Didaktické znalosti obsahu a matematické vzdělávání učitelů

Roč.22,č.2(2012)

Abstrakt

V úvodu příspěvku jsou naznačeny některé problémy matematického vzdělávání, zejména problém instruktivních a konstruktivních přístupů k učení. V druhé části je srovnáván pojem didaktická znalost obsahu s pojmem didaktika jako tvorba školy. Ukazuje se, že Shulmanem připomínané chybějící paradigma je v české didaktice výrazně zastoupeno. Dále jsou charakterizovány globální a dílčí transformace jako různé pohledy na tvorbu didaktických znalostí obsahu. Problematika porozumění se probírá v souvislosti s dílem Liping Ma a zdůrazňuje se význam tzv. dobré praxe. Ve třetí části příspěvku jsou prezentovány možnosti integrace didaktické a obsahové složky matematiky v učitelském vzdělávání.


Klíčová slova:
didaktické znalosti obsahu; matematické vzdělávání; didaktika jako tvorba školy; porozumění; globální a dílčí didaktická transformace; dobrá praxe
Reference

Ajvaz, M. (1997). Tajemství knihy. Brno: Petrov.

Barbeau, E. (2008). Základem úspěchu jsou dobří učitelé. Pokroky matematiky, fyziky, astronomie, 53(4), 341–345.

Courant, R., & Robbins, H. (1941). What is mathematics. London: Oxford University Press.

Dobrý, L. (2007). Tělesná výchova a pedagogical content knowledge. In T. Janík, et al., Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 53–66). Brno: Paido.

Durych, J. (2001). Eseje o umění. Brno: Host.

Džibrán, Ch. (1990). Prorok. Praha: Vyšehrad.

Franc, V. (2010). Svědek neposkvrněného početí. Třebíč: Akcent.

Hadamard, J. (1996). The mathematician’s mind. Princeton: University Press.

Hejný, M. et al. (1989). Teoria vyučovania matematiky 2. (Žlutá kniha). Bratislava: SPN.

Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.

Hejný, M., & Stehlíková, N. (2000). Elementární matematika. Praha: Pedagogická fakulta.

Hošpesová, A. et al. (2011). Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T. et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno:
Paido.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Kansanen, P. (2007). Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele – nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In T. Janík, et al., Pedagogical content
knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 11–22). Brno: Paido.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Pokus.

Komenský, J. A. (1905). Didaktika veliká. Praha: Dědictví Komenského.

Kosík, K. (2004). Poslední eseje. Praha: Filosofia.

Kotásek, J. et al. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: MŠMT.

Kuřina, F. (2005). Co je to vlastně didaktika? Pedagogika, 55(3), 264–267.

Kuřina, F. (2009). Didaktická transformace obsahu a školská praxe. Pedagogika, 59(3),
298–308.

Kuřina, F. (1996). Matematika a didaktika v učitelském vzdělání. In Didaktika matematiky
a řešení úloh. Praha: Univerzita Karlova.

Kuřina, F., & Půlpán, Z. (2006). Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Academia.

Liessmann, K. P. (2008). Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. London: Lea.

Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

Mareš, J. (2009). Učení ve školním prostředí. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie
(s. 172–177). Praha: Portál.

Masaryk, T. G. (1990). Jak pracovat. Praha: JK.

Polya, G. (1962). Mathematical discovery I., II. New York: Wiley.

Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Skalková, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.

Stehlíková, N., Hejný, M., & Jirotková, D. (2005). Úvod do studia analytické geometrie. Praha:
Pedagogická fakulta.

Stehlíková, N., & Tichá, M. (2011). Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace,
21(2), 18–31.

Šedivý, J. (1969). O modernizaci školské matematiky. Praha: SPN.

Metriky

0


794

Views

476

PDF views