Environmental education of pupils with special needs
Vol.31,No.2(2021)
The issue of education and upbringing of pupils in the natural environment is a hot topic at present. Nature is a natural environment in which we have evolved over millions of years, and the need to stay in the natural environment is thus our evolutionary need. However, in today‘s technology-oriented world, contact with nature is disappearing very quickly. A number of studies reveal a declining rate of being outdoors. In connection with this, new terms are also emerging, such as „nature deficit disorder,“ used by the Richard Louv in his publication Last Child in the Woods. Thus, various educational and upbringing styles and other initiatives respond to the need for contact with nature, and it does not matter in which direction the children‘s relationship with nature will go and how the lack of living outside will affect their health. The importance of being outdoors is confirmed by a number of studies, but is being outdoors beneficial to all children and pupils? How do pupils with special educational needs react to staying outside? The study is divided into 2 parts: education of pupils at a school garden and education of pupils with behavioural disorder in a forest. Both studies include interesting conclusions, for example no negative reactions of pupils to education in nature surroundings or that school professionals believe inclusive education and education in forest are complementary.
education; pupils with special needs; nature; school garden; behaviour disorder
Blair, D. (2010). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. The Journal of Environmental Education, 40(2), 15–38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38
Burešová, K. (2007). Učíme se v zahradě. Chaloupky, o.p.s.
Des Jardins, J. R. (2013). Environmental ethics. Cengage Learning.
Dvořák, D., Vyhnálek, J., & Starý, K. (2016). Tranzice a transformace ve vzdělávací dráze: longituální studie rizikového žáka. Studia paedagogica, 21(3), 10–39. https://doi.org/10.5817/SP2016-3-2
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Grada.
Hussein, H. (2010). Using the sensory garden as a tool to enhance the educational development and social interaction of children with special needs. Support of Lerning, 25(1), 25–31. https://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2009.01435.x
Jánský, M. (2016). Poruchy chování jako sekundární symptom žáků s ADHD na 2. stupni základní školy (Disertační práce). Univerzita Karlova v Praze, PdF.
Kaleja, M. (2013). Ertopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostravská univerzita v Ostravě.
Kaleja, M. (2014). Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostravská univerzita v Ostravě.
Knotová, D. (2004). Jaká je současná sociální pedagogika? In Konstituování sociální pedagogiky jako vědního oboru (s. 61–67). Institut mezioborových studií.
Kolektiv autorů. (1995). Kniha o woodcraftu (sborník článků a úvah kolektivu autorů o vzniku, významu a perspektivách woodcraftu – lesní moudrosti). Biblioteczka Walden.
Kraus, B., & Poláčková, V. (eds.). (2001). Člověk – prostředí – výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido.
Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Lipka.
Lechta, V. (2018). Inkluzivní vzdělávání. Portál.
Leuven, J., Rutenfrans, A., Dolfing, A., & Leuven, R. (2018). School gardening increases knowledge of primary school children on edible plants and preference for vegetables. Food Science & Nutrition, 6(7), 1960–1967. https://doi.org/10.1002/fsn3.758
McLeskey, J., Maheady, L., Billingsley, B., Brownell, M., & Lewis, T. (Eds.). (2019). High leverage practices for inclusive classrooms. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315176093
Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://www.envigogika.cuni.cz/ index.php/Envigogika/article/view/333/338. https://doi.org/10.14712/18023061.333
Přírodní zahrada, z. s. (2018). Co je to přírodní zahrada. http://prirodnizahrada.eu/co-je-to-prirodni-zahrada-2/
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe – Testcentrum.
Robinson, C. W., & Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. HortTechnology, 15(3), 453–457. https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0453
Řandová, N. (2016). Postoje pracovníků výchovných ústavů k potencionální přeměně běžného výchovného ústavu ve výchovný ústav v lesním prostředí (Diplomová práce). Univerzita Hradec Králové, PdF.
Smítková, I. (2017). Psychologická identifikace dětí s dvojí výjimečností. Svět nadání: Časopis o nadání a nadaných, 7(2), 9–30.
Spasová, S. (2007). Psychosociální klima ve školských zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu z hlediska sociální pedagogiky (Diplomová práce). Univerzita Karlova v Praze, PdF.
Stránská, A. (2017). Realizace podpůrných opatření u žáků se specifickými poruchami chování na běžných základních školách (Diplomová práce). Univerzita Karlova v Praze, PdF.
Thompson, R. (2018). Gardening for health: A regular dose of gardening. Clinical Medicine, 18(3), 201–205. https://doi.org/10.7861/clinmedicine.18-3-201
Tichý, F. (2011). Přírodní škola – cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Geum.
Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Karolinum.
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základní škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Váchová, E. (2016). Metody intervence vedoucí k začlenění dítěte v riziku poruch chování a s poruchami chování do kolektivu (Diplomová práce). Masarykova univerzita, PdF.
Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Masarykova univerzita.
Vošáhlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. MŽP.
Vyhláška č. 27/2016 Sb.: Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2016). http://www.nuv.cz/kipr/novela-vyhlasky-c-27-2016
Zákon č. 561/2004 Sb.: Zákon o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). (2004). http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004561

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2022 Nikola Adelaida Řandová, Alena Thorovská