The subjective perception of the changes of the headmaster’s role and the difficult elements of the performance of this profession nowadays

Vol.29,No.2(2019)

Abstract
This paper deals with the transformation of the headmaster’s role after
2000 and it’s subjective perception. In the theoretical part it defines the crucial
milestones that newly defined the autonomous position of Czech schools and with
it the autonomous role of its headmasters. It describes the strategic documents
that aimed to standardize the initial and continuing education and the support of
headmasters, which has never been systematically implemented. The results of
qualitative research based on data from the focus group represent the subjective
views of experienced directors on the development of their role, describe issues that
directors perceive and trends that further determine their work. The headmaster is
a fundamental factor in the success of each school and its position is specific because
of the unusually high degree of curriculum and resource autonomy of the Czech school.
It turns out that the gradual development and addition of additional duties and the
lack of systemic support for the headmaster have created a challenging situation in
which current school heads perceive a number of problems, such as lack of time to
manage the pedagogical process, lack of staff and excess unnecessary bureaucracy
and the intrust in the system at all.

Keywords:
headmaster of the school; instructional leadership; educational process; standard of headmaster of school
References

Abari-Ibolya, E., & Baráth, T. (2010). Improving school leadership in Central Europe. Budapest: Tempus Public Foundation.

Benhabani, A. (2011). Educational leaders and role of education on the efficiency of schools principals. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 15, 9–11.

Blase, J., & Blase, J. (2000). Effective instructional leadership: Teachers’ perspective on how principals promote teaching and learning in school. Journal of Educational Administration, 38(2), 130–141. https://doi.org/10.1108/09578230010320082

Bolam, R., & Van Wierigen, F. (1999). Research on educational management in Europe. Münster: Waxmann.

Briggs, A. R., & Coleman, M. (2007). Research methods in educatioanl leadership and management. London: SAGE Publications.

Černý, K. (2007). Budoucnost školy v percepci školského managementu. Orbis scholae, 1(3), 43–65. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.190

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. (2014). Praha: MŠMT.

Dvořák, D. (2011). Pedagogické vedení školy: hledání zdrojů a obsahu pojmu. Orbis scholae, 5(3), 9–25. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.72

Dvořák, D., & Trunda, J. (2017). Pedagogické vedení škol: analytická zpráva. Praha: NIDV.

Hattie, J. (2011). Visible learning for teachers. United Kingdom: Taylor & Francis.

Huber, S. G. (Ed.), (2009). School leadership international perspectives. Dortrecht: Springer.

Kaarina, M. K., & Gonzales, N. C. (2011). The future of the physical learning environment: School facilities that support the user. Paris: OECD.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON.

Kašparová, V., Boudová, S., Ševců, M., & Soukup, P. (2014). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.

Kotásek, J. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha. Praha: Tauris.

Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Leithwood, K. (2005). Educational leadership: A review research. Philadelphia: The Laboratory for Student Success. Temple University.

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership. What it is and how it influences pupil learning. Nottingham: University of Nottingham.

Leithwood, K., Sun, J., & Pollock, K. (2017). How school leaders contribute to student success: The four parhs framework. Berlin: Springer.

Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.

Lukas, J. (2009). Vztahy mezi učiteli a řediteli na základních školách – přehled relevantních výzkumů. Studia Paedagogica, 14(1), 127–145.

Klesající výsledky českého školství. (2010). Praha: McKinsey & Company.

Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.

MŠMT. (2009). Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009.

MŠMT. (2018a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015–2020. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3.

MŠMT. (2018b). Dlouhodobý záměr vzdělávací soustavy 2019–2023. Praha. Dostupné také z http://www.ceskaskola.cz/2018/11/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-rozvoje.html

Muijs, D., & Rumyantseva, N. (2014). Coopetiton in education: collaborating in a competitive environment. Journal of Educational Change, 15(1), 1–18. https://doi.org/10.1007/s10833-013-9223-8

Mulford, B. (2008). The leadership challenge: Improving learning in schools. Camberwell: ACER Press.

Obdržálek, Z., & Polák, J. (2008). Príprava školských manažérov ako klúčový predpoklad efektívnosti školy. Nitra: Univerzita Konštantina Filozofa.

Pisoňová, M. (2014). Školský manažment pre študijné odbory učitelstva a pripravu vedúcich pedagogických zamestnancov. Bratislava: Univerzita Komenského.

Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386–407. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.353

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2004). Vnitřní a vnější souvislosti fungování školy a její kultury. Studia Paedagogica, 52(9), 47–58.

Pol, M. (2007). Škola vedená, řízená a spravovaná. Pedagogika, 57(3), 213–226.

Pont, B., Nusche, D., Moorman, H., & Hopkins, D. (2008). Improving school leadership. Paris: OECD.

Robinson, V., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: identifying what works and why: Best evidence synthesis iteration (BES). Wellington: Ministry of Education.

Sedláček, M. (2011). Pedagogické vedení školy v pojetí ředitelů základních škol. Orbis scholae 5(3), 27–42. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.76

Schratz, M. (2011). Zlepšování kvality škol ve střední Evropě. Praha: MŠMT.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce.

Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neoliberální době. Pedagogika, 57(4), 326–337.

Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Tian, Q. (2013). Hybrid leadership: A study of the leadership (roles and characteristics) of nine Chinese university presidents with U.S. experiences (Disertační práce). Urbana: University of Illinois at Urbana-Champaign.

Trojan, V. (2011). Vzdělávání řídicích pracovníků v českém školství: programy a hodnocení jejich obsahu účastníky. Orbis Scholae, 5(3), 107–122. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.85

Trojan, V. (2016). Neřešené otázky profesní přípravy ředitelů škol a jejich dalšího rozvoje. Andragogická revue 1, 62–70.

Trojan, V., & Trunda, J. (2018). Školský management v podmínkách měnící se školy. In J. Veteška, Z. Svobodová, & M. Tureckiová, Proměny edukačních situací a jejich konceptualizace (s. 9–19). Praha: PedF UK, KAMV.

Urban, L. (2017). Sociologie. Klíčová témata a pojmy. Praha: Grada.

Veselý, A. (2013). Vzdělávací reforma v Ontariu: kritické shrnutí a inspirace pro vzdělávací politiku v ČR. Orbis scholae, 7(1), 11–28. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.23

Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.

Voda, J. (2015). Nové profesní výzvy po jmenování ředitelem školy. Pedagogika, 65(2), 177–192.

Zákon 563/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/38850/

Metrics

0


1129

Views

854

PDF (Čeština) views