K. K. Wixson (Eds.), Teaching with the Common core standards for English language arts, preK2 (s. 46–66). New York: Guilford Press.

Heffron, S. G., & Downs, R. M. (2012). Geography for life: National geography standards. Geography education national implementation project. Washington: National council for geographical education.

Hník, O. (2010). Literární výchova: reflexe v oborové didaktice. In E. Príhodová (Ed.), Oborová didaktika v príprave a ďalšom vzdělávání učitel materinského jazyka a literatúry (s. 152–158). Ružomberok: Katolicka univerzita v Ružomberku.

Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros.

Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634

Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 4(21), 375–415.

Klímová, K., Altmanová, J., Hájková, M., Hausenblas, O., Hoskovec, T., Kapustová, A., … Vyskočil, M. (2013). Standardy pro základní vzdělávání. Český jazyk a literatura. Praha: MŠMT.

Lavičková, H. (2014). Umělecký text v didaktickém aparátu čítanek pro primární školu. Brno: Masarykova univerzita.

Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.

Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

Liptáková, Ľ., Stanislavová, Z., Sičáková, Ľ., Hlebová, B., Kesselová, J., Klimovič, M., … Rusňák, R. (2011). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově.

Maňák, J. (2007). Kurikulum a hodnoty. Pedagogická orientace, 17(2), 2–10.

Mukařovský, J. (1925). Vyučování jazyku mateřskému na školách francouzských a o potřebě jeho reformy na našich školách. Střední škola, 5(18), 18–23.

Mullis, I. V. S., Kennedy, A. M., Martin, M. O., & Sainsbury, M. (2004). Assesment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. Chestnut Hill: Boston College.

NCGE. (2015). National council for geographic education. Dostupné z http://www.ncge.org/

NGA Center, & CCSSO. (2010). Common core state standards for English language arts & literacy in history/social studies, science, and technical subjects. Dostupné z http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_ELA%20Standards.pdf

NGA Center, & CCSSO. (2015). Common core state standards initiative. Dostupné z http://www.corestandards.org/

NÚV. (2014). Společné základní standardy v USA. Standardy v ovládání anglického jazyka a v matematice. Zpravodaj – odborné vzdělávání v zahraničí, 25(3), 7.

Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro zítřek: výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha: ÚIV.

Rusek, M. (2015). Standardy základního vzdělávání pro výuku chemie. Pedagogika, 64(4), 422–428.

Spilková, V. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v kontextu transformace českého školství. Pedagogika, 55(1), 20–25.

Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. (Eds.). (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC.

Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5), 615–633. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-615">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-615

Trávníček, J. (2008). Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host.

VÚP. (2010). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP.

VÚP. (2011). Gramotnost ve vzdělání. Praha: VÚP.

VÚP. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP.

Zítková, J. (2004a). Několik poznámek k literární komunikaci v primární škole. Brno: Masarykova univerzita.

Zítková, J. (2004b). Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.–5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita.

Metriky

0

Crossref logo

0


747

Views

320

PDF (Tschechisch) views