Co očekávají rodiče od školy a jak ji vybírají?

Roč.32,č.1(2022)

Abstrakt

V současném mediálním světě jsme svědky diskusí odborné i laické veřejnosti o poslání současné školy, o významu učitelů, o aktuálnosti a smysluplnosti kurikula apod. Teoreticko-výzkumná studie analyzuje na záměrně vybraném souboru rodičů jejich očekávání ve vztahu k roli školy. Samotné téma je zasazeno do aktuálního mediálního diskurzu a vychází z analýzy dostupných a relevantních výzkumných šetření. Zkoumaným vzorkem bylo devět rodičů dětí předškolního a mladšího školního věku, se kterými byly vedeny rozhovory. Kvalitativní data byla získána polostrukturovanými rozhovory a analyzována prostřednictvím rámcové analýzy. Výsledky šetření jsou představeny prostřednictvím kvalitativních kategorií (rámců), mezi které můžeme zařadit: bezpečné prostředí školy, kde se děti cítí dobře; neformální vzdělávání reprezentované škálou volnočasových aktivit; kompetentnost učitele (charakterové vlastnosti, organizační schopnosti a didaktické dovednosti). Z hlediska strategie výběru školy silně rezonoval požadavek na dopravní dostupnost školy, kamarádské vztahy a doporučení známých. Dílčí výzkumné šetření je součástí rozsáhlejšího kvantitativního výzkumu, který hledá odpověď na otázku, jaká očekávání mají rodiče od současné školy a jaké strategie výběru převažují při jejich rozhodování.


Klíčová slova:
očekávání, rodina, základní škola, učitel, kvalitativní výzkum, rozhovor, rámcová analýza
Reference

Baumgartner, F. (2008). Sociální poznávání. In J. Výrost & I. Slaměník (Eds.), Sociální psychologie (s. 181–198). Grada.

Bělohlávek, F., Košťan, P., & Šuleř, O. (2001). Management. Rubico.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.

Bikmaz, F., & Güler, D. S. (2002). What parents expect from classroom teachers and how classroom teachers measure up to those expectations. Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 466–472.

Caselmann, C. (1949). Wesensformen des Lehrers. Versuch einer Typenlehre. Klett.

Člověk v tísni. (2019, 28. března). Výzkum postojů rodičů ke školství. Vzdělání rodičů výrazně ovlivňuje jejich očekávání od školy. https://www.clovekvtisni.cz/vyzkum-postoju-rodicuke-skolstvi-vzdelani-rodicu-vyrazne-ovlivnuje-jejich-ocekavani-od-skoly-5736gp

ČTK. (2018, 3. prosince). Průzkum: Většina rodičů je nespokojena s kvalitou základních škol. https://www.skolaprofi.cz/?uniqueid=gOkE4NvrWuPcrNPYrV2y-WLBXxVxg1T_9mbKTrAPMMA

EDUin. (2014, 8. března). Anketa Literárních novin ke kvalifikaci učitelů: Wildová, Spilková, Růžička, Feřtek, Soukal, Píšová, Hausenblas, Sotolář, Slavík, Cichoňová. EDUin. Informační centrum o vzdělávání. https://www.eduin.cz/clanky/anketa-literarnich-novin-kekvalifikaci-ucitelu-wildova-spilkova-ruzicka-fertek-soukal-pisova-hausenblas-sotolarslavik-cichonova/

Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Malvern.

Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Karolinum.

Handley, I. M., Fowler, S. L., Rasinski, H. M., Helfer, S. G., & Geers, A. L. (2013). Beliefs about expectations moderate the influence of expectations on pain perception. International journal of behavioral medicine, 20(1), 52–58.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Portál.

Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Je naše dítě zralé pro vstup do školy? Grada.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Rokus.

Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Sociologické nakladatelství.

Linton, R. (1964). The study of man: An introduction. Appleton-century-crofts.

Micceli, M., & Castelfranchi, C. (2015). Expectancy and emotion. Oxford University Press.

Možný, I. (1975). Pojmový komplex teorie sociální role: Jeho vývoj a problém hodnoty pro marxistickou sociologii. Sborník prací filozofické fakulty Brněnské univerzity, 24(G19), 83–102.

Nadace Sirius (2017). Rodina a dítě v kontextu. Možnosti prevence, podpory a spolupráce. Výzkumná zpráva. http://nadacesirius.cz/soubory/ke-stazeni/rodina-a-dite-v-kontextumoznosti-prevence-podpory-a-spoluprace.pdf

Nakonečný, M. (2000). Lidské emoce. Academia.

Petrusek, M., Linhart, I., Vodáková, A., & Maříková, H. (1996). Velký sociologický slovník. Karolinum.

Popelářová, M. (2019, 26. září). Co očekávají rodiče od školy? Zjistěte, do jaké kategorie spadají vaše očekávání. Perpetuum, vzdělávání bez hranic. https://perpetuum.cz/2019/09/coocekavaji-rodice-od-skoly-zjistete-do-jake-kategorie-spadaji-vase-ocekavani/

Rabušicová, M., & Pol, M. (1996a). Vztahy rodiny a školy dnes: Hledání cest k partnerství (1. část). Pedagogika, 46(1), 49–61.

Rabušicová, M., & Pol, M. (1996b). Vztahy rodiny a školy dnes: Hledání cest k partnerství (2. část). Pedagogika, 46(2), 105–116.

Ritchie, J., & Spencer, L. (2002). Qualitative data analysis for applied policy research. In A. Bryman & R. G. Burgess (Eds.), Analyzing qualitative data (s. 173–195). Routledge.

Rýdl, K. (1993. Vybíráme školu pro svoje dítě. Grada.

Sauerhering, M., & Lotze, M. (2015). Was erwarten Eltern von der Grundschule? https://www.nifbe.de/images/nifbe/Infoservice/elternbefragung_online.pdf

Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69–88.

Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická orientace, 27(1), 139–159. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6743/pdf

Špatenková, N. (2011). Krizová intervence pro praxi. Grada

Titiz, H., & Tokel A. (2015). Parents’ expectations from teachers and school administrators regarding school-family cooperation development. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 6(2), 172–186. http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/15._titiz.pdf

Walterová, E., Černý, K., Greger, D., & Chvál, M. (2010). Školství – věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Karolinum.

Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa – tego rodzice oczekują od szkoły. (2012, 4. července). Dziennik.pl. https://kobieta.dziennik.pl/dziecko/artykuly/393062,edukacja-dzieckawyniki-ankiety-insytutu-badan-edukacyjnych.html

Zimenová, Z., Dráľ, P., & Kriglerová, E. G. (2015). Správy z prieskumu Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. http://www.noveskolstvo.sk/upload/pdf/CHVV_spravy_z_prieskumu_2015.pdf

Metriky

0

Crossref logo

0


1469

Views

1108

PDF views