Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice
Roč.27,č.3(2017)
kurikulum; kurikulární dokumenty; vzdělávací programy; tělesná výchova; srovnání; komparace; Irsko; Nizozemsko; Česká republika
Annerstedt, C. (2008). Physical education in Scandinavia with a focus on Sweden: A comparative perspective. Journal Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), 303–318. https://doi.org/10.1080/17408980802353347
Bereday, G. (1964). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Dvořák, D. (2012). Od osnov k vzdělávacím standardům. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy univerzity.
Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Malá škola po pěti letech: proměny školy v době reformy. Pedagogická orientace, 25(1), 9–31. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-9
Glaser, B. G. (2004). Remodeling grounded theory. Forum: Qualitative Social Research, 5(2), Article 4.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.
Habrdlová, M. (2014). Projektované kurikulum tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
Holmes, B. (1981). Comparative education: Some consideration of method. London: Allen and Unwin.
Horváthová, M. (2015). Review study OECD Dutch curriculum: „#onderwijs2032“. Dostupné z http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/OECD-Paper-4-BASICPRINCIPLES-FOR-CURRICULUM-REDESIGN.pdf
Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634
Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9–35. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.109
Janík, T., Najvar, P., & Solnička, D. (2011). Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií. Orbis scholae, 5(3), 63–85. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.79
Jin, A. (2013). Physical education curriculum reform in China: A perspective from physical education teachers. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(1), 15–27. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.623231
Kougioumtzis, K. (2014). The experienced physical education curriculum: A comparative study of primary and lower secondary school pupils in Sweden and South Africa. Göteborg: University of Gothenburg.
Kuhn, J. (2011). Kurikulární reforma v poločase. Pedagogická orientace, 21(4), 480–486.
Kuřina, F. (2014). Kompetence a školní praxe. Rozpaky oborového didaktika nad kurikulární reformou. Pedagogická orientace, 24(3), 433–442. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-3-433
Lupač, M. (2016). Obsahová analýza kurikulárních dokumentů tělesné výchovy v Nizozemsku z hlediska vybraných faktorů kvality projektovaného kurikula: komparace s RVP ZV. Studia sportiva, 10(1), 15–32. https://doi.org/10.5817/StS2016-1-2
Manzon, M. (2007). Comparing places. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative education research: Approaches and methods (s. 85–123). Hong Kong: Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong.
Maňák, J., & Janík, T. (2009). Kurikulum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 117–122). Praha: Portál.
MŠMT. (2013). Standardy pro základní vzdělávání. Tělesná výchova (zdravotní tělesná výchova).
Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67504&view=9832 MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Naul, R. (2003). Koncepce školní tělesné výchovy v Evropě. Česká kinantropologie, 7(1), 39–53.
Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30(2), 39–50. https://doi.org/10.7219/jjses.30.2_39
NCCA. (1999a). Physical education primary school curriculum. Dostupné z http://www. curriculumonline.ie/getmedia/ca8a385c-5455-42b6-9f1c-88390be91afc/PSEC05_Physical-Education_Curriculum.pdf
NCCA. (1999b). Physical education teacher guideliness. Dostupné z http://www.curriculumonline.ie/getmedia/2ca06265-2e75-4cc1-8174-661a877728d4/PE_Guidelines_english.pdf
OCW. (2016). Ons onderwijs2032 Eindadvies. Dostupné z http://onsonderwijs2032.nl/wpcontent/uploads/2016/01/Ons-Onderwijs2032-Eindadvies-januari-2016.pdf
Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., … & Vlček, P. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Richter, C. (2006). Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit (Disertační práce). Aachen: Mayer & Mayer.
Rossi, T., Tinning, R., McCuaig, L., Sirna, K., & Hunter, L. (2009). With the best of intentions: A critical discourse analysis of physical education curriculum materials. Journal of Teaching in Physical Education, 28(1), 75–89. https://doi.org/10.1123/jtpe.28.1.75
SLO. (2006). Kerndoelen Primair Onderwijs. Dostupné z http://www.slo.nl/primair/kerndoelen/Kerndoelenboekje.pdf/download
SLO. (2011). Basis dolment Bewegingsonderwijsvoorhet Basisonderwijs. Den Haag: Delta Hage.
Squires, D. (2012). Curriculum alignment research suggests that alignment can improve studentachievement. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(4), 129–135.
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
Šíp, R. (2014). Problematické aspekty současné pedagogiky z pohledu pedagogické filozofie: vztah praxe a teorie a potlačení somatické dimenze pedagogických procesů (Habilitační práce). Brno: Masarykova Univerzita.
Štech, S. (2009). Zřetel k učivu jako problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–116.
Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého.
Vlček, P. (2015). Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25(3), 394–412. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-3-394
Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických: pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
Vlček, P., & Mužík, V. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká kinantropologie, 16(1), 31–46.
Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy univerzity.
Young, M. (2010). Alternative educational futures for a knowledge society. European Educational Research Journal, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.2304/eerj.2010.9.1.1
Zhu, X., Ennis, C. D., & Chen, A. (2011). Implementation challenges for a constructivist physical education curriculum. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 83–99. https://doi.org/10.1080/17408981003712802

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Martina Habrdlová, Michal Lupač, Petr Vlček