Společné, či oddělené vzdělávání dívek a chlapců?

Roč.23,č.5(2013)

Abstrakt

Článek porovnává dva základní vyučovací modely z hlediska zastoupení dívek a chlapců – koedukovanou a oddělenou výuku. S využitím zahraničních studií diskutuje pozitivní a negativní stránky obou modelů. Z hlediska genderové rovnosti ve vzdělávání se nereflektovaná koedukace jeví problematická, protože v jejím rámci může snadno docházet k prohlubování genderových stereotypů. Eventuální úvahy o zavedení oddělené výuky dívek a chlapců (po vzoru zahraničních experimentů) by měly zohledňovat žákovský pohled. Článek proto přináší výsledky dotazníkového šetření s účastí 556 žáků/yň 2. stupně základních škol, které mapovalo jejich postoje a zkušenosti s pobytem ve smíšených a oddělených skupinách. Šetření ukázalo, že děti preferují smíšené třídy, avšak zároveň mají zkušenosti se vzájemným genderově motivovaným obtěžováním a genderově stereotypním zacházením ze strany vyučujících.


Klíčová slova:
koedukace; genderově oddělená výuka; genderová rovnost
Reference

Beal, C. R. (1993). Boys and girls: The development of gender roles. New York: McGraw-Hill Humanities.

Buttler, J. (1990). Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. New York: Routledge.

Coleman, J. S. (1993). Equality and achievement in education (social inequality). London: Westview Pr.

Datnow, A., & Hubbard, L. (Eds.). (2002). Gender in policy and practice. Perspectives on single-sex and coeducational schooling. New York: Routledge.

Einarsson, Ch., & Granström, K. (2002). Gender-biased interaction in the classroom: The influence of gender and age in the relationship between teacher and pupil. Scandinavian Journal of Education Research, 46(2), 117–127. https://doi.org/10.1080/00313830220142155">https://doi.org/10.1080/00313830220142155

Gilligan,C. (2001). Jiným hlasem. Praha: Portál.

Gibb, S. J., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2008). Gender diff erences in educational achievement to age 25. Australian Journal of Education, 52(1), 63–80. https://doi.org/10.1177/000494410805200105">https://doi.org/10.1177/000494410805200105

Hnilica, K. (2010). Stereotypy, předsudky, diskriminace (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum.

Hayes, A. R., Pahlke, E. E., & Bigler, R. S. (2011). The efficacy of single-sex education: Testing for selection and peer quality eff ects. Sex Roles, 65(9), 693–703. https://doi.org/10.1007/s11199-010-9903-2">https://doi.org/10.1007/s11199-010-9903-2

Jackson, C. (2002). Can single-sex classes in co-educational schools enhance the learning experiences of girls and/or boys? An exploration of pupils’ perceptions. British Educational Research Journal, 28(1), 37–48. https://doi.org/10.1080/01411920120109739">https://doi.org/10.1080/01411920120109739

Jeter, J. T., & Davis, O. L. (1982). Diff erential classroom interaction in social studies as a function of diff erential expectations of pupil achievements. Journal of Social Studies Research, 6(winter), 1–7.

Jones, S. M., & Dindia, K. (2004). A meta-analytic perspective on sex equity in the classroom. Review of Educational Research, 74(4), 443–471. https://doi.org/10.3102/00346543074004443">https://doi.org/10.3102/00346543074004443

Kimmel, M. (2000). The gendered society. New York: Oxford University Press.

Klein, S. S., Richardson, B., Grayson, D. A., Fox, L. H., Kramarae, Ch., Pollard, D. S., & Dwyer, C. A. (2007). Handbook for achieving gender equity through education. New York: Routledge.

Rudman, L. A., & Glick, P. (2010). The social psychology of gender. New York: Guilford Press.

Skelton, Ch., Francis, B., & Smulyan, L. (2006). The SAGE handbook of gender and education. London: Sage Publication.

Smetáčková, I., & Pavlík, P. (2012). Genderově motivované a sexuální obtěžování na středních školách: Hranice vhodného chování. Sociální studia, 10(3), 11–30.

Streitmatter, J. (2002). Perceptions of a single-sex class experience: Females and males see it diff erently. In A. Datnow & L. Hubbard (Eds.), Gender in policy and practice. Perspectives on single-sex and coeducational schooling (s. 212–226). New York: Routledge.

Metriky

0

Crossref logo

0


1872

Views

646

PDF views