Historical development of approaches to didactics of physics in the Czech Republic
Vol.24,No.2(2014)
The purpose of the review is to describe the approaches to the didactics of physics which appeared in the Czech Republic during its development, and to discuss especially the relationships between the didactics of physics and other fields. It should be beneficial to the understanding of the current situation and to the prognosis of the future development. The main, part of the paper includes the characteristics of particular approaches of the Czech didactics of physics. In chronological order, these are the methodological, application, integration and communicative approaches. The summary and concluding discussion deals with the relationships between the didactics of physics and the subject of physics itself, pedagogy and other fields. It seems that the methodological approach is closely connected to physics, while the application approach comes primarily from pedagogy. The integration approach strives for the utilisation of other scientific fields to develop the didactics of physics. This paper reveals that the most elaborate is the communicative approach. This approach belongs to the concepts which influence the current didactical thinking in the Czech Republic to the highest extent in various fields (including within the didactics of socio-humanist fields). In spite of the communicative approach, it is necessary to admit that the other mentioned approaches are also, to a certain extent, employed and co-exist.
approach to didactics of physics; didactics of physics; subject didactics
Bělař, A., Hlavička, A., Lehar, F., Pavlík, B., & Pírko, Z. (1953). Fysika pro čtvrtou třídu gymnasií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Beneš, Z. (2011). Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 21(2), 193–206.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23–37.
Brockmeyerová, J., & Tarábek, P. (2009). Struktura didaktické komunikace fyziky. Matematika– fyzika–informatika, 18(5), 277–284.
Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Fenclová, J., Bednařík, M., Půlpán, Z., & Svoboda, E. (1984). K perspektivám fyzikálního vzdělávání v didaktickém systému přírodních věd. Praha: Academia.
Fraser, J. B., & Tobin, K. G. (Eds.). (2003). International handbook of science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Fuka, J. (1974). Doplněk k učivu fyziky pro IV. ročník gymnasia. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Fuka, J., Klimeš, B., Lepil, O., Široký, J., Vanýsek, V., & Rudolf, V. (1965). Fyzika pro III. ročník střední všeobecně vzdělávací školy (pro III. a IV. ročník gymnasia). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Gleiser, M. (2012). Trhlina ve stvoření světa. Nová vize života v nedokonalém vesmíru. Praha: Dokořán, Argo.
Chytilová, M., Pavlík, B., Šoler, K., & Vlach, B. (1953). Fysika pro třetí třídu gymnasií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Janás, J., & Kolářová, R. (2007). K stému výročí narození RNDr. Marty Chytilové, CSc. Matematika–fyzika–informatika, 16(10), 602–605.
Janík, T. (2009). Oborové a předmětové didaktiky. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 656–660). Praha: Portál.
Janík, T., & Slavík, J. (2007). Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 1(1), 54–66. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.151
Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
Kansanen, P. (2007). Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele – nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In T. Janík (Ed.), Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 11–22). Brno: Paido.
Kašpar, E. (1960). Kapitoly z didaktiky fyziky I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kašpar, E., Hniličková-Fenclová, J., Lepil, O., Skalický, V., Vachek, J., & Vlach, B. (1978). Didaktika fyziky: obecné otázky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kotásek, J. (2011). Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 21(2), 226–239.
Kuhn, T. S. (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
Lepil, O. (2007). Odkaz díla prof. PaedDr. Josefa Fuky v didaktice fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 17(4), 218–225.
Lepil, O. (2008). K vývoji didaktiky fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 18(2), 82–92.
Lepil, O. (2012). Vybrané kapitoly k modulu Didaktika fyziky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Lepil, O. (2013). K vývoji učebnic fyziky pro střední školu gymnaziálního typu. Matematika–fyzika–informatika, 22(4), 16–3014.
Lepil, O., Houdek, V., & Pecho, A. (1986). Fyzika pro III. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Lepil, O., & Chytilová, M. (1973). Doplněk k učivu fyziky pro III. ročník gymnasia. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Marek, J., Chytilová, M., Kašpar, E., & Vanýsek, V. (1966). Fyzika pro I. ročník střední všeobecně vzdělávací školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Mareš, J., & Honsnejmanová, I. (2011). Diskuse o pedagogických časopisech v České republice. Pedagogická orientace, 21(1), 104–113.
Musilová, J. (2012). Editorial. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 279.
Musilová, J. (Ed.). (2012). Fyzikální vzdělávání [Monotematické číslo]. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6).
Nezvalová, D. (2011). Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. Pedagogická orientace, 21(2), 171–192.
Perelman, J. I. (1962). Zajímavá fyzika. Praha: Mladá fronta.
Píšová, M. (2011). Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace, 21(2), 142–155.
Pišút, J., Frei, V., Fuka, J., Lehotský, D., Široký, J., Tomanová, E., & Vanýsek, V. (1987). Fyzika pro IV. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Průcha, J. (2009). Pedagogická věda v ČR. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 633–638). Praha: Portál.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 55(4), 336–353.
Slavík, J., & Janík, T. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.
Stehlíková, N., & Tichá, M. (2011). Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace, 21(2), 156–169.
Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.). (2011). Oborové didaktiky: bilance a perspektivy [Monotematické číslo]. Pedagogická orientace, 21(2).
Svoboda, E. (2007). Ke 100. výročí narození prof. RNDr. Emila Kašpara, DrSc. Matematika–fyzika–informatika, 16(9), 534–538.
Svoboda, E., Bartuška, K., Baník, I., Kotleba, J., & Tomanová, E. (1985). Fyzika pro II. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 14 Jedná se o stránky přílohy, které jsou původně označeny jako P16–P30.
Tarábek, P., & Záškodný, P. (2006a). Didaktická komunikace fyziky a její aplikace. Matematika–fyzika–informatika, 16(3), 146–157.
Tarábek, P., & Záškodný, P. (2006b). Didaktická komunikace fyziky a její aplikace. Matematika–fyzika–informatika, 16(4), 224–227.
Vachek, J., Bednařík, M., Klobušický, K., Maršák, J., Novák, J., & Šabo, I. (1984). Fyzika pro I. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Vanovič, J., Sokol, E., Thern, L., & Vlach, B. (1965). Fyzika pro II. ročník střední všeobecně vzdělávací školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Váňová, R. (2000). Vědy o výchově na stránkách Pedagogiky (K 50. výročí vzniku časopisu). Pedagogika, 50(4), 313–339.
Žák, V. (2013). Různá pojetí didaktiky fyziky u nás a v zahraničí (Diplomová práce). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society