Primary school childrens' perception of otherness

Vol.28,No.2(2018)

Abstract

The aim of the paper is to show the perception of otherness by primary school children. The paper can also be seen as a basis for teaching practice and thus as an example of how to work with the topics of otherness and difference in primary school. The paper presents the research results from 12 primary schools Czech language lessons (in 3rd–5th grade). The entire teaching unit devoted to the work with a story was recorded and verbal expressions of pupils were transcribed. In the lesson the children were asked questions about their perception of otherness in the context of the story’s content. The text, by its essence, gives room for the expression of feelings associated with otherness, creates incentives for argumentation of attitudes oriented towards keeping oneself in a situation of non-acceptance by the neighbourhood. The research focuses on the following questions: how primary school pupils perceive otherness, what their subjective experience with otherness is, what their proposals about solving the situation in the case of non-acceptance by the neighbourhood are, what they think about others who do not accept otherness. Given that it is both working with a specific text and reading with anticipation, the next topic analyzed is the proposed story ending. The results of the research show that the primary school pupils accept otherness without major problems, they are less able to cope with injustice. The research showed that in situations where they encounter non-acceptance, despite the dif


Keywords:
otherness; work with a story; social learning; social skills; primary school pupil
References

Alexander, J. C. (2006). Promýšlení „způsobů začlenění“: asimilace, napojování a multikulturalismus jako varianty občanské participace. In R. Marada (Ed.), Etnická různost a občanská jednota (s. 49–71). Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Badegruber, B., & Pirkl, F. (2000). Příběhy pomáhají s problémy. Praha: Portál.

Cihá, M. (2012). Empatie jako cesta k respektu jinakosti a odlišnosti. In A. Krejčí Preissová, M. Cihá, & L. Gulová, Jinakost, předsudky, multikulturalismus (s. 159–164). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Cihá, M., & Preissová Krejčí, A. (2012). Realizace multikulturní výchovy, zážitková pedagogika a aktivizační metody ve výuce. In A. Preissová Krejčí, M. Cihá, & L. Gulová, Jinakost, předsudky, multikulturalismus (s. 109–129). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.

Čačka, O. (1999). Imaginace a škola. In O. Čačka a kol., Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace (s. 185–210). Brno: Doplněk.

Eco, U. (Ed.). (2007). Dějiny ošklivosti. Praha: Argo.

Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus.

Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.

Hausenblas, O., & Košťálová, H. (2006). Co je E–U–R. Kritické listy, 24, 67–69.

Herényiová, G. (2006). Humanistické alternativní školy. In E. Gajdošová & G. Herényiová (Eds.), Rozvíjení emoční inteligence žáků (s. 21–44). Praha: Portál

Klooster, D. (2000). Co je kritické myšlení. Kritické listy, 1–2.

Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost, postižení, kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství.

Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda.

Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Prouzová Květoňová, R. (2011). Význam jinakosti pro speciálněpedagogické myšlení. Praha: PedF UK.

Přibáň, J. (1997). Hranice práva a tolerance. Praha: Sociologické nakladatelství.

Slowík, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál.

Snyder, S. L., & Mitchell, D. T. (2012). Povinná primitivizace. In K. Kolářová (Ed.), Jinakost, postižení, kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies (s. 184–214). Praha: Sociologické nakladatelství.

Široňová, T. (1998). Děti a mládež a výchova k toleranci. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu (s. 124–129). Praha: Portál.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.

Titzl, B. (1996). Postižený člověk a společnost v proměnách času. In J. Pešková & P. Lipertová (Eds.), Hledání učitele: škola a vzdělání v proměnách času. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze.

Ulrychová, I. (2007). Drama a příběh. Praha: Nakladatelství AMU.

Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.

Wildová, R. (2001). Národní projekt rozvoje čtenářské gramotnosti ve Velká Británii. Pedagogická orientace, 11(4), 76–86.

Zelenda, J. (2012). Etnická, kulturní a sociální odlišnost a její vnímání žáky a studenty ZŠ a SŠ. Moderní vyučování, 18(2), 38–40.

Metrics

0

Crossref logo

0


2055

Views

1066

PDF (Čeština) views