The quality of reflection in professional thinking of pre-school teachers

Vol.24,No.4(2014)

Abstract

The given study brings the view of professional thinking of pre-school teachers into the professional discourse about professionalization of teaching with the aim to find out about the quality of reflection of pre-school teachers with different levels of qualification. In the foreword chapters, the authors consider the relationship between professionalism and qualification and summarize with introducing three dimensions of professional thinking – cognitive, reflective and subjective dimension. In the paper, the authors concentrate only on the reflective dimension which represents the central point of investigation of the nature of thinking of (female) preschool teachers with different levels of qualification (ISCED 3A and ISCED 5B). They present the models of reflection (Eby, 2000; Korthagen, 2011; Píšová, 2005) that were used in the research. The following part of the paper focuses on the research methodology and findings. The results show that some positive evaluation statements of the respondents about their work are in the contrast to the results of the video analysis. The results of the research investigation have shown that the teachers who had been involved in focused reflection and realization of self-reflection techniques use a higher level of cognitive thinking. Therefore the authors’ view on professional thinking and its development through systematic implementation of reflection already during preservice pre-school teacher education at Faculties of Education has been supported.


Keywords:
professional thinking; dimensions of thinking; pre-school education; preparatory education; reflection; self-reflection; pre-school teacher
References

Bloom, B. S. (Ed.). (1956). The taxonomy of educational objectives. The classifications of educational goals, handbook I. New York: David McKay Company.

Burkovičová, R. (2009). Formulace cíle a pedagogické činnosti učitelky MŠ. In Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV. Hradec Králové: PdF UHK. [CD-ROM].

Burkovičová, R. (2012). Reflektivní pedagogická praxe jako prostředek vytváření kompetencí budoucího učitele MŠ. In Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnejedukácii (s. 48–53). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove.

Clark, C. M., & Peterson, P. L. (1986). Teachers’ thought processes. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (s. 255–296). New York: MacMillan.

Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.

Eby, M. A. (2000). Understanding professional development. In A. Brechin, H. Brown, & M. A. Eby (Eds.), Critical practice in health and social care (s. 48–70). London: Sage.

Evropská komise. (2011). Kvalitní systém předškolního vzdělávání a péče: nejlepší start do života pro všechny naše děti. Dostupné z http://www.romachildren.com/wp-content/uploads/2011/08/childhoodcom_cs.pdf

Finlay, L. (2008). Reflecting on „Reflective practice“. Practise-based profesional learning centre. Dostupné z http://www.open.ac.uk/cetl-workspace/cetlcontent/documents/4bf2b48887459.pdf

Fook, J., & Askeland, G. (2006). The ‘critical’ in critical reϐlection. In S. White, J. Fook, & F. Gardner (Eds.), Critical reflection in health and welfare (s. 16–31). Maidenhead: Open University Press.

Freidson, E. (1970). Profession of medicine. A study of the sociology of applied knowledge. New York: Harper & Row.

Frouzová, K. (2014). Praha podpoří firemní školky, jsou levnější než „klasické“ mateřinky. Dostupné z http://praha.idnes.cz/praha-podpori-ϐiremnni-skolky-deg-/praha-zpravy.aspx?c=A140205_2030557_praha-zpravy_bur

Gibbs, G. (1988). Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Oxford: Further Education Unit.

Helus, Z. (2012). Profesní rozvoj učitelů: lépe anebo jinak? In J. Kohnová (Ed.), Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 9–18). Praha: PdF UK.

Horká, H., Syslová, Z., & Grůzová, L. (2014). Reflexe zkušeností studentů v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol. ACORát, 3(1), 3–9.

Hornáčková, V., & Syslová, Z. (2014, v tisku). Reflexe jako součást profesního rozvoje učitele mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.

Hornáčková, V., Syslová, Z., Hercíková, E., & Holubářová, E. (2014). The level of reϐlective skills of nursery school teachers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 112(7), 853–860.

Hupková, M., & Petlák, E. (2004). Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris.

Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., … & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.

Kasáčová, B. (2003). Učiteľská profesia a jej dimenzie. In Biodromálne premeny učiteľa – učiteľv premenách času (s. 23–41). Prešov: FFPU.

Katz, L. G. (1987). The nature of professions: Where is early childhood education? In L. Katz (Ed.), Current topics on early childhood education (s. 1–17). New Jersey: Ablex.

Kelley, P., & Camilli, G. (2007). The impact of teacher education on outcomes in center-based early childhood education programs: A meta-analysis. Dostupné z http://nieer.org/resources/research/TeacherEd.pdf

King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reϔlective judgment. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Koťa, J. (2012). Diskurz o profesionalizaci učitelů v postmoderní době. In J. Kohnová (Ed.), Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 293–298). Praha: PdF UK.

Krykorková, H., & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51(2), 185–196.

La Boskey, V. K. (1994). Development of reflective practice: A study of preservice teachers. New York: Columbia University.

Lazarová, B. (2010). Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 55(3–4), 254–264.

Nehyba, J., Lazarová, B., Kolb, D. A., Korthagen, F. A. J., Boud, D., Jarvis, P., … & Valenta, J. (2014). Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak… Brno: Masarykova univerzita.

Litjens, I., & M. Taguma. (2010). Literature overview for the 7th meeting of the OECD network on early childhood education and care. Paris: OECD.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

National Association for the Education of Young Children (NAEYC) and National Association of Child Care Resource & Referral Agencies (NACCRRA). (2011). Early childhood education professional development: Training and technical assistance glossary. Dostupné z http://www.naeyc.org/GlossaryTraining_TA.pdf

Oberhuemer, P., Schreyer, I., & Neuman, M. J. (2010). Professionals in early childhood education and care systems. European profiles and perspectives. Opladen & Farminghton Hills: Barbara Budrich.

Opravilová, E. (2010). Učení předškolního dítěte. In Z. Syslová (Ed.), Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. Praha: Verlag Dashöfer. [CD ROM]

Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.

Píšová, M., Duschinská, K., Kargerová, J., Lampertová, A., Lukavská, E., Szimethová, D., & Tomková, A. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: PedF UK.

Píšová, M., & Janík, T. (2011). On the nature of expert teacher knowledge. Orbis scholae, 5(2), 95–116. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.103

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2006). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wpcontentet/uploads/2009/12/RVP PV-2004.pdf

Řehulka, E. (1997). Sebereflexe náročných životních a profesionálních situací u učitelek ZŠ. Pedagogická orientace, 9(4), 7–11.

Saracho, O. N., & Spodek, B. (2007). Early childhood teachers’ preparation and the quality of program outcomes. Early Child Development and Care, 177(1), 77–91.

Shulman, L. B. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Schön, D. A. (1987). Educating the reϔlective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.

Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.

Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.

Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer.

Šmelová, E. (2004). Práce s výukovými cíli při tvorbě třídního vzdělávacího programu v MŠ. In Profese učitele a současná společnost. Sborník příspěvků z 12. konference ČAPV. Ústí nad Labem: UJEP. [CD-ROM]

Štech, S. (1998). Dilemata a ambivalence učitelského povolání. In Učitelské povolání z pohledu sociálních věd (s. 42–59). Praha: PF UK.

Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neo-liberální době. Esej o paradoxní situaci učitelství. Pedagogika, 57(4), 326–337.

Švec, V. (2006). Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 91–102.

Švec, V. (2012). Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od teorie k praxi a zpět. In J. Kohnová (Ed.), Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 99–110). Praha: PdF UK.

Vašutová, J. (Ed.). (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Zeichner, K., & Liston, D. (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w

Zeichner, K. & Liston, D. (1996) Reflective Teaching: an introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Metrics

0


3077

Views

1140

PDF (Czech) views