Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu
Roč.31,č.1(2021)
Předložená studie přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Cílem studie je přispět k diskuzi o profesionalizačním pojetí přípravy učitelů mateřských škol s využitím akčního výzkumu výukových strategií a jejich vlivu na proces profesního rozvoje studentek. Úvodní část studie je věnována teorii učitelského vzdělávání a analýze klíčového pojmu portfolio, která se opírá o přehledovou studii českých i zahraničních zdrojů. Jádro studie tvoří akční výzkum zaměřený na sledování vlivu kurzu Tvorba profesního portfolia na rozvoj profesní identity studentek. Výsledky studie prezentují, jak kooperativní aktivity a vrstevnické hodnocení rozvíjejí interpersonální dovednosti studentek, podporují jejich sebedůvěru a prohlubují porozumění funkci portfolia jako prostředku sebevyjádření a jejich profesního růstu. Nad rámec akčního výzkumu studie přináší čtyři individualizované portréty studentek, které využily portfolia při státní závěrečné zkoušce.
portfolio; student; reflektivně pojaté přípravné vzdělávání; profesní rozvoj; akční výzkum; sociokonstruktivismus
Bloom, B. S. (Ed.). (1956). The taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals, Handbook I. David McKay Company.
Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostravská univerzita v Ostravě.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Grada.
Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Hanex.
Havlíčková, M. (2012). Tvorba a využití profesního portfolia pro formování odborných kompetencí studentů. Vyšší odborná škola sociálně právní.
Hegrová, I. (2014). Využití portfolia dítěte jako diagnostického nástroje při přechodu z MŠ na ZŠ. Komenský, 138(4), 47–50.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Sliacky, J., Šalamounová, Z., Šebestová, S., Vondrová, N., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
Kaliszewska, M. (2013). O kvalitě a hodnotících kritériích akčního výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 587–596. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-587
Kasáčová, B. (2005). Reflexívna výučba a reflexia v príprave učiteľa. PF UMB.
Kasíková, H. (2015a). Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje. Aula, 23(1), 36–57.
Kasíková, H. (2015b). Proměna vysokoškolské výuky. Studia Paedagogica, 20(2), 81–103. https://doi.org/10.5817/SP2015-2-5
Lukášová, H. (2015a). Portfolio začínajícího učitele. Univerzita Tomáše Bati.
Lukášová, H. (2015b). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Univerzita Tomáše Bati
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300–308.
NIDV. (2013). Metodika pro učitele k přípravě a vedení dokladového portfolia v kariérním systému.
Painter, B. (2001). Using teaching portfolios. Educational Leadership, 58(5), 31–34.
Paulson, F. L., & Paulson, P. R. (1996). Assessing portfolio using the constructivist paradigm. In Student portfolios. A collection of articles (s. 27–46). IRI / SkyLight Training and Publishing.
Piaget, J., & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Portál.
Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Univerzita Pardubice.
Píšová, M. (Ed.). (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice.
Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. MuniPress.
Princlíková, I. (2015). Portfolio na 1. stupni základní školy a práce s ním. Komenský, 139(2), 53–56.
MŠMT. (2017). Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. https://www.msmt. cz/file/44169/
Spilková, V. (Ed.) (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Paido.
Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál.
Spilková, V. (2006). Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 19–30.
Spilková, V. (2007). Význam portfolia pro profesní rozvoj studentů učitelství. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 7–19). Univerzita Pardubice.
Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269–291. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529
Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 55(1), 31–44.
Stuchlíková, I., & Janík, T. (2017). Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů aneb O hledání a nacházení konsensu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 243–266.
Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio jako zdroj poznání postoje začínajících studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 45–57.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The Effective Provision of Pre-school Education (EPPE) Project: Findings from pre-school to end of key stage 1. United Kingdom: Department for Education and Skills.
Syslová, Z. (2015). The level of reflection in the professional development of pre-primary teachers. Przeglad Pedagogczny, 9(1), 73–84.
Syslová, Z. (2016). Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy. Pedagogika, 66(4), 440–454. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.319
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. MuniPress. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8476-2017
Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Černá, M., Grůzová, L., Nováková, E., & Stadlerová, H. (2018a). Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Masarykova univerzita.
Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Grůzová, L., & Stadlerová, H. (2018b). Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Masarykova univerzita.
Syslová, Z., Grůzová, L., & Štěpánková, L. (2019). Podpora vedení studentů na praxi v mateřské škole. Masarykova univerzita.
Štech, S. (1999). Teoretické přístupy k vysokoškolské výuce. In J. Vašutová (Ed.), Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky. Pedagogická fakulta UK.
Švaříček, R., Šedová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Švec, V., Cásková, K., Jakešová, J., Jašková, J., Koubek, P., Minaříková, E., Svojanovský, P., Šimůnková, B., Vystrčilová, P., Nehyba, J., & Pravdová, B. (2014). Znalostní báze učitelství. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7961-2015
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Pedagogická fakulta UK.
Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu − možnosti a meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.19
Trunda, J. (2012). Profesní portfolio učitele. Národní ústav pro vzdělávání.
Třeštík, D. (1997). Počátky Přemyslovců. NLN s. r. o.
Yoshikawa, H., Weiland, C., Brooks-Gunn, J., Burchinal, M., Espinosa, L., Gormley, W. T., Ludwig, J., Magnuson, K., Phillips, D., & Zaslow, M. (2013). Investing in our future: The evidence base on preschool education. Society for Research in Child Development.
Václavík, A. (2014). Portfolio: příběh učení žáka. Komenský, 139(2), 23–27.
Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. PdF UK.
Wyatt, R. L., & Looper, S. (1999). So you have to have a portfolio. A teacher’s guide to preparation and presentation. Corwin Press.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2021 Veronika Rodová, Zora Syslová