Pedagogical content knowledge and mathematics education of teachers

Vol.22,No.2(2012)

Abstract
In the introduction we outline some problems of mathematics education, especially the problem of instructive and constructive approaches to learning. In the second part we compare the concept of pedagogical content knowledge with the concept of didactics as school formation. We prove that Shulman’s missing paradigm is plentifully represented in Czech didactics. Further, we characterize global and partial transformations as diff erent approaches to development of pedagogical content knowledge. The issue of understanding is discussed together with the work of Liping Ma and stresses the importance of so called “good practice”. The third part deals with the possibilities of integration of didactic and content dimensions of mathematics in teacher education.

Keywords:
pedagogical content knowledge; mathematics education; didactics as school formation; understanding; didactic transformation; good practice
References

Ajvaz, M. (1997). Tajemství knihy. Brno: Petrov.

Barbeau, E. (2008). Základem úspěchu jsou dobří učitelé. Pokroky matematiky, fyziky, astronomie, 53(4), 341–345.

Courant, R., & Robbins, H. (1941). What is mathematics. London: Oxford University Press.

Dobrý, L. (2007). Tělesná výchova a pedagogical content knowledge. In T. Janík, et al., Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 53–66). Brno: Paido.

Durych, J. (2001). Eseje o umění. Brno: Host.

Džibrán, Ch. (1990). Prorok. Praha: Vyšehrad.

Franc, V. (2010). Svědek neposkvrněného početí. Třebíč: Akcent.

Hadamard, J. (1996). The mathematician’s mind. Princeton: University Press.

Hejný, M. et al. (1989). Teoria vyučovania matematiky 2. (Žlutá kniha). Bratislava: SPN.

Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.

Hejný, M., & Stehlíková, N. (2000). Elementární matematika. Praha: Pedagogická fakulta.

Hošpesová, A. et al. (2011). Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T. et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno:
Paido.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Kansanen, P. (2007). Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele – nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In T. Janík, et al., Pedagogical content
knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 11–22). Brno: Paido.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Pokus.

Komenský, J. A. (1905). Didaktika veliká. Praha: Dědictví Komenského.

Kosík, K. (2004). Poslední eseje. Praha: Filosofia.

Kotásek, J. et al. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: MŠMT.

Kuřina, F. (2005). Co je to vlastně didaktika? Pedagogika, 55(3), 264–267.

Kuřina, F. (2009). Didaktická transformace obsahu a školská praxe. Pedagogika, 59(3),
298–308.

Kuřina, F. (1996). Matematika a didaktika v učitelském vzdělání. In Didaktika matematiky
a řešení úloh. Praha: Univerzita Karlova.

Kuřina, F., & Půlpán, Z. (2006). Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Academia.

Liessmann, K. P. (2008). Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. London: Lea.

Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

Mareš, J. (2009). Učení ve školním prostředí. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie
(s. 172–177). Praha: Portál.

Masaryk, T. G. (1990). Jak pracovat. Praha: JK.

Polya, G. (1962). Mathematical discovery I., II. New York: Wiley.

Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Skalková, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.

Stehlíková, N., Hejný, M., & Jirotková, D. (2005). Úvod do studia analytické geometrie. Praha:
Pedagogická fakulta.

Stehlíková, N., & Tichá, M. (2011). Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace,
21(2), 18–31.

Šedivý, J. (1969). O modernizaci školské matematiky. Praha: SPN.

Metrics

0


836

Views

488

PDF (Czech) views