How teachers use education outside the classroom for instruction within the educational area Humans and their world

Vol.31,No.2(2021)

Abstract

The main goal of this study was to find out how primary school teachers currently use education outside the classroom. Even though primary school teachers usually teach a whole range of subjects, the study‘s attention was focused only on primary science. In the Czech Republic, primary science is a part of the educational area Humans and their world. A total of 120 teachers teaching primary science at primary school (Grade 1–5) in the Czech Republic participated in this study. Data were collected using a non-standardized questionnaire designed by the author of the study, which contains a total of 18 questions. The study took place in 2019 and 2020 and thus recognizes the current state of this teaching in the education outside the classroom. It was found that 96.7 % of respondents regularly use teaching in the outdoor environment. In addition, the study was supplemented by interviews with 20 teachers from practice, who were asked 5 questions on the topic of teaching in the education outside the classroom.


Keywords:
Humans and their world; teaching in the education outside the classroom; questionnaires
References

Asah, S. T., Bengtsson, D. N., & Westphal, L. M. (2012). The influence of childhood: Operational pathways to adulthood participation in nature-based activities. Environment and Behavior, 44(4), 545–569. https://doi.org/10.1177/0013916510397757

Bento, G., & Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s health. Porto Biomedical Journal, 5(5), 157–160. https://doi.org/10.1016/j.pbj.2017.03.003

Bentsen, P., Mygind l., Elsborg, P., Nielsen G., & Mygind E. (2021). Education outside the classroom as upstream school health promotion: ‘Adding-in’ physical activity into children’s everyday life and settings. Scandinavian Journal of Public Health, February 2021. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/1403494821993715. https://doi.org/10.1177/1403494821993715

Berg, S., Bradford, B., Barrett, J., Robinson, D. B., Camara, F., & Perry, T. (2020). Meaning-making of student experiences during outdoor exploration time. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21(2), 172–183. https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1769694

Blair, D. (2009). The child in the garden: an evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15–38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38

Brtnová Čepičková, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu. Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem.

Burešová, L., Endrštová, V., Glovňová, M., Krulichová, M., A., Kulich, J., & Kulichová, H. (2019). Prostor pro rozvoj odpovědného jednání k přírodě a lidem v RVP a vybraných ŠVP. Výsledky srovnávací analýz, projekt CIVIS, Lipka o.p.s. https://www.lipka.cz/soubory/analyza-svp_ rvp_final--f11960.pdf

Činčera, J., & Holec, J. (2016). Outdoor education in formal education. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533

Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus.

Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí.

Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.

Hajerová Müllerová, L., & Slavík, J. (2020). Modelování kurikula. Západočeská univerzita.

Hejnová, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in Educatione, 2(2), 77–90. https://doi.org/10.14712/18047106.24

Held, Ľ. (2011). Konfrontácia koncepcií prírodovedného vzdelavania v Európe. Scientia in Educatione, 2(1), 69–79. https://doi.org/10.14712/18047106.18

Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.

Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Paido. https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-11

Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita.

Chmelová, Š. (2010). Pěstitelství na základní škole I. Didaktika výuky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). School gardens and their potential for environmental education. Envigogika, 14(1). https://www.envigogika. cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/580/812. https://doi.org/10.14712/18023061.580

Jančaříková, K. (2010). Pedagogika pod širým nebem. Sedmá generace, 22. únor 2010. https:// sedmagenerace.cz/pedagogika-pod-sirym-nebem/

Jančaříková, K., & Kapuciánová, M. (2012). Environmental education in nursery schools – finding the optimal form. Envigogika, 7(1). http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/ article/view/71/75. https://doi.org/10.14712/18023061.71

Louv, R. (2008). Last child in the woods. Saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin Books of Chapel Hill.

Marchant, E., Todd, C., Cooksey R., Dredge, S., Jones, H., Reynolds, D., Stratton, G., Dwyer, R., Lyons, R., & Brophy, S. (2019). Curriculum-based outdoor learning for children aged 9–11: A qualitative analysis of pupils’ and teachers’ views. PLoS ONE, 14(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212242

McSweeney, K., & WinklerPrins, A. (2020). Introduction to the special issue: Fieldwork in the the 21st century. Geographical Review, 110(1–2), 1–7. https://doi.org/10.1080/00167428.2019.1689361

MŠMT. (2020). Metodické doporučení pro distanční výuku. https://www.edu.cz/wp-content/ uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf

MŠMT. (2021). Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/54860/

Nadace Proměny Karla Komárka. (2016). České děti venku: Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas. http://www.nadace-promeny.cz/cz/vyzkum.html

Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy – school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808

Podroužek, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Aleš Čeněk.

Podroužek, L. (2005). Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In R. Jandová (Ed.), Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání (s. 162–164). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

Punch, K. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). MŠMT. https://www.msmt.cz/ file/43792/

Remington, T., & Legge, M. (2017). Outdoor education in rural primary schools in New Zealand: A narrative inquiry. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(1), 55–66. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1175362

Ryplová, R., Chmelová, Š., & Vácha, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika.

Suttie, J. (2018). The surprising benefits of teaching a class outside. A new study finds that a class in nature helps kids be more attentive and focused once they return indoors. Greater Good Magazine Science-Based Insights for a Meaningful Life, 14. 5. 2018. https://greatergood. berkeley.edu/article/item/the_surprising_benefits_of_teaching_a_class_outside

Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019). Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis Scholae, 13(2), 95−116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25

Šimik, O., Švrčková, M., Sztablová, D., Poledníková, J., Holubová, B., Pisklák, B., Durčáková, H., Hyplová, J., Babůrková, D., Klimtová, H., Karaffa, J., & Cisovská, H. (2010). Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita. https://projekty.osu.cz/synergie/dok/ opory/simik-metodika-vyuky-jednotlivych-predmetu-na-1-stupni-zs.pdf

Šimik, O. (2015). Člověk a jeho svět – úvod do studia. Ostravská univerzita. https://www.simiko. cz/wp-content/uploads/2016/09/%C4%8Clov%C4%9Bk-a-jeho-sv%C4%9Bt-do-tisku. pdf

Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in Educatione, 6(1), 80−90. https://doi.org/10.14712/18047106.143

Veřmiřovský, J., & Oujezdský, A. (2014). Konstruktivistický přístup k výuce přírodovědných a technických předmětů na základních školách. Edukacja-Technika-Informatyka, 5(1), 142−146. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dcb21c75- 7d07-4241-b0de-1b95ae255aa0

Wahyuni, S., Indrawati, I., Sudardi, S., & Suana, W. (2017). Developing science process skills and problem solving abilities based on outdoor learning in junior high school. JPII, 6(1), 165−169. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.6849

Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal value, alternative pedagogies and standards. Education 3−13, 39(1), 65−82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141

Wells, N. M. (2000). At home with nature effects of „greenness” on children’s cognitive functioning. Environment and Behavior, 32(6), 775−795. https://doi.org/10.1177/00139160021972793

Williams, D., R., & Brown, J. D. (2012). Learning gardens and sustainability education. Taylor& Francis. https://doi.org/10.4324/9780203156810

Metrics

0

Crossref logo

0


521

Views

552

PDF (Čeština) views