Učitelská self-efficacy při práci s dětmi-cizinci v širších souvislostech

Bd.28,Nr.2(2018)

Abstract

Předkládaná studie se zabývá tématem self-efficacy učitelů českých základních škol v práci s dětmi-cizinci a faktory, které ji ovlivňují. Odpověď na výzkumnou otázku, jaká je self-efficacy učitelů v této oblasti, jsme získávaly pomocí analýzy polostrukturovaných rozhovorů s učiteli s různě velkou zkušeností s výukou dětí-cizinců. Výpovědi učitelů jsme analyzovaly mj. s přihlédnutím k základním bodům charakterizujícím chování učitele s vysokým self-efficacy, které jsme sestavily na základě rešerše odborné literatury. Šetření ukázalo řadu faktorů, které hrají roli v tom, jak učitel vnímá svou schopnost práce s dětmi-cizinci, mj. to, že důležitou roli hraje míra zkušeností učitelů s výukou cizinců. Self-efficacy učitelů negativně ovlivňují jejich obavy, a to především obavy z práce s dětmi s nulovou znalostí českého jazyka a s dětmi pocházejícími ze vzdálených kultur. Dotazovaní sami poukazují na možné způsoby, jak zvýšit svou self-efficacy v diskutovaných oblastech. Mezi návrhy jsou např. přípravné třídy pro děti-cizince bez znalosti češtiny či posílení vzdělávání učitelů v několika konkrétních oblastech týkajících se praktických aspektů práce v kulturně nehomogenní třídě.


Schlagworte:
učitelská self-efficacy; vzdělávání dětí-cizinců; asistent pedagoga; žák-patron; přípravné třídy
Literaturhinweise

Anthony, T. & Kritsonis, W. (2007). A mixed methods assessment of the effectiveness of strategic e-mentoring in improving the self-efficacy and persistence (or retention) of alternatively certified novice teachers within an inner city school. District Doctoral Forum National Journal for Publishing and Monitoring Doctoral Student Research, 4(1), 1–8.

Adams, M., & Bell, L. A. (Eds.). (2016). Teaching for diversity and social justice. Londýn: Routledge.

Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.

Bačáková, M. (2012). Vzdělávání dětí-uprchlíků: podpora nabízená základními školami v Norsku a ČR. Orbis Scholae, 6(1), 81–93. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.51

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Enflewood Cliffs: Prentice-Hall.

Bandura, A. (1995). Self-efficacy in societies. New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (2005). Evolution of social cognitive theory. In K. G. Smith & M. A. Hitt (Eds.), Great minds in management (s. 9–35). Oxford: Oxford University Press.

Banks, J. (1991). A curriculum for empowerment, action, and change. In C. E. Sleeter (Ed.), Empowerment through multicultural education (s. 125–141). Albany: State University of New York Press.

Banks, J. (1996). The historical reconstruction of knowledge about race: Implications for transformative teaching. In J. A. Banks (Ed.), Multicultural education, transformative knowledge, and action: Historical and contemporary perspectives (s. 64–87). New York: Teachers College Press.

Bennett, C. I. (1995). Preparing teachers for cultural diversity and national standards of academic excellence. Journal of Teacher Education, 46, 259–265. https://doi.org/10.1177/0022487195046004004

Boyatzis, R. (1998). Qualitative information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks: Sage.

Carara, G., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. (2006). Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(1), 473–490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001

Creswell, J. D. (2014). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage.

Cuthill, M. (2002). Exploratory research: Citizen participation, local government, and sustainable development in australia. Sustainable Development, 10(2), 79–89. https://doi.org/10.1002/sd.185

ČSÚ (2015). Děti, žáci a studenti podle státního občanství v mateřských školách, základních, středních a vyšších odborných školách a konzervatořích ve školním roce 2014/15. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z https://www.czso.cz/csu/czso/4-vzdelavani-cizincu.

Darling-Hammond, L., Chung, R., & Frelow, F. (2002). Variation in teacher preparation: How well do different pathways prepare teachers to teach? Journal of Teacher Education, 53(4), 286–302. https://doi.org/10.1177/0022487102053004002

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Ed.). (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.

Epstein, J., Sanders, M., Simons, B., Salinas, K., Jansorn, N., & van Voorhis, F. (2002). School, family and community partnerships. Your handbook for action. Thousand Oaks: Corwin Press.

Eurydice (2004). Integrating Immigrant Children into Schools in Europe. Brussels: Eurydice.

Eurydice (2009). Integrating immigrant children into schools in Europe. Brussels: Eurydice.

Gavora, P. (2010). Slovak pre-service teacher self-efficacy: Theoretical and research considerations. The New Educational Review, 21(2), 17–30.

Gavora, P., & Majerčíková, J. (2012). Vnímaná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa: oblasť vyučovania a oblasť spolupráce s rodičmi. Pedagogicka orientace, 22(2), 205–221.

Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569–582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569

Goddard, R. D., & Woolfolk Hoy, A. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479–507. https://doi.org/10.3102/00028312037002479

Grant, C. E., & Sleeter, C. E. (2008). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender. Michigan: J. Wiley & Sons.

Gürsoy, A., & Akyniyazov, M. (2016). Teachers’ sense of self-efficacy and attitudes towards multicultural education regarding an out-of school aktivity. Romanian Journal of Experimental Applies Psychology, 7(3), 37–55. https://doi.org/10.15303/rjeap.2016.v7i3.a4

Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4(1), 63–69. https://doi.org/10.1016/0742-051X(88)90025-X

Gustafson, S. L., & Rodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36(1), 79–97. https://doi.org/10.2165/00007256-200636010-00006

Guyton, E. M, & Wesche, M. V. (2005). The multicultural efficacy scale: Development, item selection, and reliability. Multicultural Perspectives, 7(4), 21–29. https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0704_4

Heading, G., & Traynor, V. (2005) Analyzing qualitative data – coding. Dostupné z http://www.nswphc.unsw.edu.au/pdf/

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Henson, R. K. (2001, leden). Teacher self-efficacy: Substantive implications and measurement dilemmas. Plenární přednáška prezentovaná na Educational Research Exchange, Texas A&M University, Texas. Dostupné z https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/EREkeynote.PDF.

Hoskovcová, S. (2005). Self-efficacy: důvěra dítěte ve vlastní schopnosti. Psychologie dnes, 11(7–8), 35–37.

Howard, G. (1999). We can’t teach what we don’t know: White teachers, multiracial schools. New York: Teachers’ College Press.

Hrbáčková, K., & Šafránková, A. P. (2015). Vnímání vlastní účinnosti pedagogických pracovníků v oblasti institucionální péče o děti a mládež. Sociální pedagogika, 3(2), 9–24.

Janská, E., Průšvicová, A., & Čermák, Z. (2011). Možnosti výzkumu integrace dětí Vietnamců v Česku: příklad základní školy Praha-Kunratice. Geografie, 4, 480–496.

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., Jefferson, A. P. (2013). An exploration of preservice teachers’ multicultural self-efficacy and awareness of white privilege. Doctoral dissertation. Ypsilanti: Eastern Michigan University. Dostupné z http://commons.emich.edu/theses/591

Jenks, C., Lee, J. O., & Kanpol, B. (2001). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Urban Review, 33(2), 87–105. https://doi.org/10.1023/A:1010389023211

Kanpol, B., & McLaren, P. (1995). Critical multiculturalism. Uncommon voices in a common struggle. London: Bergin & Garvey.

Kitsantas P., & Mason, G. (2012). Teacher efficacy scale for classroom diversity (TESCD): A validation study. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 35–44.

Klassen, D. H. (2004). Gestures in African oral narrative. In P. M. Peek & Kwesi Yankah (Eds.), African folklore: An encyclopedia (s. 298–303). New York/London: Routledge.

Kocayörük, E. (2016). Parental involvement and school achievement. International Journal of Human Behavioral Science, 2(2), 1–7. https://doi.org/10.19148/ijhbs.65987

Komori, M. (nedatováno). Thematic analysis. Dostupné z http://designresearchtechniques.com/casestudies/thematic-analysis/ https://doi.org/10.19148/ijhbs.65987

Kostelecká, Y., Kostelecký, T., Vodičková, K., & Jančařík, A. (2015). Linguistic integration of middle school immigrant children in Czechia. AUC Geographica, 50(2), 181–192. https://doi.org/10.14712/23361980.2015.97

Kostelecká, Y., Hána, D., & Hasman, J. (2017). Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Leix, A. (2015). No prejudice-free society means no prejudice-free teachers, but better times are coming: Teachers and cultural diversity. Human Affairs: Postdisciplinary Humanities and Social Sciences Quarterly, 25(3), 302–316. https://doi.org/10.1515/humaff-2015-0025

Leix, A. (2017). Cizinec ve třídě, k tomu možná dyslektik? Nojo, to bude mazec! In L. Doleží (Ed.), Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Příručka pro lektorky a lektory (s. 56–63). Praha: AUČČJ.

Leix, A., & Záleská, K. (2017). Teachers’ experiences with immigrant children in Czech elementary schools. Human affairs, 27(1), 30–47. https://doi.org/10.1515/humaff-2017-0004

Machovcová, K. (2017). Czech elementary school teachers’ implicit expectations from migrant children. International Journal of Educational Development, 53, 92–100. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.12.006

McAllister, G., & Irvine, J. J. (2000). Cross cultural competency and multicultural teacher education. Review of Educational Research, 70(1), 3–24. https://doi.org/10.3102/00346543070001003

Merten, K. (1996). Inhaltsanalyse. Einführung in Theorie, Methode und Praxis. Opladen: Westdeutscher Verlag.

META (2014). Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s.

Moore, N. (2007). (Re)Using qualitative data. Sociological Research Online, 13(3), 1–13. https://doi.org/10.5153/sro.1496

MŠMT (2012). Informace o vzdělávání cizinců na území ČR pro krajské úřady a základní školy. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/informace-ovzdelavani-cizincu-na-uzemi-cr-pro-krajske-urady.

Nieto, S. (1996). Affirming diversity: The sociopolitical context of multicultural education. New York: Longman.

Nieto, S. (2000). Some thoughts on transforming teacher education for a new century. Journal of Teacher Education, 51(3), 182–187. https://doi.org/10.1177/0022487100051003004

Nolen, S. B., Ward, C., Horn, I. S., Campbell, S., Mahna, K., & Childers, S. (2007). Motivation to learn during student teaching. Dostupné z http://faculty.washington.edu/sunolen/motsem/AERA%202007%20-%20Nolen%20et%20al.pdf

Peguero, A. A., & Bondy, J. M. (2011). Immigration and students’ relationship with teachers. Education and Urban Society, 43(2), 165–183. https://doi.org/10.1177/0013124510380233

Ross, J. A., & Bruce, C. D. (2007). Professional development effects on teacher efficacy: Results of randomized field trial. Journal of Educational Research, 101(1), 50–60. https://doi.org/10.3200/JOER.101.1.50-60

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: Sage.

Silverman, D. (2005). Doing qualitative research: A practical handbook. Thousand Oaks: SAGE.

Silverman, S. K. (2008). The teachers’ sense of multicultural efficacy scale: Construction and validation. Dostupné z https://pdfs.semanticscholar.org/6d3f/f49cf61e7efc06fd1a4f256a2a2c313bfa0e.pdf.

Sleeter, C. E. (1992). Restructuring schools for multicultural education. Journal of Teacher Education, 43(2), 141–148. https://doi.org/10.1177/0022487192043002007

SOZE (2013). Sdružení občanů zabývajících se emigranty. Výroční zpráva 2013. Dostupné z http://www.soze.cz/wp/wp-content/storage/Vyrocni_zprava_2013.pdf.

Strauss, A. L., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Streb, C. K. (2002). Exploratory case study. In A. J. Mills, G. Durepos, & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (s. 372–374). Thousand Oaks: Sage.

Švaříček, R. & Šeďová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K. … Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

The Council of the European Union. (2009). Council conclusions of 12 May 2009 on the strategic framework for European cooperation in education and training (‘ET 2020’). Official Journal of the European Union, C119/2. Dostupné z http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex:52009XG0528(01).

Titone, C. (1998). Educating the white teacher as ally. In J. L. Kincheloe, S.-R. Steinberg, N. M. Rodriguez, & R. G. Chennault (Eds.), White reign: Deploying whiteness in America (s. 159–174). New York: St. Martin’s Griffin.

Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1

United Nations (2017). International migrant stock: The 2017 revision. Dostupné z http://www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimates17.shtml

Urbánek, T., & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 3, 193–199.

Villegas, A. M., & Lukas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers. rethinking the curriculum. Journal of Teacher Education, 53(1), 20–32. https://doi.org/10.1177/0022487102053001003

Watson, S. (1991). A study of the effects of teacher efficacy on academic achievement of third-grade students in selected elementary schools in South Carolina. (Dizertační práce). Orangeburg: South Carolina State College.

Wiegerová, A., Svatoš, T., Pavelková, I., Mareš, J., Hrabal, V., Ficová, L., & Gavora, P. (2012). Selfefficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN.

Witter, S. (2013). An exploratory study of the policy proces and early implementation of the free NHIS coverage for pregnant women in Ghana. International Journal for Equity in Health, 12(16), 1–11. https://doi.org/10.1186/1475-9276-12-16

Yeo, F. L. (1997). Inner-city schools, multiculturalism, and teacher education: A professional journey. New York: Garland.

Yildirim, S., & Tezci, E. (2016). Teachers’ attitudes, beliefs and self-efficacy about multicultural education: A scale development. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 196–204. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.041325

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. (2004). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra.

Zákon č. 325/1999 Sb., Zákon o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republikyve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu), (1999). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra.

Zulkovsky, K. (2009). Self-efficacy: A concept analysis. Journal Compilation, Wiley Periodicals, Nursing Forum.

Metriky

0


808

Views

458

PDF (Čeština) views