Výchova k sebehodnocení ve škole

Vol.14,No.3(2004)

Abstract
If we are supposed to bring our students up into the autonomous human beings, who are able to coexist independently in the real world, it is necessary to use the methods that inspire learning autonomy including reflection of the learning process and self-evaluation in our lessons. Gradual and systematic preparation for self-evaluation meets modern demands onlearning and teaching.
The use of self-evaluation has positive effect on classroom climate as well.

Keywords:
learning autonomy; self-evaluation; classroom climate
References

A Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assesment - A General Guide for Users. Strasbourg: Council of Európe, 2001.

Cáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Portál: Praha, 2001.

Kohoutek, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM, 2001.

Kraus, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika 2003, č. 3, s. 253-267.

Little, D., Perclová, R. Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT, 2001.

Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál, 2001.

Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. Self-Evaluation in Learning: A Report on Trends, Experiences and Research Findings. Paris: UNESCO, 1979.

Slavík, J. Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika 2003, č. 1, s. 5-25.

Metrics

611

Views

369

PDF (Čeština) views