Geneze a současné postavení profese asistenta pedagoga v podmínkách českého školství

Roč.30,č.3(2020)

Abstrakt

Text je koncipován jako teoretická studie vycházející v návaznosti na nove­lu vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných; v kontextu legislativních změn a nároků na povolání asistenta pe­dagoga. Cílem studie je nabídnout vhled do problematiky geneze a ukotvení profese asistenta pedagoga v současném českém systému vzdělávání. Text má dvě základní tematické roviny. V první jsou představeny historické a legislativní změny asistent­ské profese v průběhu desetiletí. Druhá část studie se věnuje souhrnu požadavků na kvalifikaci a profesní přípravu směřující k aktuální situaci ve školství. Autorka se při­tom nevyhýbá hledání odpovědí na otázky, které provázejí stabilizaci této pomáhající profese v praxi. V centru pozornosti jsou například otázky, které se vztahují k náplni práce asistenta pedagoga, rozmanitosti nároků na vzdělání a postavení této pracovní pozice ve vztahu k ostatním účastníkům vzdělávacího procesu.


Klíčová slova:
asistent pedagoga; podpůrné opatření; vyhláška č. 27/2016 Sb.; kvali¬fikace; vzdělání; geneze
Reference

Balabánová, H. (1994). „Převýchova“ není integrace. Učitelské noviny, 97(38), 19.

Balabánová, H. (1995). Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT.

Čadová, E. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Géringová, J. (2011). Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton.

Hardy, I., & Woodcock, S. (2015). Inclusive education policies: Discourses of difference, diversity and deficit. International Journal of Inclusive Education, 19(2), 141–164. https://doi.org/10.1080/13603116.2014.908965

Horáčková, I. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga: Spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

IS MU – Informační systém Masarykovy univerzity. (2021). Sociálně pedagogické asistentství – Katalog oborů MU. Dostupné z https://is.muni.cz/obory/9953

Informace o zřízení funkce romského asistenta v základní a zvláštní škole čj. 14170/98-22 ze dne 3. 3. 1998 (Věstník MŠMT ČR sešit 6/1998).

Kendíková, J. (2016). Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta.

Kendíková, J. (2017). Asistent pedagoga. Praha: Raabe.

Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita.

Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ke zřizování přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele – asistenta učitele č.j. 25 484/2000-22 ze dne 25. 12. 2000 (Věstník MŠMT ČR sešit 1/2001).

Michalík, J., Baslerová, P., & Felcmanová, L. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

MŠMT. (2015a). Akční plán inkluzívního vzdělávání na období 2016–2018. Dostupné z http:// www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf

MŠMT. (2015b). Školní asistent v projektech OP VVV. Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/ OP_VVV/Vyzva_Inkluzivni_vzdelavani/Specifika_skolni_asistent.pdf

MŠMT. (2018). Akční plán inkluzívního vzdělávání na období 2019–2020: č. j. MSMT-22759/2018- 2. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/49950_1_1/

MŠMT. (2021). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Výběr z DVPP. Dostupné z http:// dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp

MŠMT – Odbor školské statistiky, analýz a informační strategie (2021). Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele. Dostupné z http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

Mrázková, J., & Kucharská, A. (2014). Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Nařízení vlády č. 195/2019 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí.

Němec, J. (2010). Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita.

Němec, Z. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.

Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., & Hájková, V. (2014). Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., Hájková, V., & Strnadová, I. (2015). ‘When I need to do something else with the other children, then I can rely on her’: Teaching assistants working with socially disadvantaged students. European Journal of Special Needs Education, 30(4), 459–473. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1035904

NIDV. (2019). Oblasti DVPP a podpory. Dostupné z https://www.nidv.cz/

Nová škola, o.p.s. (2013). Naše kurzy. Dostupné z http://www.novaskolaops.cz/nase-kurzy/

Nová škola, o.p.s. (2014). Školní asistent – nástroj upevňující rovné příležitosti dětí a žáků ve Středočeském kraji. Databáze výstupů projektů. Dostupné z https://databaze.op-vk.cz/ Project/Detail/2698

Nová škola, o.p.s. (2017). Mapování využívání asistentů pedagoga a školních asistentů v MŠ a ZŠ. Dostupné z http://www.novaskolaops.cz/analyza-mapovani-vyuzivani-funkci-asistent-pedagoga-a-skolni-asistent-materskymi-a-zakladnimi-skolami

NPI ČR. (2021). Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce. Dostupné z https:// www.infoabsolvent.cz/

Palounková, Z., Joklíková, H., Kaiserová, A., Košťáková, M., Lindová, K., & Točíková, J. (2017). Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání. ACC Journal, 23(3), 59–69. https://doi.org/10.15240/tul/004/2017-3-005

PdF MU – Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. (2020). Asistent pedagoga. Dostupné z https://is.muni.cz/do/ped/CCV/69092671/2020_2021/ASISTPED_2020_JS.pdf

Rush, M. D. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů.

Statut pokusného ověřování přípravných tříd pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí čj. 12 748/97-20 z 25. 6. 1997 a Úprava Statutu pokusného ověřování přípravných tříd čj. 14169/98-22 ze dne 3. 3. 1998 (Věstník MŠMT ČR sešit č. 6/1998)

Středisko služeb a školám. (2020). Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga 2020. Dostupné z https://www.sssbrno.cz/studium-pedagogiky-pro-asistenta-pedagoga

Šotolová, E. (2008). Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum.

Teplá, M. (2009). Informace MŠMT o přípravném stupni základní školy speciální č j. 6123/2009-61. Speciální pedagogika, 19(3), 253–256.

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

Vyhláška č. 505/2006 Sb., Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Vyhláška č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.

Zatloukal, T. (Ed.) (2020). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. Výroční zpráva České školní inspekce. Praha: MŠMT.

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Metriky

0


873

Views

778

PDF views