Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice
Bd.24,Nr.2(2014)
Cílem přehledové studie je popsat pojetí didaktiky fyziky, která se objevila v domácím prostředí během jejího historického vývoje, a diskutovat zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k dalším oborům. To by mělo přispět k pochopení současné situace a prognóze budoucího vývoje. Ve stěžejní části studie jsou charakterizována jednotlivá pojetí české didaktiky fyziky. V chronologickém pořadí to jsou metodické, aplikační, integrační a komunikační pojetí. Ve shrnutí a závěrečné diskuzi je řešen zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k fyzice, pedagogice a dalším oborům. Ukazuje se, že metodické pojetí je velmi těsně spjato s fyzikou, zatímco aplikační pojetí vychází primárně z pedagogiky. Integrační pojetí usiluje o využití také dalších věd pro rozvoj didaktiky fyziky. Ze studie vyplývá, že nejpropracovanější je komunikační pojetí. To patří ke koncepcím, které nejvýznamnějším způsobem ovlivňují současné didaktické myšlení v České republice, a to v různých oborech (také v rámci didaktik sociálněhumanitních oborů). Přes vliv komunikačního pojetí je třeba připustit, že také ostatní zmíněná pojetí se do určité míry uplatňují a v současnosti dochází k jejich koexistenci.
pojetí didaktiky fyziky; didaktika fyziky; oborová didaktika
Bělař, A., Hlavička, A., Lehar, F., Pavlík, B., & Pírko, Z. (1953). Fysika pro čtvrtou třídu gymnasií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Beneš, Z. (2011). Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 21(2), 193–206.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23–37.
Brockmeyerová, J., & Tarábek, P. (2009). Struktura didaktické komunikace fyziky. Matematika– fyzika–informatika, 18(5), 277–284.
Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Fenclová, J., Bednařík, M., Půlpán, Z., & Svoboda, E. (1984). K perspektivám fyzikálního vzdělávání v didaktickém systému přírodních věd. Praha: Academia.
Fraser, J. B., & Tobin, K. G. (Eds.). (2003). International handbook of science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Fuka, J. (1974). Doplněk k učivu fyziky pro IV. ročník gymnasia. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Fuka, J., Klimeš, B., Lepil, O., Široký, J., Vanýsek, V., & Rudolf, V. (1965). Fyzika pro III. ročník střední všeobecně vzdělávací školy (pro III. a IV. ročník gymnasia). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Gleiser, M. (2012). Trhlina ve stvoření světa. Nová vize života v nedokonalém vesmíru. Praha: Dokořán, Argo.
Chytilová, M., Pavlík, B., Šoler, K., & Vlach, B. (1953). Fysika pro třetí třídu gymnasií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Janás, J., & Kolářová, R. (2007). K stému výročí narození RNDr. Marty Chytilové, CSc. Matematika–fyzika–informatika, 16(10), 602–605.
Janík, T. (2009). Oborové a předmětové didaktiky. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 656–660). Praha: Portál.
Janík, T., & Slavík, J. (2007). Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 1(1), 54–66. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.151
Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
Kansanen, P. (2007). Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele – nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In T. Janík (Ed.), Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 11–22). Brno: Paido.
Kašpar, E. (1960). Kapitoly z didaktiky fyziky I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kašpar, E., Hniličková-Fenclová, J., Lepil, O., Skalický, V., Vachek, J., & Vlach, B. (1978). Didaktika fyziky: obecné otázky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kotásek, J. (2011). Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 21(2), 226–239.
Kuhn, T. S. (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
Lepil, O. (2007). Odkaz díla prof. PaedDr. Josefa Fuky v didaktice fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 17(4), 218–225.
Lepil, O. (2008). K vývoji didaktiky fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 18(2), 82–92.
Lepil, O. (2012). Vybrané kapitoly k modulu Didaktika fyziky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Lepil, O. (2013). K vývoji učebnic fyziky pro střední školu gymnaziálního typu. Matematika–fyzika–informatika, 22(4), 16–3014.
Lepil, O., Houdek, V., & Pecho, A. (1986). Fyzika pro III. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Lepil, O., & Chytilová, M. (1973). Doplněk k učivu fyziky pro III. ročník gymnasia. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Marek, J., Chytilová, M., Kašpar, E., & Vanýsek, V. (1966). Fyzika pro I. ročník střední všeobecně vzdělávací školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Mareš, J., & Honsnejmanová, I. (2011). Diskuse o pedagogických časopisech v České republice. Pedagogická orientace, 21(1), 104–113.
Musilová, J. (2012). Editorial. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 279.
Musilová, J. (Ed.). (2012). Fyzikální vzdělávání [Monotematické číslo]. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6).
Nezvalová, D. (2011). Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. Pedagogická orientace, 21(2), 171–192.
Perelman, J. I. (1962). Zajímavá fyzika. Praha: Mladá fronta.
Píšová, M. (2011). Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace, 21(2), 142–155.
Pišút, J., Frei, V., Fuka, J., Lehotský, D., Široký, J., Tomanová, E., & Vanýsek, V. (1987). Fyzika pro IV. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Průcha, J. (2009). Pedagogická věda v ČR. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 633–638). Praha: Portál.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 55(4), 336–353.
Slavík, J., & Janík, T. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.
Stehlíková, N., & Tichá, M. (2011). Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace, 21(2), 156–169.
Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.). (2011). Oborové didaktiky: bilance a perspektivy [Monotematické číslo]. Pedagogická orientace, 21(2).
Svoboda, E. (2007). Ke 100. výročí narození prof. RNDr. Emila Kašpara, DrSc. Matematika–fyzika–informatika, 16(9), 534–538.
Svoboda, E., Bartuška, K., Baník, I., Kotleba, J., & Tomanová, E. (1985). Fyzika pro II. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 14 Jedná se o stránky přílohy, které jsou původně označeny jako P16–P30.
Tarábek, P., & Záškodný, P. (2006a). Didaktická komunikace fyziky a její aplikace. Matematika–fyzika–informatika, 16(3), 146–157.
Tarábek, P., & Záškodný, P. (2006b). Didaktická komunikace fyziky a její aplikace. Matematika–fyzika–informatika, 16(4), 224–227.
Vachek, J., Bednařík, M., Klobušický, K., Maršák, J., Novák, J., & Šabo, I. (1984). Fyzika pro I. ročník gymnázií. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Vanovič, J., Sokol, E., Thern, L., & Vlach, B. (1965). Fyzika pro II. ročník střední všeobecně vzdělávací školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Váňová, R. (2000). Vědy o výchově na stránkách Pedagogiky (K 50. výročí vzniku časopisu). Pedagogika, 50(4), 313–339.
Žák, V. (2013). Různá pojetí didaktiky fyziky u nás a v zahraničí (Diplomová práce). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2014 Czech Pedagogical Society