Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení

Bd.19,Nr.2(2009)

Abstract

Předkládaná studie se zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje. V teoretické rovině se pokoušíme objasnit základní přístupy a modely autoregulace a upřesnit pojetí a definici metakognice jako dílčí složky procesu autoregulace. V empirické části se snažíme zodpovědět, jaký je vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení. Cílem prezentované empirické studie bylo a) pomocí dotazníku u 487 žáků 2. stupně základní školy diagnostikovat úroveň osvojení autoregulačních dovedností; b) pomocí experimentální metody na vzorku 15 žáků zhodnotit, zda výuka spočívající v nácviku metakognitivních strategií přispívá k rozvoji autoregulačních dovedností; c) na vzorku čtyř extrémních případů žáků popsat faktory, které mohou mít vliv na rozvoj autoregulačních dovedností. Výzkum naznačil, že systematickým nácvikem metakognitivních strategií lze zvýšit úroveň osvojení autoregulačních dovedností.


Schlagworte:
autoregulace; autoregulační dovednosti; metakognice; metakognitivní strategie; experimentální metoda
Metriky

905

Views

1052

PDF (Tschechisch) views