Expresivní psaní – Kvalitativní analýza textů vysokoškolských studentek
Roč.14,č.3(2020)
V předkládané studii jsou sumarizovány dosud známé teoretické poznatky o expresivním psaní a krátce jsou představeny teorie vysvětlující jeho pozitivní účinky. Následuje vlastní kvalitativní výzkum, který má za cíl probádat obecnější principy vyskytující se během intervence. Devatenáct vysokoškolských studentek se podrobilo expresivnímu psaní dvacet minut po čtyři po sobě jdoucí dny. Sesbírané texty byly analyzovány pomocí zakotvené teorie, díky níž bylo rozlišeno pět základních způsobů psaní – popis, vypravování, promýšlení, odžívání emocí a proud vědomí. Na závěr je navrženo několik faktorů vedoucích k pozitivním účinkům, důraz je kladen na moment ujasňování si svých potřeb a hledání míry mezi potřebami svými a potřebami druhých lidí, což může vést k realističtějším očekáváním.
expresivní psaní; kvalitativní analýza; vysokoškolské studentky
Copyright © 2021 Justýna Beránková, Marcela Ševčíková, Daniel Říha, Marek Preiss