Critical areas of mathematics for Czech pupils based on TIMSS 2007 data

Vol.24,No.1(2014)

Abstract

The goal of the empirical study is to describe critical areas of primary mathematics as can be found from the Czech Grade 8 pupils’ results in TIMSS 2007 and to identify possible causes of their difficulty for pupils. In the first part, a research background is briefly given – international comparative research in mathematics and possibilities of the secondary analyses of its data. The second part describes methodology in detail. We analysed data from so called TIMSS almanacs (results of Czech pupils at the level of concrete mathematical items from TIMSS and answers of the teacher questionnaire). To interpret possible causes we also used curricular documents and the analysis of the apparently most used primary mathematics textbooks. We set up a criterion for deciding whether the Czech pupils’ results for the given item is below their standard which we determined by comparing their average success rate with that of the international sample. Thus so called weak and very weak items were identified. They were divided into three areas which can be considered critical areas for Czech pupils: Algebra (with subareas of Functions, Substitution, Equations and inequalities, Expressions), Sequences, Shapes and solids. For each of the areas, weak and very weak items are presented together with their results and an outline of the nature of their difficulty for Czech pupils and possible causes of Czech pupils’ failure to solve them. It transpires that it is necessary to get a deeper insight into the nature of problems by clinical interviews with pupils. This will be a topic of further articles.


Keywords:
TIMSS; mathematical knowledge and skills; algebra; sequences; geometry; difficulties in mathematics
References

Basl, J. (2009). Širší souvislosti mezinárodního srovnání výsledků českých žáků v matematice a přírodních vědách. Socioweb, č. 6. Dostupné z http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=407&lst=108

Basl, J., & Mouralová, M. (2011). Zhoršující se výsledky českých žáků v mezinárodních šetřeních: přehled trendů, možné příčiny a řešení. Praha. Dostupné z http://www.verejna-politika.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=91

Caponera, E., & Russo, P. M. (2010). Performance in TIMSS mathematics test: The influence of self-concept and socio-economic background. Cadmo, 18(2), 91–103.

Dodeen, H., Abdelfattah, F., Shumrani, S., & Hilal, M. A. (2012). The eff ects of teachers’ qualifications, practices, and perceptions on student achievement in TIMSS mathematics: A comparison of two countries. International Journal of Testing, 12(1), 61–77.
https://doi.org/10.1080/15305058.2011.621568

Fuson, K. C., Carroll , W. M., & Landis, J. (1996). Levels in conceptualizing and solving addition and subtraction compare word problems. Cognition and Instruction, 14(3), 345–371.
https://doi.org/10.1207/s1532690xci1403_3

Grulichová, M. (2009). I v matematice platí: bez práce nejsou koláče. Týdeník Školství, 18. Dostupné z http://www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2009/18/i-v-matematice-platibez-prace-nejsou-kolace/

Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.

Hejný, M., et al. (2010). Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV. Dostupné z http://www.uiv.cz/clanek/595/2154

Choi, K., Choi, T., & McAninch, M. (2012). A comparative investigation of the presence of psychological conditions in high achieving eighth graders from TIMSS 2007 Mathematics. ZDM, 44(2), 189–199.
https://doi.org/10.1007/s11858-012-0401-6

Janík, T. (2013, září). Mezinárodně srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách a didaktika. Příspěvek prezentovaný na odborném kolokviu Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy, Praha.

Kuřina, F. (2006). Geometrie jako příležitost k rozvoji žákovských kompetencí. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP : Studijní materiály k projektu. Praha: JČMF. CD ROM. Dostupné z http://class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/Default.aspx?PorZobr=20&PolozkaID=-1&ClanekID=188

Louis, R., & Mistele, J. (2012). The diff erences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and science. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(5), 1163–1190.
https://doi.org/10.1007/s10763-011-9325-9

Mandíková, D. (2009). Výsledky českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007. In Sborník ze semináře OS FPS JČMF: Jak učím fyziku? (s. 13). Ústí nad Labem: PF UJEP.

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Ruddock, G. J., O’Sullivan, C. Y, Arora, A., & Erbeber, E. (2005). TIMSS 2007 Assessment frameworks. Chestnut Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P., et al. (2008). TIMSS 2007 international mathematics report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the fourth and eight grades. Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

Neubrand, M. (2009). Von den „grossen“ Studien zur Umsetzung „im Kleinen“: Welche (mathematik-didaktischen) Impulse können Lehrer/innen aus „PISA & Co“ ziehen? In T. Bohl & H. Kipper (Eds.), Lernen aus Evaluationsergebnissen: Verbesserungen planen und implementieren (s. 97–112). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.

Potužníková, E., & Straková, J. (2006). Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 42(4), 701–717.

Rabušicová, M. (2011). Měření výsledků vzdělávání na mezinárodní a národní úrovni. Universitas. Revue Masarykovy univerzity, 44(2), 15–21.

Radford, L. (2011). Grade 2 students’ non-symbolic algebraic thinking. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization. Advances in Mathematics Education (s. 303–322). Berlin: Springer-Verlag.

Straková, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.200

Robitaille, D. F., & Beaton, A. E. (Eds.). (2002). Secondary analysis of TIMSS data. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

TIMSS 2011 user guide for the international database. Released items. Mathematics – eight grade. Dostupné z www.timss.org

TIMSS 2007 – International database – Almanacs. Dostupné z www.timss.org.

Tomášek, V., et al. (2008). Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: ÚIV.

Tomášek, V., et al. (2009). Výzkum TIMSS 2007 – úlohy z matematiky pro 8. ročník. Praha: ÚIV.

Tomášek, V., & Mandíková, D. (2009/10). Výsledky českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007. Matematika – fyzika – informatika, 19, 275–291.

Metrics

0


1834

Views

757

PDF (Čeština) views