Genesis and current status of the teaching assistant profession in the conditions of Czech education

Vol.30,No.3(2020)

Abstract

The text is conceived as a theoretical study based on the amendment to Decree No. 27/2016 Coll., On the education of pupils with special educational needs and gifted pupils; in the context of legislative changes and demands on the profession of teaching assistant. The study aims to offer an insight into the issue of genesis and anchoring the profession of teaching assistants in the current Czech education system. There are two basic thematic levels in the text. The first level presents the historical and legislative changes in the teaching profession over the decades. The second part of the study summarizes the requirements for qualifications and vocational training in the current situation in education. The author seeks answers to the questions that accompany the stabilization of this helping profession in practice. The text’s central questions are about the content of the teaching assistant’s work, the diversity of demands on his education, and this position’s job concerning other educational
process participants.


Keywords:
teaching assistant; support measures; Decree No. 27/2016 Coll.; qualifications; education; genesis
References

Balabánová, H. (1994). „Převýchova“ není integrace. Učitelské noviny, 97(38), 19.

Balabánová, H. (1995). Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT.

Čadová, E. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Géringová, J. (2011). Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton.

Hardy, I., & Woodcock, S. (2015). Inclusive education policies: Discourses of difference, diversity and deficit. International Journal of Inclusive Education, 19(2), 141–164. https://doi.org/10.1080/13603116.2014.908965

Horáčková, I. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga: Spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

IS MU – Informační systém Masarykovy univerzity. (2021). Sociálně pedagogické asistentství – Katalog oborů MU. Dostupné z https://is.muni.cz/obory/9953

Informace o zřízení funkce romského asistenta v základní a zvláštní škole čj. 14170/98-22 ze dne 3. 3. 1998 (Věstník MŠMT ČR sešit 6/1998).

Kendíková, J. (2016). Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta.

Kendíková, J. (2017). Asistent pedagoga. Praha: Raabe.

Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita.

Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ke zřizování přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele – asistenta učitele č.j. 25 484/2000-22 ze dne 25. 12. 2000 (Věstník MŠMT ČR sešit 1/2001).

Michalík, J., Baslerová, P., & Felcmanová, L. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

MŠMT. (2015a). Akční plán inkluzívního vzdělávání na období 2016–2018. Dostupné z http:// www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf

MŠMT. (2015b). Školní asistent v projektech OP VVV. Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/ OP_VVV/Vyzva_Inkluzivni_vzdelavani/Specifika_skolni_asistent.pdf

MŠMT. (2018). Akční plán inkluzívního vzdělávání na období 2019–2020: č. j. MSMT-22759/2018- 2. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/49950_1_1/

MŠMT. (2021). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Výběr z DVPP. Dostupné z http:// dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp

MŠMT – Odbor školské statistiky, analýz a informační strategie (2021). Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele. Dostupné z http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

Mrázková, J., & Kucharská, A. (2014). Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Nařízení vlády č. 195/2019 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí.

Němec, J. (2010). Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita.

Němec, Z. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.

Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., & Hájková, V. (2014). Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., Hájková, V., & Strnadová, I. (2015). ‘When I need to do something else with the other children, then I can rely on her’: Teaching assistants working with socially disadvantaged students. European Journal of Special Needs Education, 30(4), 459–473. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1035904

NIDV. (2019). Oblasti DVPP a podpory. Dostupné z https://www.nidv.cz/

Nová škola, o.p.s. (2013). Naše kurzy. Dostupné z http://www.novaskolaops.cz/nase-kurzy/

Nová škola, o.p.s. (2014). Školní asistent – nástroj upevňující rovné příležitosti dětí a žáků ve Středočeském kraji. Databáze výstupů projektů. Dostupné z https://databaze.op-vk.cz/ Project/Detail/2698

Nová škola, o.p.s. (2017). Mapování využívání asistentů pedagoga a školních asistentů v MŠ a ZŠ. Dostupné z http://www.novaskolaops.cz/analyza-mapovani-vyuzivani-funkci-asistent-pedagoga-a-skolni-asistent-materskymi-a-zakladnimi-skolami

NPI ČR. (2021). Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce. Dostupné z https:// www.infoabsolvent.cz/

Palounková, Z., Joklíková, H., Kaiserová, A., Košťáková, M., Lindová, K., & Točíková, J. (2017). Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání. ACC Journal, 23(3), 59–69. https://doi.org/10.15240/tul/004/2017-3-005

PdF MU – Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. (2020). Asistent pedagoga. Dostupné z https://is.muni.cz/do/ped/CCV/69092671/2020_2021/ASISTPED_2020_JS.pdf

Rush, M. D. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů.

Statut pokusného ověřování přípravných tříd pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí čj. 12 748/97-20 z 25. 6. 1997 a Úprava Statutu pokusného ověřování přípravných tříd čj. 14169/98-22 ze dne 3. 3. 1998 (Věstník MŠMT ČR sešit č. 6/1998)

Středisko služeb a školám. (2020). Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga 2020. Dostupné z https://www.sssbrno.cz/studium-pedagogiky-pro-asistenta-pedagoga

Šotolová, E. (2008). Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum.

Teplá, M. (2009). Informace MŠMT o přípravném stupni základní školy speciální č j. 6123/2009-61. Speciální pedagogika, 19(3), 253–256.

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

Vyhláška č. 505/2006 Sb., Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Vyhláška č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.

Zatloukal, T. (Ed.) (2020). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. Výroční zpráva České školní inspekce. Praha: MŠMT.

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Metrics

0


873

Views

778

PDF (Čeština) views