Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd
Roč.22,č.3(2012)
Traktát připomíná vztahy teorie a praxe v antice a v novověku, poukazuje na fetišizaci praxe v moderní době. Připomíná proměnu filosofování a upozorňuje na nástup vědotechniky, která ovládla současný společenský provoz. Otázka vztahu teorie a praxe v pedagogice je probrána z řady aspektů, zdůrazněny jsou rozdíly v akcentech významu teorie a praxe, je připomenut problém cvičných škol, mikroučení, hospitací, vlastních vystoupení studentů a vybrané aspekty vztahu k mimovyučovacím aktivitám, které by budoucí učitel měl umět zužitkovat.
epistémé; filosofie; fronésis; hospitace; marxismus; moudrost; mikroučení; teorie; praxe; přítomnost; techné; vědotechnika
Aristotelés (1996). Etika Nikomachova. (překlad Antonín Kříž, 2. vydání). Praha: Rezek.
Aristotelés (2003). Metafyzika. (překlad Antonín Kříž, úprava Petr Rezek; 2. vydání). Praha: Rezek.
Flyvbjerg, B. (1996). Nárys užití etiky pro trvale udržitelný rozvoj. Aristotelés, Foucault a progresivní fronésis. Filosofický časopis, 44(1), 101–122.
Hegel, G. W. F. (1960). Fenomenologie ducha. (překlad Jan Patočka). Praha: nakladatelství ČSAV.
Kosík, K. (1965). Dialektika konkrétního (studie o problematice člověka a světa). Praha: nakladatelství ČSAV.
Marx, K. (1967). Odcizení a emancipace člověka. Praha: Mladá fronta.
Michálek, J. (1995). Topologie výchovy (Místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh.
Platón (1992). Protágoras. (překlad František Novotný; 2. vydání, edice Oikoymenh) Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.
Synek, S. (2011). Lidská přirozenost jako úkol člověka. Filosofická interpretace Etiky Nikomachovy. Praha: Togga.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society