Postpubertální společnost jako výzva pro pedagogiku

Bd.27,Nr.4(2017)
ENGLISH ISSUE

Abstract
Článek se zabývá fenoménem kidult a postpubertální společností, spojenou s jevem nazývaným infantilizace. Jde o teoretickou studii, jejímž cílem je ukázat na potenciál pedagogiky volného času v prevenci vzniku kidult. Článek dochází k závěru, že z pohledu prevence je žádoucí působit na jedince již v dětství, kdy se utváří základ osobnosti. Volný čas pak shledává jako vhodný životní prostor, v němž probíhá formování osobnosti převážně na základě vnitřní motivace, tudíž jde o formování hlubšího a trvalejšího charakteru, oproti formální edukaci (Kočerová & Bauman, 2013). Kidult, adultescent, nebo rejuvenile – fenomén spojený se vznikem postpubertální společnosti. Neochota přijmout sociální roli související s věkem je základní charakteristikou tohoto životního stylu. Rozvíjí se tak postpubertální společnost s absencí odpovědných občanů s vyzrálými postoji a ochotou nést břímě rozhodování. V důsledku je tento životní styl neslučitelný s fungující demokracií. Infantilizovaná kultura proniká také do vzdělávání, které nerozvíjí kritické myšlení a odpovědné občanství, ale podporuje individualismus pod nálepkou svobodné volby. Namísto výchovy k myšlení předává hotová fakta a podporuje masmédii uměle vytvářené pseudohodnoty (Barber, 1984, 2001, 2007). Postpubertální společnost je výzvou zejména pro pedagogiku, která by měla jít cestou rozvoje kritického a tvořivého myšlení a reflexivní praxe a to nejen v rámci formální,
ale zejména neformální výchovy.

Schlagworte:
kidult; postpubertální společnost; životní styl; výchova; pedagogika volného času; volný čas
Literaturhinweise

Arnett, J. J., & Tanner, J. L. (Eds.). (2006). Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century. Washington: American Psychological Association.

Barber, B. R. (1984). Strong democracy: Participatory politics for a new age. Los Angeles: University of California Press.

Barber, B. R. (2001). The global infantilization: How we become more and more “kidults” without noting loss of freedom in society. Der Tagesspiegel, 9 September, Germany (DE).

Barber, B. R. (2007). Consumed: How markets corrupt children, infantilise adults and swallow citizens whole. New York: W. W. Norton.

Bauman, P. (2017). Východiska pedagogiky volného času v perspectivě soudobých edukačních koncepcí. In M. Kaplánek (Ed.), Volný čas a jeho význam ve výchově (pp. 97–118). Praha: Portál.

Buckingham, D. (2008). Introducing identity. In D. Buckingham (Ed.), Youth, identity, and digital media (pp. 119–142). Cambridge: MIT Press.

Costea, B., Crump, N., & Holm, J. (2005). Dionysus at work? The ethos of play and the ethos of management. Culture and Organization, 2(11), 139–151. https://doi.org/10.1080/14759550500091069

Crawford, K. (2009). Adult responsibility in insecure times: The post-crash world necessitates a redefinition of adulthood. Soundings: A journal of politics and culture, 41, 45–55. https://doi.org/10.3898/136266209787778939

Čáp, J., & Mareš, J. (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour. New York: Springer Science + Business Media.

Dewey, J. (1933). How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath.

Erikson, H. E. (1998). The life cycle completed. New York: W. W. Norton & Company.

Frantz, G. A. (2017). Consumerism, conformity, and uncritical thinking in America (2000 Third Year Paper). Retrieved from https://dash.harvard.edu/handle/1/8846775

Gray, P. (2008). Children educate themselves I: Outline of some of the evidence. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/200807/children-educatethemselves-i-outline-some-the-evidence

Gray, P. (2009). Play as a foundation for hunter-gatherer social existence. American Journal of Play, 1(4), 476–522.

Hanková, Z. (2010). Dary zážitkové pedagogiky budoucím učitelům. Gymnos Akadémos, 1(1), 23–28.

Harris, B., & Harris, A. (2005). Kidults: Adolescence is permanent. Retrieved from http://therebelution.com/blog/2005/09/kidults-part-1-adolescence-is-permanent

Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.

Kaklamanidou, B., & Tally, M. (Eds.). (2014). The millennials on film and television: Essays on the politics of popular culture. Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers.

Kaplánek, M. (2010). Pedagogika volného času – projekt budoucnosti, nebo slepá ulička? Pedagogika, 60(1), 12–20.

Kelly J. R. (2012). Leisure. Urbana: Sagamore Publishing LLC.

Key, E. (1909). The century of child. New York: Putnam’s.

Kočerová, M., & Bauman, P. (2013). Rozvoj kritického a tvořivého myšlení v prostoru volného času. In P. Bauman (Ed.), Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? Rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech (pp. 168–185).

České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, Centrum filozofie pro děti.

Lancy, D. (2016). Teaching: Natural or cultural? In D. C. Geary & D. B. Berch (Eds.), Evolutionary perspectives on child development and education (pp. 33–65). New York: Springer.

Medel-Anonuevo, C., Ohsaco, T., & Mauch, W. (2001). Revisiting lifelong learning for the 21st century. Hamburg: United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED469790.pdf

Morris, R. (2009). The fundamentals of product design. Lausanne: AVA Publishing SA.

MŠMT. (2013–2017). Rámcové vzdělávací programy. Dostupné z http://www.msmt.cz/ vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy

Nakonečný, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.

Nováčková, J. (2008). Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála.

Neild, M., & Carysforth, C. (2004). Business. Oxford: Heinemann Educational Publishers.

Noxon, C. (2006). Rejuvenile: Kickball, cartoons, cupcakes, and the reinvention of the American grown-up. New York: Three Rivers Press.

Opaschowski, H. W. (1996). Pädagogik der freien Lebenszeit. Opladen: Leske + Budrich.

Overman, S. J. (2011). The protestant ethic and the spirit of sport. How Calvinism and capitalism shaped America’s games. Macon: Mercer University Press.

Patočka, J. (1996). Péč e o duši I. Praha: Oikoymenh.

Pávková, J., Hájek, B., & Hofbauer B. (2002). Pedagogika volného času. Praha: Portál.

Pelcová N. (2013). Hodnotová výchova a výchova k hodnocení. Pedagogika, 10(3), 285–300.

Piaget, J., & Inhelder, B. (2008). The psychology of the child. New York: Basic Books.

Unesco. (2017). Role of education. Retrieved from http://www.unesco.org/new/en/social-andhuman-sciences/themes/fight-against-discrimination/role-of-education

Vygotsky, L. S. (1989). Concrete human psychology. Soviet Psychology, 27(2), 53–77. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405270253

Wedge, M. (2012). Adultescence in America. Who’s spoiling the kids? Retrieved from https://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201207/adultescence-in-america

Zbudilová H. (2013). Literatura jako klíč mysl otevírající. In P. Bauman (Ed.), Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? Rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech (pp. 134–154). České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti.

Metriky

0


771

Views

379

PDF (Englisch) views