Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi

Roč.24,č.1(2014)

Abstrakt

Cílem empirické studie je popsat výzkum představ žáka střední školy ve vybrané partii syntaktického učiva, konkrétně vztahů v souřadném souvětí, a reflektovat její současné didaktické zpracování v učebnicích i vyučovacím procesu. Jako výzkumný analytický rámec byl zvolen model didaktické rekonstrukce, jak jej popisuje Jelemenská, Sander a Kattmann (2003). Nejprve je představen výzkumný problém v obecné rovině, následuje bližší seznámení s problematikou z pohledu školní praxe. Dále je popsána metodologie výzkumu a jeho výsledky. Závěr tvoří shrnutí a diskuze výsledků a doporučení pro vyučování. Z výsledků výzkumu vyplývá, že tradiční postup při výuce zmíněné problematiky nedostatečně odráží komunikační zkušenosti žáků a jejich dosavadní poznání, neusiluje o její skutečné pochopení a rovněž neodpovídá požadavkům moderní didaktiky českého jazyka, neboť opomíjí komunikační cíl. Rozpory, které panují v této oblasti v akademickém diskurzu, nicméně jsou pro potřeby školské praxe zpřehledněny, se projevily také v myšlení zkoumaného subjektu. Výzkum ukazuje, že zásady fungování češtiny, o jejichž osvojení žáky škola usiluje, jsou snáze uchopitelné za podmínky, že vyučování pracuje s jazykovou výbavou žáků jako rodilých mluvčích a podporuje skutečné pochopení probíraného učiva na základě hluboké kognitivní činnosti.


Klíčová slova:
didaktika českého jazyka; model didaktické rekonstrukce; předchozí znalost; představy žáka; syntax češtiny; souvětí souřadné
Reference

Čechová, M., et al. (2011). Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN.

Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.

Dean, G. (2003). Grammar for improving reading and writing in the secondary school. London:
David Fulton.

Dvořák, K. (1997/98a). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích. Český jazyk a literatura, 48(3–4), 67–73.

Dvořák, K. (1997/98b). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích (dokončení). Český jazyk a literatura, 48(5–6), 113–121.

Gardner, H. (1991). The unschooled mind: How children think and how schools should teach. New York: Basic Books.

Grepl, M., & Karlík, P. (1986). Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN.

Hájková, E. (2012). Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka. Projekt GAČR P407/12/1830.

Hladká, Z. (2003). Humor a jazyková kreativita v soukromé korespondenci mladých lidí. In Sborník prací Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě (s. 66–72). Opava: Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity v Opavě.

Hrbáček, J. (1991). K problematice syntaktických vztahů parataktických. Naše řeč, 74(4–5), 181–188.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9–35. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.109

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.

Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: Od virtuálních
hospitací k videostudiím. Praha: VÚP.

Jelemenská, P. (2007). Problém vytvorenia učebného prostredia v odborových didaktikách. Didaktika biológie z pohľadu modelu didaktickej rekonštrukcie. Pedagogika, 57(2), 153–165.

Jelemenská, P., Sander, E., & Kattmann, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre
výskum v odborových didaktikách. Pedagogika, 53(2), 190–201.

Karlík, P., Nekula, M., & Rusínová, Z. (Eds.). (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny.

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb Od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické
rekonstrukci“. Orbis scholae, 2(1), 67–81.

Kostečka, J. (2002). Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN.

Kostečka, J. (2005). Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha:
SPN.

Kostečka, J. (2012a). Obrana centrálního hodnocení maturitních prací proti zlobivým jeho utrhačům. Dostupné z http://www.ceskaskola.cz/2012/06/jiri-kostecka-obrana-centralni.html

Kostečka, J. (2012b). Rekviem za státní maturitu z češtiny. Dostupné z http://www.ceskaskola.
cz/2012/09/jiri-kostecka-rekviem-za-statni.html. Mluvnice češtiny 3. (1987). Praha: Academia.

Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě
výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 78-42-M/02 Ekonomické lyceum. Praha: Národní
ústav odborného vzdělávání, 2007. Dostupné z http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%207842M02%20Ekonomicke%20lyceum.pdf

Rysová, K. (2005/06). Několik postřehů z výuky českého jazyka a literatury na SŠ. Český jazyk
a literatura. 56(5), 232–234.

Slavík, J., & Janík, T. (2005). Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika,
55(4), 336–354.

Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.

Svoboda, K. (1972). Souvětí spisovné češtiny (Acta universitatis Carolinae. Philologica. Monographia; 43. vyd.). Praha: UK.

Svoboda, K. (1975). Stylizační výcvik ve spisovné češtině a rozvoj myšlení I a II. Praha: SPN.

Svobodová, J., Jandová, E., & Hubáček, J. (2002). Čeština pro učitele. Praha: Vade mecum Bohemiae.

Šalamounová, Z. (2013). Výuková situace: Když spojky nejen spojují aneb ke komunikačnímu
pojetí výuky gramatiky. Komenský, 137(3), 38–44.

Šebesta, K. (2002). Cesty ke komunikační výchově. Pedagogika, 52(2), 160–170.

Šmilauer, V. (1969). Novočeská skladba. Praha: SPN.

Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada.

Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha: Karolinum.

von Glasersfeld, E. (1998). Why constructivism must be radical. In M. Larochelle, N. Bednarz,
& J. W. Garrison (Eds.), Constructivism and education (s. 23–28). New York: Cambridge University Press.

Zimová, L. (2005/06). Když se řekne skladba... Český jazyk a literatura, 56(5), 209–214.

Metriky

0


964

Views

490

PDF views