Where does outdoor education come from and where does it go? History, present and trends in outdoor education in the context of educational theories
Vol.31,No.2(2021)
The popularity of outdoor education has been growing in the Czech Republic in recent years. The status of outdoor education therefore deserves more attention because as the use of outdoor education increases, so does its impact on the educational process. Outdoor education in Czech primary schools is based on the tradition of using the school surroundings and school gardens. Its roots go back to the 19th century. Currently, it is mostly implemented on a short-term and rather occasional basis. Most schools have a school garden and use it at least partly for outdoor education. Schools have included excursions, walks, fieldwork, school trips, sports courses, outdoor schools, adaptation courses and project-based learning in their curriculum documents. Environmental education centres are now having a rapidly growing influence on the shape and scope of outdoor education in our country. They focus on the implementation of programmes for schools, teacher training and development, and contribute significantly to the expansion of outdoor forms of learning. Common features can be identified in current methodological documents on outdoor education. The methodological materials lead to outdoor education, which carries elements of open education in the sense of strengthening the role of the teacher as a partner and guide of the pupil through active learning and emphasizes the need for an active role of the pupil in the educational process. Constructivist frameworks and inquiry-based approaches are characteristic of the current direction of outdoor education. The benefits of cooperative learning and awakening environmental responsibility are highlighted. Current concepts of outdoor education largely fulfil the concepts of holistic learning.
outdoor education; outdoor learning; fieldwork; educational theories
Amonašvili, Š. A. (1987). Výchovná a vzdělávací funkce hodnocení ve vyučování žáků. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Augustine, D., Gruber, K., & Hanson, L. (1990). „Cooperation works!“. Educational Leadership, 47(4), 4–7.
Baueršímová, S. (2007). Stav školních zahrad při základních školách v České republice. In K. Burešová (Ed.), Učíme se v zahradě (s. 63–70). Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Bertrand, Y. (2000). Soudobé teorie vzdělávání. Mladá fronta.
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. Ashe- Eric Higher Education Reports.
Cottrell, J. R., & Cottrell, S. P. (2020). Outdoor skills education: What are the benefits for health, learning and lifestyle? World Leisure Journal, 62(3), 219–241. https://doi.org/10.1080/16078055.2020.1798051
Činčera, J., & Havlíček, F. (2016). Centra environmentálního vzdělávání z pohledu učitelů. Envigogika, 11(2), 1–14. https://doi.org/10.14712/18023061.534
Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533
Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, z. s.; Fakulta sociálních studií; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec, o. p. s.
Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus.
Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí.
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
Danišová, J. (2018). Družiny venku. Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.
Danišová, J. (2019). Dny, které táhnou ven. (Nejen) družiny venku 2. Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.
Dillon, J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M., Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: Evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107–111.
Green Schoolyards America. (2018). Měsíc školních zahrad 2018 – Průvodce aktivitami venku. International School Grounds Alliance / Nadace Proměny Karla Komárka.
Hausenblas, O., & Košťálová, H. (2006). Co je E-U-R: Podrobněji k evokaci. Kritické listy, 6(22), 54–58.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Portál.
Helus, Z. (2008). Teoretická východiska pojetí učitele v době měnících se nároků na školu a vzdělávání. In V. Spilková & J. Vašutová (Eds.), Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (s. 11–28). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Hofmann, E., Korvas, P., Poláček, P., et al. (2009). Multimediální učebnice pro terénní výuku. Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js09/teren/web/ index.html
Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-11
Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání. (2020). Chaloupky 2019. Učíme řeči přírody [výroční zpráva].
Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). Školní zahrady středních škol a jejich potenciál pro environmentální výchovu. Envigogika, 14(1), 1–20. https://doi.org/10.14712/18023061.580
Jančaříková, K. (2007). Myšlenka vyučování pod širým nebem má v českých zemích tradici. In K. Burešová (Ed.), Učíme se v zahradě (s. 17–18). Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Kolektiv (2014). Mapy učebního pokroku. Obecná metodika. www.scio.cz, s.r.o. https://mup.scio. cz/Content/Files/Metodika_obecna.pdf
Komenský, J., A. (1930). Didaktika velká. Dědictví Komenského.
Kovářová, J. (2014). Návrh úpravy školní zahrady Fakultní základní školy dr. Milady Horákové a Mateřské školy Olomouc (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.
Kříž, M., Mikulicová, H., Nešpor, J., Pitelková, P., & Vorlíček, J. (2019). Venkovní výuka. Metodika pro učení přírodou. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace.
Lambert, D., & Balderstone, D. (2010). Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. Routledge.
Lambert, D., & Reiss, M. J. (2014). The place of fieldwork in geography and science qualifications. Institute of Education, University of London.
Lesnims.cz (2019, 12. června). Historie lesních MŠ. https://www.lesnims.cz/lesni-ms/historie-lesnich-ms.html
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, příspěvková organizace (2020). Výroční zpráva Lipky 2019.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Portál.
Máchal, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou (metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy). Rezekvítek Brno ve spolupráci s Lipkou – Domem ekologické výchovy Brno.
Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.
Masarykova univerzita. (2020, 12. prosince). Systém terénní výuky pro základní školy. Informace o projektu. https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/38644
Masters, G., & Foerster, M. (1996). Progress maps, assesment ressource kit. The Australian Council for Educational Resarch Ltd.
Miller, B. G. (2017). Outdoor learning. In K. Peppler, The SAGE encyclopedia of out-of-school learning (s. 560–561). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483385198.n216
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1. lednu 2018).
Ministerstvo životního prostředí (2020, 13. ledna). NPŽP – výzva č. 7/2019: Přírodní zahrady. https://www.mzp.cz/cz/npzp_072019_prirodni_zahrady
Morkes, F. (2002). Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Pedagogické Muzeum J. A. Komenského.
Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://doi.org/10.14712/18023061.333
Nepraš, K. (2020, 5. listopadu). Postoje českých učitelů k venkovní výuce (Poster). Project- Based education and other activating strategies in science education XVIII. International conference. Praha, Česká republika.
Nezvalová, D., Bílek, M., & Hrbáčková, K. (2010). Inovace v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.
Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy – school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808
Paré, A. (1977). Créativité et pedagogie ouverte. Éditions NHP.
Předotová, D. (2014). Historie školství od roku 1945 do současnosti (Bakalářská práce). Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Field Studies Council.
Rohlena, V. (1928). Školy v přírodě. Praha.
Shor, I. (1992). Empowering education. Critical teaching of social change. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226147864.001.0001
Skaugen, R., & Fiskum, T. A. (2015). How schools with good academic results justify their use of outdoor education. International Education Research, 3(4), 16–31. https://doi.org/10.12735/ier.v3i4p16
Skoupá, L. (2015, 2. listopadu). Místně zakotvené učení a questové trasy. Metodický portál RVP. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/20437/mistne-zakotvene-uceni-a-questove-trasy.html/
Svobodová, H., Durna, R., Pernica, M., & Hofmann, E. (2018). Námětovník pro terénní výuku socioekonomické geografie (školní pozemek, město, venkov). Masarykova univerzita. https:// is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js18/nametovnik/web/index.html
Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019a). Komparace ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis scholae, 13(2), 95–116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25
Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019b). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019
Šikulová, R. (2009). Žák jako aktivní subjekt výchovně vzdělávacího procesu. In J. Škoda, P. Doulík et al., Aktuální problémy vybraných oborových didaktik (s. 71–103). Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Špačková, B. (2013). Environmentální výchova ve školní zahradě mateřské školy (Bakalářská práce). Masarykova univerzita.
Štorch, E. (1929). Dětská farma, eubiotická reforma školy. Vydavatelský odbor Ústředního spolku jednot učitelských, Brno.
TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. (2020a). Jdeteven!cz. https://jdeteven.cz/cz
TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. (2020b). Výroční zpráva 2019. https://terezanet.cz/_files/ userfiles/vyrocni_zpravy/TEREZA_vyrocni_zprava_2019_stredni.pdf
Ucimesevenku.cz (2019, 3. prosince). Cesta ven, aneb kontinuum pro rozvoj učení venku. https:// ucimesevenku.cz
Ucimesevenku.cz (2020, 14. prosince). Učíme se venku. https://ucimesevenku.cz
Václavík, V. (2002). Organizační formy výuky. In Z. Kalhous & O. Obst et al., Školní didaktika (s. 293–306). Portál.
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Vaníček, V. (1875). Vyučování pod širým nebem. Posel z Budče, VI: 344, 442.
Veselá, A., Leischnerová, M., Halúzová, J., & Kolářová, V. (2019). Ekoturistická kancelář s. r. o. (metodika). Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, p. o.
Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Státní pedagogické nakladatelství.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2022 Karel Nepraš, Renata Šikulová