Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
Bd.27,Nr.2(2017)
inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola
Adelman, H. S., & Taylor, L. (2003). Rethinking school psychology. Journal of School Psychology, 41(1), 83–90. https://doi.org/10.1016/S0022-4405%2802%2900147-4">https://doi.org/10.1016/S0022-4405(02)00147-4
Adelman, H., & Tylor, L. (2014). Embedding school health into school improvement policy. International Journal of School Health 1(3), e24546. https://doi.org/10.17795/intjsh-24546">https://doi.org/10.17795/intjsh-24546
AEP – Association of Educational Psychologists (1999). Increasing inclusion: ASP position paper. Durham: The Association of Educational Psychologists.
Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016–2018 (APIV). (2015). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.vzdelavani2020.cz/
Allan, J. (2008). Rethinking inclusive education: The philosophers of difference in practice. Dordrecht: Springer.
Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Závěrečná zpráva (2009). Praha: Člověk v tísni, o.p.s. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/8169?highlightWords=Anal%C3%BDza+individu%C3%A1ln%C3%AD+p%C5%99%C3%ADstupu+pedagog%C5%AF+%C5%BE%C3%A1k%C5%AFm
Anthun, R., & Manger, T. (2006). Effects of special education teams on school psychology services. School Psychology International, 27(3), 259–280. https://doi.org/10.1177/0143034306067293">https://doi.org/10.1177/0143034306067293
Asociace školní psychologie (nedatováno). Náplň práce školního psychologa pro práci s rodiči, pedagogy a dalšími spolupracujícími subjekty. Dostupné z http://www.schoolpsychology.cz
Bartolo, P. A. (2010). Why school psychology for diversity? School Psychology International, 31(6), 567–580. https://doi.org/10.1177/0143034310386532">https://doi.org/10.1177/0143034310386532
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Booth, T., & Ainscow, M. (2007). Ukazatel inkluze. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus. Dostupné z http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexCzech.pdf
Braden, J. S., DiMarino-Linnen, E., & Good, T. L. (2001). Schools, society, and school psychologists: History and future directions. Journal of School Psychology, 39(2), 203–219. https://doi.org/10.1016/S0022-4405%2801%2900056-5">https://doi.org/10.1016/S0022-4405(01)00056-5
Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.
Farrell, P. (2004) School psychologists. Making Inclusion a Reality for All. School Psychology International 25(1), 5–19. https://doi.org/10.1177/0143034304041500">https://doi.org/10.1177/0143034304041500
Farrell, P. (2006). Developing inclusive practices among educational psychologists: Problems and possibilities. European Journal of Psychology of Education. 21(3), 293–304. https://doi.org/10.1007/BF03173417">https://doi.org/10.1007/BF03173417
Florian, L. (2008). Inclusion: special or inclusive education: Future trends. British Journal of Special Education, 35(4), 202–208. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x">https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x
Havey, J. M. (1998). Inclusion, the law, and placement decisions: Implications for school psychologists. Psychology in the Schools, 35(2), 145–152. https://doi.org/10.1002/%28SICI%291520-6807%28199804%2935:2%3C145::AID-PITS6%3E3.0.CO;2-O">https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199804)35:2<145::AID-PITS6>3.0.CO;2-O
Kershner, R., & Farrell, P. (2009). Psychology for inclusive education: New directions in theory and practice. London: Routledge.
Knoff, H. M., Sullivan, P., & Liu, D. (1995). Teachers’ ratings of effective school psychology consultants: An exploratory factor analysis study. Journal of School Psychology, 33(1), 39–57. https://doi.org/10.1016/0022-4405%2894%2900034-6">https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)00034-6
Lazarová, B. (2008). Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie, 52(5), 480–492.
Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Mezinárodní šetření Talis 2013. Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha: Česká školní inspekce.
Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
Lukas, J. (2012). Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Praha: NUV. Dostupné z: http://www.nuv.cz/ae/pripravenost-skoly-k-inklusivnimu-vzdelavani
Mareš, J. (1998). Situace školní psychologie v ČR. Školský psycholog, 8(1), 7–14.
Mareš, J. (2016). Školní psycholog jako výzkumník: zamyšlení nad možnostmi. Pedagogická orientace, 26(1), 5–23. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-5">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-5
Mitchell, D. (2005). Sixteen proposition on the context of inclusive education. In D. Mitchell, (Ed.), Contextualizing inclusive education. Evaluating old and new international perspectives (s. 2–21). London, NY: Routledge.
National Association of School Psychologists (NASP) (2010). Model for comprehensive and integrated school psychological services. Dostupné z http://www.nasponline.org/ standards/2010standards/2_PracticeModel.pdf
Ohera, F. (1936). Funkce školního psychologa. Znojmo: vlastním nákladem.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Soodak, L. C. (2003). Classroom management in inclusive settings. Theory into practice, 42(4), 327–333. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4204_10">https://doi.org/10.1207/s15430421tip4204_10
Štech, S. (2002). Sonda do profese školního psychologa v ČR. In Novinky v pedagogické a školní psychologii. Sborník příspěvků (s. 22–31). Zlín: Lingua.
Štech, S., & Zapletalová, J. (2001). Kvalitativní analýza přístupu školních psychologů k profesi – srovnání kasuistických studií. In Metodika práce školních psychologů na ZŠ a SŠ (s. 37–47). Praha: IPPP.
Štech, S., & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
Valentová, I., Koutská, M., & Langer, J. (2015). Asistenti pedagoga. In J. Michalík (Ed.). Sborník příspěvků z konference projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR 2015 (s. 9–22). Olomouc: UP.
Vyhláška č. 197 ze dne 2. června 2016, Sb.
Williams, S. K., Johnson, C., & Sukhodolsky, D. G. (2005). The role of the school psychologist in the inclusive education of school-age children with autism spectrum disorders. Journal of School Psychology, 43(2), 117–136. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.002">https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.002
White, J. L., & Kratochwill, T. R. (2005). Practice Guidelines in school psychology: Issues and directions for evidence-based interventions in practice and training. Journal of School Psychology, 43(2), 99–115. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.001">https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.001
Zapletalová, J. (2001). Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. Pedagogika. Mimořádné číslo, 36–46.Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2017 Bohumíra Lazarová, Lenka Hloušková, Milan Pol, Kateřina Trnková