Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět

Roč.31,č.2(2021)

Abstrakt

Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak je aktuálně využívána výuka ve venkovním prostředí učiteli 1. stupně základních škol. Protože učitelé 1. stupně vět­šinou vyučují celou škálu předmětů, pozornost studie byla soustředěna jen na pří­rodovědné předměty – prvouku a přírodovědu. Na této studii participovalo celkem 120 učitelů vyučujících dané předměty na 1. stupni základní školy napříč Českou re­publikou. Jako výzkumný nástroj byl zvolen nestandardizovaný autorský dotazník, který čítal celkem 18 otázek. Studie probíhala v letech 2019 a 2020, a rekognoskuje tak aktuální stav výuky těchto předmětů ve venkovním prostředí. Bylo zjištěno, že 97 % respondentů využívá pravidelně výuku ve venkovním prostředí. Studie byla na­víc doplněna rozhovory s 20 učiteli z praxe, kterým bylo položeno pět otázek k téma­tu výuky ve venkovním prostředí.


Klíčová slova:
Člověk a jeho svět; výuka ve venkovním prostředí; dotazníky
Reference

Asah, S. T., Bengtsson, D. N., & Westphal, L. M. (2012). The influence of childhood: Operational pathways to adulthood participation in nature-based activities. Environment and Behavior, 44(4), 545–569. https://doi.org/10.1177/0013916510397757

Bento, G., & Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s health. Porto Biomedical Journal, 5(5), 157–160. https://doi.org/10.1016/j.pbj.2017.03.003

Bentsen, P., Mygind l., Elsborg, P., Nielsen G., & Mygind E. (2021). Education outside the classroom as upstream school health promotion: ‘Adding-in’ physical activity into children’s everyday life and settings. Scandinavian Journal of Public Health, February 2021. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/1403494821993715. https://doi.org/10.1177/1403494821993715

Berg, S., Bradford, B., Barrett, J., Robinson, D. B., Camara, F., & Perry, T. (2020). Meaning-making of student experiences during outdoor exploration time. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21(2), 172–183. https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1769694

Blair, D. (2009). The child in the garden: an evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15–38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38

Brtnová Čepičková, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu. Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem.

Burešová, L., Endrštová, V., Glovňová, M., Krulichová, M., A., Kulich, J., & Kulichová, H. (2019). Prostor pro rozvoj odpovědného jednání k přírodě a lidem v RVP a vybraných ŠVP. Výsledky srovnávací analýz, projekt CIVIS, Lipka o.p.s. https://www.lipka.cz/soubory/analyza-svp_ rvp_final--f11960.pdf

Činčera, J., & Holec, J. (2016). Outdoor education in formal education. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533

Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus.

Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí.

Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.

Hajerová Müllerová, L., & Slavík, J. (2020). Modelování kurikula. Západočeská univerzita.

Hejnová, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in Educatione, 2(2), 77–90. https://doi.org/10.14712/18047106.24

Held, Ľ. (2011). Konfrontácia koncepcií prírodovedného vzdelavania v Európe. Scientia in Educatione, 2(1), 69–79. https://doi.org/10.14712/18047106.18

Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.

Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Paido. https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-11

Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita.

Chmelová, Š. (2010). Pěstitelství na základní škole I. Didaktika výuky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). School gardens and their potential for environmental education. Envigogika, 14(1). https://www.envigogika. cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/580/812. https://doi.org/10.14712/18023061.580

Jančaříková, K. (2010). Pedagogika pod širým nebem. Sedmá generace, 22. únor 2010. https:// sedmagenerace.cz/pedagogika-pod-sirym-nebem/

Jančaříková, K., & Kapuciánová, M. (2012). Environmental education in nursery schools – finding the optimal form. Envigogika, 7(1). http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/ article/view/71/75. https://doi.org/10.14712/18023061.71

Louv, R. (2008). Last child in the woods. Saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin Books of Chapel Hill.

Marchant, E., Todd, C., Cooksey R., Dredge, S., Jones, H., Reynolds, D., Stratton, G., Dwyer, R., Lyons, R., & Brophy, S. (2019). Curriculum-based outdoor learning for children aged 9–11: A qualitative analysis of pupils’ and teachers’ views. PLoS ONE, 14(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212242

McSweeney, K., & WinklerPrins, A. (2020). Introduction to the special issue: Fieldwork in the the 21st century. Geographical Review, 110(1–2), 1–7. https://doi.org/10.1080/00167428.2019.1689361

MŠMT. (2020). Metodické doporučení pro distanční výuku. https://www.edu.cz/wp-content/ uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf

MŠMT. (2021). Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/54860/

Nadace Proměny Karla Komárka. (2016). České děti venku: Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas. http://www.nadace-promeny.cz/cz/vyzkum.html

Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy – school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808

Podroužek, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Aleš Čeněk.

Podroužek, L. (2005). Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In R. Jandová (Ed.), Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání (s. 162–164). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

Punch, K. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). MŠMT. https://www.msmt.cz/ file/43792/

Remington, T., & Legge, M. (2017). Outdoor education in rural primary schools in New Zealand: A narrative inquiry. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(1), 55–66. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1175362

Ryplová, R., Chmelová, Š., & Vácha, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika.

Suttie, J. (2018). The surprising benefits of teaching a class outside. A new study finds that a class in nature helps kids be more attentive and focused once they return indoors. Greater Good Magazine Science-Based Insights for a Meaningful Life, 14. 5. 2018. https://greatergood. berkeley.edu/article/item/the_surprising_benefits_of_teaching_a_class_outside

Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019). Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis Scholae, 13(2), 95−116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25

Šimik, O., Švrčková, M., Sztablová, D., Poledníková, J., Holubová, B., Pisklák, B., Durčáková, H., Hyplová, J., Babůrková, D., Klimtová, H., Karaffa, J., & Cisovská, H. (2010). Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita. https://projekty.osu.cz/synergie/dok/ opory/simik-metodika-vyuky-jednotlivych-predmetu-na-1-stupni-zs.pdf

Šimik, O. (2015). Člověk a jeho svět – úvod do studia. Ostravská univerzita. https://www.simiko. cz/wp-content/uploads/2016/09/%C4%8Clov%C4%9Bk-a-jeho-sv%C4%9Bt-do-tisku. pdf

Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in Educatione, 6(1), 80−90. https://doi.org/10.14712/18047106.143

Veřmiřovský, J., & Oujezdský, A. (2014). Konstruktivistický přístup k výuce přírodovědných a technických předmětů na základních školách. Edukacja-Technika-Informatyka, 5(1), 142−146. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dcb21c75- 7d07-4241-b0de-1b95ae255aa0

Wahyuni, S., Indrawati, I., Sudardi, S., & Suana, W. (2017). Developing science process skills and problem solving abilities based on outdoor learning in junior high school. JPII, 6(1), 165−169. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.6849

Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal value, alternative pedagogies and standards. Education 3−13, 39(1), 65−82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141

Wells, N. M. (2000). At home with nature effects of „greenness” on children’s cognitive functioning. Environment and Behavior, 32(6), 775−795. https://doi.org/10.1177/00139160021972793

Williams, D., R., & Brown, J. D. (2012). Learning gardens and sustainability education. Taylor& Francis. https://doi.org/10.4324/9780203156810

Metriky

0


545

Views

598

PDF views