Morální výchova v současné společnosti a v pedagogice

Vol.14,No.3(2004)

Abstract
The contribution attends especially at shifting hierarchy values, large grow individualism, negativly token in mentality of people. Moral values fall back and these situation is typical for the most
industrial well-developed countries. Author recommends in pedagogy theory and practice give time attention moral education.

Keywords:
hierarchy values; individualism; moral values; moral education
References

Bendl, S. Školní kázeň, metody a strategie. Praha: ISV, 2001.

Brezinka, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. (Z německého originálu Moral und Erziehung. München-Basel 1992.)

Dvořáček, J. Význam etických hledisek v procesu vyučovaní odborných ekonomických předmětů. Pedagogická orientace 2000, č. 2, s. 44-52.

Jeníček, V. Trvale udržitelný rozvoj, etický princip budoucnosti. Acta oeconomica pragensia, Etika a ekonomie, 8/2002, s. 15-26. Praha VŠE.

Klvačová, E. Morálni problém globalizované ekonomiky: Neviditelný nevidomý vlastník. Acta oeconomica pragensia, Etika a ekonomie, 8/2002, s. 27-38. Praha VŠE.

Komenský, J. A. Velká didaktika. Vybrané spisy I. Praha: SPN, 1960.

Lorenz, K. Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000. (Z německého originálu Die acht Todsünden der zivilisierten Mennschenheit. München 1973.)

Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: UK, 1996.

Seknička, P., a kol. Üvod do hospodářské etiky. Praha: ASPI Publishing, 2001.

Metrics

466

Views

727

PDF (Čeština) views