What do parents expect from the school and how do they choose it?

Vol.32,No.1(2022)

Abstract

In the contemporary media world, we are witnessing discussions between the professional and the general public about the mission of the current school, about the importance of teachers, the timeliness and meaningfulness of the curriculum, etc. This theoretical and research study analyses, on an intentionally selected group of parents, their expectations in relation to the role of the school. The topic itself is embedded in the current media discourse and is based on the analysis of available and relevant research surveys. The data comprised semi-structured interviews conducted with nine parents of children of preschool and younger school age. The data were analysed by means of a framework analysis. In terms of school selection strategy, the demand for transport accessibility of the school, friendly relationships, and recommendations of acquaintances resonated strongly. This research study is part of a larger quantitative research that seeks to answer the question what are the expectations of parents from the current school and what selection strategies prevail in their decisions?


Keywords:
expectation, family, primary school, teacher, qualitative research, interview, framework analysis
References

Baumgartner, F. (2008). Sociální poznávání. In J. Výrost & I. Slaměník (Eds.), Sociální psychologie (s. 181–198). Grada.

Bělohlávek, F., Košťan, P., & Šuleř, O. (2001). Management. Rubico.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.

Bikmaz, F., & Güler, D. S. (2002). What parents expect from classroom teachers and how classroom teachers measure up to those expectations. Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 466–472.

Caselmann, C. (1949). Wesensformen des Lehrers. Versuch einer Typenlehre. Klett.

Člověk v tísni. (2019, 28. března). Výzkum postojů rodičů ke školství. Vzdělání rodičů výrazně ovlivňuje jejich očekávání od školy. https://www.clovekvtisni.cz/vyzkum-postoju-rodicuke-skolstvi-vzdelani-rodicu-vyrazne-ovlivnuje-jejich-ocekavani-od-skoly-5736gp

ČTK. (2018, 3. prosince). Průzkum: Většina rodičů je nespokojena s kvalitou základních škol. https://www.skolaprofi.cz/?uniqueid=gOkE4NvrWuPcrNPYrV2y-WLBXxVxg1T_9mbKTrAPMMA

EDUin. (2014, 8. března). Anketa Literárních novin ke kvalifikaci učitelů: Wildová, Spilková, Růžička, Feřtek, Soukal, Píšová, Hausenblas, Sotolář, Slavík, Cichoňová. EDUin. Informační centrum o vzdělávání. https://www.eduin.cz/clanky/anketa-literarnich-novin-kekvalifikaci-ucitelu-wildova-spilkova-ruzicka-fertek-soukal-pisova-hausenblas-sotolarslavik-cichonova/

Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Malvern.

Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Karolinum.

Handley, I. M., Fowler, S. L., Rasinski, H. M., Helfer, S. G., & Geers, A. L. (2013). Beliefs about expectations moderate the influence of expectations on pain perception. International journal of behavioral medicine, 20(1), 52–58.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Portál.

Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Je naše dítě zralé pro vstup do školy? Grada.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Rokus.

Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Sociologické nakladatelství.

Linton, R. (1964). The study of man: An introduction. Appleton-century-crofts.

Micceli, M., & Castelfranchi, C. (2015). Expectancy and emotion. Oxford University Press.

Možný, I. (1975). Pojmový komplex teorie sociální role: Jeho vývoj a problém hodnoty pro marxistickou sociologii. Sborník prací filozofické fakulty Brněnské univerzity, 24(G19), 83–102.

Nadace Sirius (2017). Rodina a dítě v kontextu. Možnosti prevence, podpory a spolupráce. Výzkumná zpráva. http://nadacesirius.cz/soubory/ke-stazeni/rodina-a-dite-v-kontextumoznosti-prevence-podpory-a-spoluprace.pdf

Nakonečný, M. (2000). Lidské emoce. Academia.

Petrusek, M., Linhart, I., Vodáková, A., & Maříková, H. (1996). Velký sociologický slovník. Karolinum.

Popelářová, M. (2019, 26. září). Co očekávají rodiče od školy? Zjistěte, do jaké kategorie spadají vaše očekávání. Perpetuum, vzdělávání bez hranic. https://perpetuum.cz/2019/09/coocekavaji-rodice-od-skoly-zjistete-do-jake-kategorie-spadaji-vase-ocekavani/

Rabušicová, M., & Pol, M. (1996a). Vztahy rodiny a školy dnes: Hledání cest k partnerství (1. část). Pedagogika, 46(1), 49–61.

Rabušicová, M., & Pol, M. (1996b). Vztahy rodiny a školy dnes: Hledání cest k partnerství (2. část). Pedagogika, 46(2), 105–116.

Ritchie, J., & Spencer, L. (2002). Qualitative data analysis for applied policy research. In A. Bryman & R. G. Burgess (Eds.), Analyzing qualitative data (s. 173–195). Routledge.

Rýdl, K. (1993. Vybíráme školu pro svoje dítě. Grada.

Sauerhering, M., & Lotze, M. (2015). Was erwarten Eltern von der Grundschule? https://www.nifbe.de/images/nifbe/Infoservice/elternbefragung_online.pdf

Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69–88.

Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická orientace, 27(1), 139–159. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6743/pdf

Špatenková, N. (2011). Krizová intervence pro praxi. Grada

Titiz, H., & Tokel A. (2015). Parents’ expectations from teachers and school administrators regarding school-family cooperation development. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 6(2), 172–186. http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/15._titiz.pdf

Walterová, E., Černý, K., Greger, D., & Chvál, M. (2010). Školství – věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Karolinum.

Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa – tego rodzice oczekują od szkoły. (2012, 4. července). Dziennik.pl. https://kobieta.dziennik.pl/dziecko/artykuly/393062,edukacja-dzieckawyniki-ankiety-insytutu-badan-edukacyjnych.html

Zimenová, Z., Dráľ, P., & Kriglerová, E. G. (2015). Správy z prieskumu Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. http://www.noveskolstvo.sk/upload/pdf/CHVV_spravy_z_prieskumu_2015.pdf

Metrics

0

Crossref logo

0


1469

Views

1108

PDF (Čeština) views