Example of research into pupil conceptions in Czech syntax

Vol.24,No.1(2014)

Abstract

The aim of the paper is to describe research into secondary-schoolstudent’s conceptions of the selected content matter – the relations in compound sentences – and to reflect the current approach to teaching it. The model of educational reconstruction as described by Jelemenská, Sander and Kattmann (2003) has been chosen as the research framework. First, the research problem is described on the general level, and then it is put into school context. Next, methodology and outcomes of the research are described. Last, the outcomes are summarized and discussed and the author gives recommendations for teaching. The outcomes of the research show that the contemporary process of teaching the matter does not satisfactorily reflect the students´ communication experience and their prior knowledge, and does not match the demands of modern Czech language teaching as it ignores the communication aim. Moreover, the controversies seen among linguists, which are simplified for school purposes, have also appeared in thinking of the research subject. The research suggests that work with authentic language material as a living organism is essential in language teaching. This material behaves according to certain rules which can be grasped more easily if teaching works with the students’ prior language knowledge as mother-tongue speakers, and supports their genuine understanding of the content on the basis of intensive cognitive work.


Keywords:
Czech language teaching and learning; model of educational reconstruction; prior knowledge; student conceptions; Czech syntax; compound sentence
References

Čechová, M., et al. (2011). Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN.

Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.

Dean, G. (2003). Grammar for improving reading and writing in the secondary school. London:
David Fulton.

Dvořák, K. (1997/98a). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích. Český jazyk a literatura, 48(3–4), 67–73.

Dvořák, K. (1997/98b). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích (dokončení). Český jazyk a literatura, 48(5–6), 113–121.

Gardner, H. (1991). The unschooled mind: How children think and how schools should teach. New York: Basic Books.

Grepl, M., & Karlík, P. (1986). Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN.

Hájková, E. (2012). Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka. Projekt GAČR P407/12/1830.

Hladká, Z. (2003). Humor a jazyková kreativita v soukromé korespondenci mladých lidí. In Sborník prací Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě (s. 66–72). Opava: Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity v Opavě.

Hrbáček, J. (1991). K problematice syntaktických vztahů parataktických. Naše řeč, 74(4–5), 181–188.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9–35. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.109

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.

Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: Od virtuálních
hospitací k videostudiím. Praha: VÚP.

Jelemenská, P. (2007). Problém vytvorenia učebného prostredia v odborových didaktikách. Didaktika biológie z pohľadu modelu didaktickej rekonštrukcie. Pedagogika, 57(2), 153–165.

Jelemenská, P., Sander, E., & Kattmann, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre
výskum v odborových didaktikách. Pedagogika, 53(2), 190–201.

Karlík, P., Nekula, M., & Rusínová, Z. (Eds.). (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny.

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb Od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické
rekonstrukci“. Orbis scholae, 2(1), 67–81.

Kostečka, J. (2002). Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN.

Kostečka, J. (2005). Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha:
SPN.

Kostečka, J. (2012a). Obrana centrálního hodnocení maturitních prací proti zlobivým jeho utrhačům. Dostupné z http://www.ceskaskola.cz/2012/06/jiri-kostecka-obrana-centralni.html

Kostečka, J. (2012b). Rekviem za státní maturitu z češtiny. Dostupné z http://www.ceskaskola.
cz/2012/09/jiri-kostecka-rekviem-za-statni.html. Mluvnice češtiny 3. (1987). Praha: Academia.

Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě
výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 78-42-M/02 Ekonomické lyceum. Praha: Národní
ústav odborného vzdělávání, 2007. Dostupné z http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%207842M02%20Ekonomicke%20lyceum.pdf

Rysová, K. (2005/06). Několik postřehů z výuky českého jazyka a literatury na SŠ. Český jazyk
a literatura. 56(5), 232–234.

Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika,
55(4), 336–354.

Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.

Svoboda, K. (1972). Souvětí spisovné češtiny (Acta universitatis Carolinae. Philologica. Monographia; 43. vyd.). Praha: UK.

Svoboda, K. (1975). Stylizační výcvik ve spisovné češtině a rozvoj myšlení I a II. Praha: SPN.

Svobodová, J., Jandová, E., & Hubáček, J. (2002). Čeština pro učitele. Praha: Vade mecum Bohemiae.

Šalamounová, Z. (2013). Výuková situace: Když spojky nejen spojují aneb ke komunikačnímu
pojetí výuky gramatiky. Komenský, 137(3), 38–44.

Šebesta, K. (2002). Cesty ke komunikační výchově. Pedagogika, 52(2), 160–170.

Šmilauer, V. (1969). Novočeská skladba. Praha: SPN.

Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada.

Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha: Karolinum.

von Glasersfeld, E. (1998). Why constructivism must be radical. In M. Larochelle, N. Bednarz,
& J. W. Garrison (Eds.), Constructivism and education (s. 23–28). New York: Cambridge University Press.

Zimová, L. (2005/06). Když se řekne skladba... Český jazyk a literatura, 56(5), 209–214.

Metrics

0


964

Views

490

PDF (Czech) views