Professional identity of pre-service kindergarten teachers and its reflection in their portfolios

Vol.31,No.1(2021)

Abstract

The study provides an insight into the portfolio and its place in the reflectively conceived pre-service teacher training of kindergarten teachers at the Faculty of Education of Masaryk University. The aim of the study was to contribute to the discussion on the professionalisation concept in the training of the future preschool teachers using action research of teaching strategies and their influence upon the professional development of the students. The introductory part of the study is devoted to the theory of teacher education and analysis of the key concept of the portfolio, which is based on an overview study of Czech and foreign sources. The core of the study is action research aimed at monitoring the impact of the course Creating a Professional Portfolio on the development of the professional identity of students. The results of the study show how collaborative activities and peer assessment develop interpersonal skills in the students, encourage their self-confidence and deepen their understanding of the function of portfolio as the tool for self-expression and professional growth. In addition to action research, the study provides four individualised portraits of female students who used portfolios in the final state exams.


Keywords:
portfolio; student; reflective pre-service teacher education; professional development; action research; socio-constructivism
References

Bloom, B. S. (Ed.). (1956). The taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals, Handbook I. David McKay Company.

Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostravská univerzita v Ostravě.

Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Grada.

Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Hanex.

Havlíčková, M. (2012). Tvorba a využití profesního portfolia pro formování odborných kompetencí studentů. Vyšší odborná škola sociálně právní.

Hegrová, I. (2014). Využití portfolia dítěte jako diagnostického nástroje při přechodu z MŠ na ZŠ. Komenský, 138(4), 47–50.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Sliacky, J., Šalamounová, Z., Šebestová, S., Vondrová, N., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Kaliszewska, M. (2013). O kvalitě a hodnotících kritériích akčního výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 587–596. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-587

Kasáčová, B. (2005). Reflexívna výučba a reflexia v príprave učiteľa. PF UMB.

Kasíková, H. (2015a). Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje. Aula, 23(1), 36–57.

Kasíková, H. (2015b). Proměna vysokoškolské výuky. Studia Paedagogica, 20(2), 81–103. https://doi.org/10.5817/SP2015-2-5

Lukášová, H. (2015a). Portfolio začínajícího učitele. Univerzita Tomáše Bati.

Lukášová, H. (2015b). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB.

Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Univerzita Tomáše Bati

Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300–308.

NIDV. (2013). Metodika pro učitele k přípravě a vedení dokladového portfolia v kariérním systému.

Painter, B. (2001). Using teaching portfolios. Educational Leadership, 58(5), 31–34.

Paulson, F. L., & Paulson, P. R. (1996). Assessing portfolio using the constructivist paradigm. In Student portfolios. A collection of articles (s. 27–46). IRI / SkyLight Training and Publishing.

Piaget, J., & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Portál.

Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Univerzita Pardubice.

Píšová, M. (Ed.). (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice.

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. MuniPress.

Princlíková, I. (2015). Portfolio na 1. stupni základní školy a práce s ním. Komenský, 139(2), 53–56.

MŠMT. (2017). Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. https://www.msmt. cz/file/44169/

Spilková, V. (Ed.) (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Paido.

Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál.

Spilková, V. (2006). Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 19–30.

Spilková, V. (2007). Význam portfolia pro profesní rozvoj studentů učitelství. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 7–19). Univerzita Pardubice.

Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269–291. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529

Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 55(1), 31–44.

Stuchlíková, I., & Janík, T. (2017). Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů aneb O hledání a nacházení konsensu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 243–266.

Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio jako zdroj poznání postoje začínajících studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 45–57.

Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The Effective Provision of Pre-school Education (EPPE) Project: Findings from pre-school to end of key stage 1. United Kingdom: Department for Education and Skills.

Syslová, Z. (2015). The level of reflection in the professional development of pre-primary teachers. Przeglad Pedagogczny, 9(1), 73–84.

Syslová, Z. (2016). Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy. Pedagogika, 66(4), 440–454. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.319

Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. MuniPress. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8476-2017

Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Černá, M., Grůzová, L., Nováková, E., & Stadlerová, H. (2018a). Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Masarykova univerzita.

Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Grůzová, L., & Stadlerová, H. (2018b). Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Masarykova univerzita.

Syslová, Z., Grůzová, L., & Štěpánková, L. (2019). Podpora vedení studentů na praxi v mateřské škole. Masarykova univerzita.

Štech, S. (1999). Teoretické přístupy k vysokoškolské výuce. In J. Vašutová (Ed.), Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky. Pedagogická fakulta UK.

Švaříček, R., Šedová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.

Švec, V., Cásková, K., Jakešová, J., Jašková, J., Koubek, P., Minaříková, E., Svojanovský, P., Šimůnková, B., Vystrčilová, P., Nehyba, J., & Pravdová, B. (2014). Znalostní báze učitelství. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7961-2015

Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Pedagogická fakulta UK.

Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu − možnosti a meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.19

Trunda, J. (2012). Profesní portfolio učitele. Národní ústav pro vzdělávání.

Třeštík, D. (1997). Počátky Přemyslovců. NLN s. r. o.

Yoshikawa, H., Weiland, C., Brooks-Gunn, J., Burchinal, M., Espinosa, L., Gormley, W. T., Ludwig, J., Magnuson, K., Phillips, D., & Zaslow, M. (2013). Investing in our future: The evidence base on preschool education. Society for Research in Child Development.

Václavík, A. (2014). Portfolio: příběh učení žáka. Komenský, 139(2), 23–27.

Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. PdF UK.

Wyatt, R. L., & Looper, S. (1999). So you have to have a portfolio. A teacher’s guide to preparation and presentation. Corwin Press.

Metrics

0


520

Views

475

PDF (Čeština) views