Kritická místa v matematice u českých žáků na základě výsledků šetření TIMSS 2007

Roč.24,č.1(2014)

Abstrakt

Cílem empirické studie je popsat kritická místa matematiky základní školy, jak je lze vysledovat z výsledků našich žáků 8. ročníků v TIMSS 2007, a identifikovat pravděpodobné příčiny jejich obtížnosti. V první části je stručně uveden kontext výzkumu – mezinárodní srovnávací výzkumy v matematice a možnosti sekundární analýzy jejich dat. Ve druhé části podrobně popisujeme metodologii výzkumu. Analyzovali jsme data z tzv. almanachů TIMSS (výsledky našich žáků na úrovni konkrétních úloh a odpovědi učitelských dotazníků). K interpretaci možných příčin jsme používali také kurikulární dokumenty a analýzu zřejmě nejpoužívanější řady učebnic matematiky pro základní školy. Stanovili jsme kritérium, podle něhož je možné rozhodnout, zda je výkon našich žáků u dané úlohy pod jejich standardem, přičemž jsme vycházeli z porovnání jejich průměrné úspěšnosti s průměrnou úspěšností mezinárodního souboru. Tak byly identifikovány tzv. slabé a velmi slabé úlohy. Ty byly rozděleny do tří oblastí, které tedy můžeme považovat za místa, která jsou v matematice pro české žáky kritická: Algebra (s podoblastmi Funkce, Substituce, Rovnice a nerovnice, Výrazy), Posloupnosti, Obrazce a tělesa. U každé z těchto oblastí jsou prezentovány slabé a velmi slabé úlohy spolu s nástinem povahy obtíží, které při jejich řešení čeští žáci zřejmě měli, a jejich možných příčin. Ukazuje se, že je nutné získat ještě hlubší vhled do problematiky pomocí klinických rozhovorů přímo se žáky. To bude předmětem dalších článků.

 


Klíčová slova:
TIMSS; matematické znalosti a dovednosti; algebra; posloupnosti; geometrie; obtíže v matematice
Reference

Basl, J. (2009). Širší souvislosti mezinárodního srovnání výsledků českých žáků v matematice a přírodních vědách. Socioweb, č. 6. Dostupné z http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=407&lst=108

Basl, J., & Mouralová, M. (2011). Zhoršující se výsledky českých žáků v mezinárodních šetřeních: přehled trendů, možné příčiny a řešení. Praha. Dostupné z http://www.verejna-politika.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=91

Caponera, E., & Russo, P. M. (2010). Performance in TIMSS mathematics test: The influence of self-concept and socio-economic background. Cadmo, 18(2), 91–103.

Dodeen, H., Abdelfattah, F., Shumrani, S., & Hilal, M. A. (2012). The eff ects of teachers’ qualifications, practices, and perceptions on student achievement in TIMSS mathematics: A comparison of two countries. International Journal of Testing, 12(1), 61–77.
https://doi.org/10.1080/15305058.2011.621568

Fuson, K. C., Carroll , W. M., & Landis, J. (1996). Levels in conceptualizing and solving addition and subtraction compare word problems. Cognition and Instruction, 14(3), 345–371.
https://doi.org/10.1207/s1532690xci1403_3

Grulichová, M. (2009). I v matematice platí: bez práce nejsou koláče. Týdeník Školství, 18. Dostupné z http://www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2009/18/i-v-matematice-platibez-prace-nejsou-kolace/

Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.

Hejný, M., et al. (2010). Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV. Dostupné z http://www.uiv.cz/clanek/595/2154

Choi, K., Choi, T., & McAninch, M. (2012). A comparative investigation of the presence of psychological conditions in high achieving eighth graders from TIMSS 2007 Mathematics. ZDM, 44(2), 189–199.
https://doi.org/10.1007/s11858-012-0401-6

Janík, T. (2013, září). Mezinárodně srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách a didaktika. Příspěvek prezentovaný na odborném kolokviu Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy, Praha.

Kuřina, F. (2006). Geometrie jako příležitost k rozvoji žákovských kompetencí. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP : Studijní materiály k projektu. Praha: JČMF. CD ROM. Dostupné z http://class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/Default.aspx?PorZobr=20&PolozkaID=-1&ClanekID=188

Louis, R., & Mistele, J. (2012). The diff erences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and science. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(5), 1163–1190.
https://doi.org/10.1007/s10763-011-9325-9

Mandíková, D. (2009). Výsledky českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007. In Sborník ze semináře OS FPS JČMF: Jak učím fyziku? (s. 13). Ústí nad Labem: PF UJEP.

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Ruddock, G. J., O’Sullivan, C. Y, Arora, A., & Erbeber, E. (2005). TIMSS 2007 Assessment frameworks. Chestnut Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P., et al. (2008). TIMSS 2007 international mathematics report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the fourth and eight grades. Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.

Neubrand, M. (2009). Von den „grossen“ Studien zur Umsetzung „im Kleinen“: Welche (mathematik-didaktischen) Impulse können Lehrer/innen aus „PISA & Co“ ziehen? In T. Bohl & H. Kipper (Eds.), Lernen aus Evaluationsergebnissen: Verbesserungen planen und implementieren (s. 97–112). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.

Potužníková, E., & Straková, J. (2006). Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 42(4), 701–717.

Rabušicová, M. (2011). Měření výsledků vzdělávání na mezinárodní a národní úrovni. Universitas. Revue Masarykovy univerzity, 44(2), 15–21.

Radford, L. (2011). Grade 2 students’ non-symbolic algebraic thinking. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization. Advances in Mathematics Education (s. 303–322). Berlin: Springer-Verlag.

Straková, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.200

Robitaille, D. F., & Beaton, A. E. (Eds.). (2002). Secondary analysis of TIMSS data. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

TIMSS 2011 user guide for the international database. Released items. Mathematics – eight grade. Dostupné z www.timss.org

TIMSS 2007 – International database – Almanacs. Dostupné z www.timss.org.

Tomášek, V., et al. (2008). Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: ÚIV.

Tomášek, V., et al. (2009). Výzkum TIMSS 2007 – úlohy z matematiky pro 8. ročník. Praha: ÚIV.

Tomášek, V., & Mandíková, D. (2009/10). Výsledky českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007. Matematika – fyzika – informatika, 19, 275–291.

Metriky

0


1834

Views

757

PDF views