Hodnotová a postojová orientace českých učitelů a žáků se zaměřením na přijetí, respektive odmítnutí jinakosti kulturních a etnických minorit
Roč.26,č.4(2016)
ENGLISH ISSUE
Studie zkoumá hodnotovou orientaci českých učitelů a studentů a jejich postoje k rozličným kulturním a etnickým minoritám v České republice. Domníváme se, že klíčovým problémem multikulturního vzdělávání je sdílení stereotypů a předsudků mezi účastníky edukačního procesu. Pro naše téma je nejdůležitější výchovně vzdělávací proces ve vztahu k sociálně znevýhodněným, kterými jsou např. romské děti, děti cizinců apod. Od září 2014 do června 2015 jsme realizovali rozsáhlé výzkumné šetření mezi žáky a učiteli základních a středních škol ve třech krajích České republiky. Hlavní výzkumný záměr spočíval ve zjištění a deskripci postojové a hodnotové orientace žáků a jejich učitelů vůči odlišným kulturním či etnickým skupinám. Naše předpoklady se potvrdily v případě nižší míry tolerance adolescentů k romské minoritě ve srovnání s ostatními etnickými či kulturními menšinovými skupinami, pedagogové i žáci vnímají soužití majority s romskou menšinou jako problematické. Ve vztahu k multikulturní výchově jsme dospěli ke znepokojujícímu zjištění, že pod ní učitelé obecně rozumí „učení se o jiných kulturách“, tzn. že se zdůrazňují rozdíly, namísto toho, aby bylo prezentováno, co mají tyto kultury společného. Důraz je tak kladen pouze na formování kognitivní složky postojů. Takový přístup vede k posilování stereotypního myšlení žáků, namísto rozvoje kritického myšlení.
postoje; vzdělávání; multikulturalismus; jinakost; výzkum; hodnoty
Atkinson, R. L., & Atkinson, R. C. (Eds.). (1995). Psychologie. Praha: Viktoria Publishing.
Baršová, A., & Barša, P. (2008). Integrační politiky: mezi asimilací a multikulturalismem. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi (pp. 48–58). Praha: Portál.
Brod, T. (1998). Několik úvah a poznámek na dané téma In P. Žantovský (Ed.), Česká xenofobie (pp. 17–24). Praha: Votobia.
Cichá, M., Máčalová, J., Moravcová, B., Preissová Krejčí, A., Prokeš, M., & Roubínková, M. (2016). Romové očima pedagogů základních a středních škol. Antropowebzin, 2016(1–2), 21–30.
ČSÚ. (2014). Obyvatelstvo podle pohlaví, věku a rodinného stavu [on-line]. Retrieved from https://www.czso.cz/documents/10180/20541835/30000414k01.pdf/1a3310e8-ed0f-43f6-a0c7-f5871b963cb2?version=1.1.
Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
DomNwachukwu, C. S. (2010). An introduction to multicultural education. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
Eriksen, T. H. (2012). Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha: SLON.
Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc:
Hanex.
Hayesová, N. (2003). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
Hirt, T. (2005). Svět podle multikulturalismu. In T. Hirt & M. Jakoubek (Eds.), Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (pp. 9–76). Plzeň: Aleš Čeněk.
Hirt, T. (2007). Přehled myšlenkových proudů a kritik multikulturalismu. In P. Rosůlek (Ed.), Politická filozofie: Aktuální problémy (pp. 42–62). Plzeň: Aleš Čeněk.
Horák, J. (1997). Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita.
Kosek, J. (2004). Člověk je (ne)tvor společenský: kapitoly ze sociální psychologie. Praha: Argo.
Krech, D., Crutchfield, R. S., & Ballachey, E. L. (1968). Človek v spoločnosti. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Kusá, J. (2012). Pedagogická reflexe multikulturní výchovy při práci s literárními texty na 2. stupni základních škol (Disertační práce). Olomouc: UP.
Máčalová, J. (2014). Multikulturalismus ve školní praxi: náhled pedagogů. In J. Husár, M. Machalová, T. Hangoni, & B. Kuzyšin (Eds.), Nová sociálna edukácia človeka III. (pp. 256–262). Prešov: Prešovská univerzita.
Manning, M. L., & Baruth, L. G. (2009). Multicultural education of children and adolescents. Boston: Pearson.
May, S., & Sleeter, C. E. (2010). Critical multiculturalism. New York: Routledge.
Moravcová, B. (2016). Reflexe multikulturalismu ve sdílených hodnotách učitelů a žáků (Diplomová práce). Olomouc: UP.
Moree, D. (Ed.). (2008). Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Morvayová, P., & Moree, D. (2009). Dvakrát měř, jednou řež. Praha: Člověk v tísni.
Nakonečný, M. (1998). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
Preissová Krejčí, A. (2014). Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.
Preissová Krejčí, A. (2016). Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého.
Preissová Krejčí, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Preissová Krejčí, A., Máčalová, J., Cichá, M., & Moravcová, B. (2016). Migrace, integrace a česká škola. Paidagogos, 2016(1), 70–89.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Skutil, M. (Ed.). (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2009). Making choices for multicultural education. Five approaches to race, class, and gender. New York: John Willey & Sons.
Steinberg, S. R. (2009). Diversity and multiculturalism: A reader. New York: Peter Lang.
Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tesař, F. (2007). Etnické konflikty. Praha: Portál.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Andrea Preissová Krejčí, Martina Cichá, Jana Máčalová