Values and Attitudes Orientation of Czech Teachers and Students Focusing on Accepting or Rejecting the Otherness of Cultural and Ethnic Minorities

Vol.26,No.4(2016)
ENGLISH ISSUE

Abstract

This study examines the values orientation of Czech teachers and students and their attitudes towards various cultural and ethnic minorities in the Czech Republic. We believe that one of the key issues facing multicultural education is the transmission of stereotypes and prejudice among those involved in the educational process. One of the most important of our topics is also the educational process in relation to the socially disadvantaged, e.g. Roma children, children of foreigners and the like. From September 2014 to June 2015, we carried out an extensive research survey among students and teachers of primary and secondary schools in three Czech regions. The primary research objective was to provide a description of the attitudinal and values orientation of young students and their teachers towards different cultural or ethnic groups. Our expectations were confirmed in the case of a lower degree of tolerance of adolescents to the Roma minority compared to other ethnic or cultural minority groups; both the teachers and their students perceive coexistence of the majority with the Roma minority as problematic. In relation to multicultural education, we find it particularly concerning that teachers generally understand it as “learning about other cultures”, which is based on emphasizing differences rather than the presentation of what they have in common. As a consequence of such an understanding, the emphasis is placed only on formation of the cognitive dimension of attitudes. Such an approach can result in promoting a stereotypical mindset of students, instead of developing critical thinking.


Keywords:
attitudes; education; multiculturalism; otherness; research; values
References

Atkinson, R. L., & Atkinson, R. C. (Eds.). (1995). Psychologie. Praha: Viktoria Publishing.

Baršová, A., & Barša, P. (2008). Integrační politiky: mezi asimilací a multikulturalismem. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi (pp. 48–58). Praha: Portál.

Brod, T. (1998). Několik úvah a poznámek na dané téma In P. Žantovský (Ed.), Česká xenofobie (pp. 17–24). Praha: Votobia.

Cichá, M., Máčalová, J., Moravcová, B., Preissová Krejčí, A., Prokeš, M., & Roubínková, M. (2016). Romové očima pedagogů základních a středních škol. Antropowebzin, 2016(1–2), 21–30.

ČSÚ. (2014). Obyvatelstvo podle pohlaví, věku a rodinného stavu [on-line]. Retrieved from https://www.czso.cz/documents/10180/20541835/30000414k01.pdf/1a3310e8-ed0f-43f6-a0c7-f5871b963cb2?version=1.1.

Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.

DomNwachukwu, C. S. (2010). An introduction to multicultural education. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

Eriksen, T. H. (2012). Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha: SLON.

Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Vydavateľstvo UK.

Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc:

Hanex.

Hayesová, N. (2003). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.

Hirt, T. (2005). Svět podle multikulturalismu. In T. Hirt & M. Jakoubek (Eds.), Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (pp. 9–76). Plzeň: Aleš Čeněk.

Hirt, T. (2007). Přehled myšlenkových proudů a kritik multikulturalismu. In P. Rosůlek (Ed.), Politická filozofie: Aktuální problémy (pp. 42–62). Plzeň: Aleš Čeněk.

Horák, J. (1997). Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita.

Kosek, J. (2004). Člověk je (ne)tvor společenský: kapitoly ze sociální psychologie. Praha: Argo.

Krech, D., Crutchfield, R. S., & Ballachey, E. L. (1968). Človek v spoločnosti. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.

Kusá, J. (2012). Pedagogická reflexe multikulturní výchovy při práci s literárními texty na 2. stupni základních škol (Disertační práce). Olomouc: UP.

Máčalová, J. (2014). Multikulturalismus ve školní praxi: náhled pedagogů. In J. Husár, M. Machalová, T. Hangoni, & B. Kuzyšin (Eds.), Nová sociálna edukácia človeka III. (pp. 256–262). Prešov: Prešovská univerzita.

Manning, M. L., & Baruth, L. G. (2009). Multicultural education of children and adolescents. Boston: Pearson.

May, S., & Sleeter, C. E. (2010). Critical multiculturalism. New York: Routledge.

Moravcová, B. (2016). Reflexe multikulturalismu ve sdílených hodnotách učitelů a žáků (Diplomová práce). Olomouc: UP.

Moree, D. (Ed.). (2008). Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni.

Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.

Morvayová, P., & Moree, D. (2009). Dvakrát měř, jednou řež. Praha: Člověk v tísni.

Nakonečný, M. (1998). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.

Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.

Preissová Krejčí, A. (2014). Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A. (2016). Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A., Máčalová, J., Cichá, M., & Moravcová, B. (2016). Migrace, integrace a česká škola. Paidagogos, 2016(1), 70–89.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Skutil, M. (Ed.). (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.

Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2009). Making choices for multicultural education. Five approaches to race, class, and gender. New York: John Willey & Sons.

Steinberg, S. R. (2009). Diversity and multiculturalism: A reader. New York: Peter Lang.

Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Tesař, F. (2007). Etnické konflikty. Praha: Portál.

Metrics

0


1253

Views

517

PDF views