Odkud a kam směřuje venkovní výuka? Historie, současnost a trendy ve venkovní výuce v kontextu vzdělávacích teorií

Bd.31,Nr.2(2021)

Abstract

Venkovní formy výuky se v posledních letech v České republice dostá­vají do širšího povědomí pedagogické veřejnosti a jsou s rostoucí měrou využívány v rámci všech úrovní vzdělávání. Postavení české venkovní výuky v této souvislosti zasluhuje zvýšenou pozornost, protože s rostoucím podílem využívání venkovních aktivit se postupně navyšuje i reálný impakt na vzdělávací proces. Venkovní výuka na našich základních školách vychází z tradic vázaných na využívání blízkého okolí školy a školních zahrad a její kořeny sahají do 19. století. V současné době je realizová­na nejčastěji krátkodobě a spíše občasně. Většina škol má k dispozici školní zahradu a alespoň částečně ji pro venkovní formy výuky využívá. Školy mají ve svých kuriku­lárních dokumentech zahrnuty exkurze, vycházky, terénní cvičení, školní výlety, spor­tovní kurzy, případně školy v přírodě, adaptační kurzy a projektovou výuku. Rychle rostoucí vliv na podobu a rozsah venkovní výuky u nás mají v současnosti centra en­vironmentálního vzdělávání, která se zaměřují jak na realizaci konkrétních programů pro školy, tak na vzdělávání a rozvoj pedagogů v daném segmentu a značně přispívají k rozšiřování venkovních forem výuky v českém prostředí. V aktuálně publikovaných metodických dokumentech zaměřených na venkovní výuku majících potenciálně vět­ší dopad na české edukační prostředí je možné identifikovat společné znaky. Konkre­tizovanější podoba venkovní výuky, ke které metodické materiály vedou, v sobě nese prvky otevřené pedagogiky ve smyslu posilování role učitele jako partnera a prů­vodce žáka aktivním učením a zdůrazňuje nutnost aktivní role žáka při edukačním procesu. Charakteristické jsou konstruktivistické rámce a badatelsky orientované přístupy, zdůrazňovány jsou přínosy kooperativního učení a soulad s pedagogikami probouzejícími žákovo uvědomění odpovědnosti za životní prostředí. Aktuální pojetí venkovních forem výuky do značné míry naplňují koncepty holistického pojetí výuky.


Schlagworte:
venkovní výuka; terénní výuka; vzdělávací teorie
Literaturhinweise

Amonašvili, Š. A. (1987). Výchovná a vzdělávací funkce hodnocení ve vyučování žáků. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Augustine, D., Gruber, K., & Hanson, L. (1990). „Cooperation works!“. Educational Leadership, 47(4), 4–7.

Baueršímová, S. (2007). Stav školních zahrad při základních školách v České republice. In K. Burešová (Ed.), Učíme se v zahradě (s. 63–70). Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.

Bertrand, Y. (2000). Soudobé teorie vzdělávání. Mladá fronta.

Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. Ashe- Eric Higher Education Reports.

Cottrell, J. R., & Cottrell, S. P. (2020). Outdoor skills education: What are the benefits for health, learning and lifestyle? World Leisure Journal, 62(3), 219–241. https://doi.org/10.1080/16078055.2020.1798051

Činčera, J., & Havlíček, F. (2016). Centra environmentálního vzdělávání z pohledu učitelů. Envigogika, 11(2), 1–14. https://doi.org/10.14712/18023061.534

Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, z. s.; Fakulta sociálních studií; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec, o. p. s.

Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus.

Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí.

Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.

Danišová, J. (2018). Družiny venku. Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.

Danišová, J. (2019). Dny, které táhnou ven. (Nejen) družiny venku 2. Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.

Dillon, J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M., Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: Evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107–111.

Green Schoolyards America. (2018). Měsíc školních zahrad 2018 – Průvodce aktivitami venku. International School Grounds Alliance / Nadace Proměny Karla Komárka.

Hausenblas, O., & Košťálová, H. (2006). Co je E-U-R: Podrobněji k evokaci. Kritické listy, 6(22), 54–58.

Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Portál.

Helus, Z. (2008). Teoretická východiska pojetí učitele v době měnících se nároků na školu a vzdělávání. In V. Spilková & J. Vašutová (Eds.), Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (s. 11–28). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Hofmann, E., Korvas, P., Poláček, P., et al. (2009). Multimediální učebnice pro terénní výuku. Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js09/teren/web/ index.html

Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-11

Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání. (2020). Chaloupky 2019. Učíme řeči přírody [výroční zpráva].

Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). Školní zahrady středních škol a jejich potenciál pro environmentální výchovu. Envigogika, 14(1), 1–20. https://doi.org/10.14712/18023061.580

Jančaříková, K. (2007). Myšlenka vyučování pod širým nebem má v českých zemích tradici. In K. Burešová (Ed.), Učíme se v zahradě (s. 17–18). Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.

Kolektiv (2014). Mapy učebního pokroku. Obecná metodika. www.scio.cz, s.r.o. https://mup.scio. cz/Content/Files/Metodika_obecna.pdf

Komenský, J., A. (1930). Didaktika velká. Dědictví Komenského.

Kovářová, J. (2014). Návrh úpravy školní zahrady Fakultní základní školy dr. Milady Horákové a Mateřské školy Olomouc (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kříž, M., Mikulicová, H., Nešpor, J., Pitelková, P., & Vorlíček, J. (2019). Venkovní výuka. Metodika pro učení přírodou. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace.

Lambert, D., & Balderstone, D. (2010). Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. Routledge.

Lambert, D., & Reiss, M. J. (2014). The place of fieldwork in geography and science qualifications. Institute of Education, University of London.

Lesnims.cz (2019, 12. června). Historie lesních MŠ. https://www.lesnims.cz/lesni-ms/historie-lesnich-ms.html

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, příspěvková organizace (2020). Výroční zpráva Lipky 2019.

Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Portál.

Máchal, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou (metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy). Rezekvítek Brno ve spolupráci s Lipkou – Domem ekologické výchovy Brno.

Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.

Masarykova univerzita. (2020, 12. prosince). Systém terénní výuky pro základní školy. Informace o projektu. https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/38644

Masters, G., & Foerster, M. (1996). Progress maps, assesment ressource kit. The Australian Council for Educational Resarch Ltd.

Miller, B. G. (2017). Outdoor learning. In K. Peppler, The SAGE encyclopedia of out-of-school learning (s. 560–561). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483385198.n216

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1. lednu 2018).

Ministerstvo životního prostředí (2020, 13. ledna). NPŽP – výzva č. 7/2019: Přírodní zahrady. https://www.mzp.cz/cz/npzp_072019_prirodni_zahrady

Morkes, F. (2002). Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Pedagogické Muzeum J. A. Komenského.

Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://doi.org/10.14712/18023061.333

Nepraš, K. (2020, 5. listopadu). Postoje českých učitelů k venkovní výuce (Poster). Project- Based education and other activating strategies in science education XVIII. International conference. Praha, Česká republika.

Nezvalová, D., Bílek, M., & Hrbáčková, K. (2010). Inovace v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.

Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy – school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808

Paré, A. (1977). Créativité et pedagogie ouverte. Éditions NHP.

Předotová, D. (2014). Historie školství od roku 1945 do současnosti (Bakalářská práce). Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.

Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Field Studies Council.

Rohlena, V. (1928). Školy v přírodě. Praha.

Shor, I. (1992). Empowering education. Critical teaching of social change. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226147864.001.0001

Skaugen, R., & Fiskum, T. A. (2015). How schools with good academic results justify their use of outdoor education. International Education Research, 3(4), 16–31. https://doi.org/10.12735/ier.v3i4p16

Skoupá, L. (2015, 2. listopadu). Místně zakotvené učení a questové trasy. Metodický portál RVP. https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/20437/mistne-zakotvene-uceni-a-questove-trasy.html/

Svobodová, H., Durna, R., Pernica, M., & Hofmann, E. (2018). Námětovník pro terénní výuku socioekonomické geografie (školní pozemek, město, venkov). Masarykova univerzita. https:// is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js18/nametovnik/web/index.html

Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019a). Komparace ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis scholae, 13(2), 95–116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25

Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019b). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019

Šikulová, R. (2009). Žák jako aktivní subjekt výchovně vzdělávacího procesu. In J. Škoda, P. Doulík et al., Aktuální problémy vybraných oborových didaktik (s. 71–103). Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Špačková, B. (2013). Environmentální výchova ve školní zahradě mateřské školy (Bakalářská práce). Masarykova univerzita.

Štorch, E. (1929). Dětská farma, eubiotická reforma školy. Vydavatelský odbor Ústředního spolku jednot učitelských, Brno.

TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. (2020a). Jdeteven!cz. https://jdeteven.cz/cz

TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. (2020b). Výroční zpráva 2019. https://terezanet.cz/_files/ userfiles/vyrocni_zpravy/TEREZA_vyrocni_zprava_2019_stredni.pdf

Ucimesevenku.cz (2019, 3. prosince). Cesta ven, aneb kontinuum pro rozvoj učení venku. https:// ucimesevenku.cz

Ucimesevenku.cz (2020, 14. prosince). Učíme se venku. https://ucimesevenku.cz

Václavík, V. (2002). Organizační formy výuky. In Z. Kalhous & O. Obst et al., Školní didaktika (s. 293–306). Portál.

Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143

Vaníček, V. (1875). Vyučování pod širým nebem. Posel z Budče, VI: 344, 442.

Veselá, A., Leischnerová, M., Halúzová, J., & Kolářová, V. (2019). Ekoturistická kancelář s. r. o. (metodika). Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, p. o.

Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Státní pedagogické nakladatelství.

Metriky

0


725

Views

493

PDF (Čeština) views