Systémy vnitřního zajišťování kvality v režimu institucionální akreditace na vybraných vysokých školách

Roč.33,č.3(2023)

Abstrakt

Na čtyřech českých veřejných vysokých školách, které získaly v letech 2018–2019 v různém rozsahu institucionální akreditaci, bylo sledováno, jak hodnotí a zajišťují kvalitu uskutečňovaných studijních programů. Byly prostudovány dokumenty týkající se uvedené problematiky, které dané vysoké školy zveřejnily na svých webových stránkách, a bylo provedeno dotazníkové šetření mezi členy rad pro vnitřní hodnocení těchto škol. Na základě těchto informací byly identifikovány prostupy při hodnocení kvality studijních programů a při udělování oprávnění k jejich uskutečňování, různá organizační opatření sloužící k zajišťování kvality těchto programů, zapojení externistů do těchto procesů a organizace studentských hodnocení a využívání jejich výsledků. Bylo zjištěno, že všechny sledované vysoké školy postupují při zajišťování kvality své vzdělávací činnosti velmi zodpovědně, v souladu se svou strategií a posláním, a že svůj systém vnitřního zajišťování kvality přizpůsobují specifickým podmínkám svého vzdělávacího systému.


Klíčová slova:
zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání; studijní program; oblasti vzdělávání; institucionální akreditace; oprávnění k uskutečňování studijního programu; rada pro vnitřní hodnocení
Reference

Bek, M. (2016). Čeká nás velký třesk. Musíme zjednodušit nabídku studia. Masarykova univerzita. Události. https://www.em.muni.cz/udalosti/8424-ceka-nas-velky-reskmusime-zjednodusit-nabidku-studia

Brennan, J., & Shah, T. (2000). Quality assessment and institutional change: Experiences from 14 countries. Higher Education, 40, 331–349. https://doi.org/10.1023/A:1004159425182

Bryman, A. (2008). Social research methods. Oxford University Press.

Cardoso, S., Rosa, J. M., & Stensaker, B. (2019). Why is quality in higher education not achieved? The view of academics. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(6), 950–965. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1052775

Craciun, D., Matei, L., & Popovici, M. (2021). A study on the relationship between the fundamental values of higher education and quality assurance. Council of Europe. http://elkanacenter.ceu.edu/sites/elkanacenter.ceu.edu/files/attachment/basicpage/131/coestudyfinal.pdf

Dakovic, G., & Gover, A. (2021). Diversification of external quality assurance in the EHEA – reflection following the analysis of ENQA agency reviews conducted in 2020–2021. ENQA. https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/Diversification-of-EQA_final.pdf

Dill, D., & Beerkens, M. (2010). Public policy for academic quality: Analyses of innovative policy instruments (Vol. 30). Springer Science & Business Media. ttps://doi.org/10.1007/978-90-481-3754-1

Eggins, H. (Ed.). (2014). Drivers and barriers to achieving quality in higher education. Sense Publishers.

Elken, M., & Stensaker, B. (2020). Innovative practices in higher education quality assurance. NIFU (Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2720712

ENQA. (2015). Annual report. https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/Annual-Report-2020.pdf

EQAR. (2020). Policy brief 2020. External quality assurance activities within and beyond the EHEA. https://www.eqar.eu/assets/uploads/2020/07/PolicyBrief_EQA_WithinandBeyondEHEA.pdf

Flood, J. T., & Roberts, J. (2017). The evolving nature of higher education accreditation: Legal considerations for institutional research leaders. New Directions for Institutional Research, 172, 73–84. https://doi.org/10.1002/ir.20205

Frederiks, M., Moehren, J., Kovacevic, M., & Hovhannisyan, G. (2019). ENQA agency review: National center for educational quality enhancement: NCQE. ENQA. https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/External-Review-Report-NCEQE-Final.pdf

Gornitzka, Å., & Stensaker, B. (2014). The dynamics of European regulatory regimes in higher education – challenged prerogatives and evolutionary change. Policy and Society, 33(3), 177–188. https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2014.08.002

Haakstad, J., Teixeira, P., Mattisen, H., & Demydenko, A. (2019). ENQA agency review: Agency for quality assurance and accreditation Austria: AQ Austria. ENQA. https://www.enqa.eu/wpcontent/uploads/AQ-Austria-external-review-report.pdf

Harvey, L. (2018). Lessons learned from two decades of quality in higher education. In L. Harvey (Ed.), Research handbook on quality, performance and accountability in higher education (s. 15–29). Edward Elgar Publishing.

Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Portál.

Jacob, A. K. (2013). Quality assurance and quality enhancement in higher education and innovation. In E. G. Carayannis (Ed.), Encyclopedia of creativity, invention, innovation and entrepreneurship. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3858-8_326

Jeliazkova, M., & Westerheijden, D. F. (2002). Systemic adaptation to a changing environment: Towards a next generation of quality assurance models. Higher Education, 44(3/4), 433–448. https://doi.org/10.1023/A:1019834105675

Jihočeská univerzita v Český Budějovicích. (2016). Statut Rady pro vnitřní hodnocení Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. https://www.jcu.cz/images/UNIVERZITA/Dokumenty/vnitrni-predpisy-JU/statut-rady-pro-vh-pdf-2013-kopie-2.pdf

Jihočeská univerzita v Český Budějovicích. (2017a). Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. https://www.jcu.cz/images/UNIVERZITA/Dokumenty/vnitrni-predpisy-JU/pravidlasystemu-zajistovani-kvality-2013-kopie.pdf

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. (2017b). Opatření rektora JU, jímž se upravují pokyny ke složení a činnosti Rady studijního programu. https://www.jcu.cz/images/UNIVERZITA/Dokumenty/opatreni-rektora/platna-opatreni/2017/R_361_Rada_stud_programu_final.pdf

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. (2019.) Opatření rektora, kterým se vydávají Standardy pro akreditaci a uskutečňování studijních programů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. https://www.jcu.cz/images/UNIVERZITA/Dokumenty/opatrenirektora/platna-opatreni/2019/R_410_standardy_studijnich_programu.pdf

Kehm, B. M., Huisman, J., & Stensaker, B. (Eds.). (2009). The European higher education area: Perspectives on a moving target. Sense Publishers.

Kohoutek, J. (Ed.) (2009). Implementation of the standards and guidelines for quality assurance in higher education in the Central and East-European countries: Agenda ahead. UNESCOCEPES.

Kohoutek, J., Veiga, A., Rosa, M. J., & Sarrico, C. S. (2018). The European standards and guidelines for quality assurance in the European higher education area in Portugal and the Czech Republic: Between the worlds of neglect and dead letters? Higher Education Policy, 31, 201–224. https://doi.org/10.1057/s41307-017-0050-z

Kohoutek, J., & Westerheijden, D. F. (2014). Opening up the black box. In H. Eggins (Ed.), Drivers and barriers to achieving quality in higher education (s. 167–175). Sense Publishers.

Labík, S. (2008). Z exkluzivního rozhovoru s předsedou NAÚ. Masarykova univerzita. Události. https://www.em.muni.cz/udalosti/8182-institucionalni-akreditace-prinese-skolam-vicsvobody

Lanarès, J., Heintze, R., Aubert-Lotarski, A., & Zarina, I. (2018). ENQA agency review: Polish accreditation committee (PKA). ENQA. https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/PKAexternal-review-report.pdf

Maassen, P., & Stensaker, B. (2015). A conceptualisation of available trust-building mechanisms for international quality assurance of higher education. Journal of Higher Education Policy and Management, 37(1), 30–40. http//doi.org/10.1080/1360080X.2014.991538.

Národní akreditační úřad pro vysoké školství (2018a). Rozhodnutí vydaná Radou Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství za rok 2018. https://www.nauvs.cz/attachments/article/11/Rozhodnuti_Rady_NAU_2018-akt21_01_2019.pdf

Národní akreditační úřad pro vysoké školství. (2018b). Zápis z 8. řádného zasedání Rady Národního akreditačního úřadu konaného dne 23. srpna 2018. https://www.nauvs.cz/attachments/article/144/zapis_RNAU_20180823.pdf

Národní akreditační úřad pro vysoké školství. (2019). Rozhodnutí vydaná Radou Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství za rok 2019. https://www.nauvs.cz/attachments/article/11/Rozhodnuti_Rady_NAU_2019-akt31_03_2020.pdf

Národní akreditační úřad pro vysoké školství. (2021a). Zpráva o vnějším hodnocení Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. https://www.nauvs.cz/attachments/article/158/Vn%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD%20hodnocen%C3%AD%20Jiho%C4%8Desk%C3%A9%20univerzity%20v%20%C4%8Cesk%C3%BDch%20Bud%C4%9Bjovic%C3%ADch.pdf

Národní akreditační úřad pro vysoké školství. (2021b). Zpráva o vnějším hodnocení Ostravské univerzity. https://www.nauvs.cz/attachments/article/158/NAU-66-2021-1_schvalena_zprava_o_vnejsim_hodnoceni_OU.pdf

NOKUT. (2017). ENQA review of NOKUT 2017: Self-assessment report. https://www.nokut.no/contentassets/02c019a4a8824e5db0d5c34fc5523122/nokuts_self-assessment_report_2017.pdf

NVAO. (2018). Assessment framework for the accreditation system of the Netherlands. https://www.nvao.net/en/publications/assessment-framework-accreditation-systemthe-netherlands-2018

Ostravská univerzita. (2017a). Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi související činností Ostravské univerzity. https://dokumenty.osu.cz/osu/pravidla-hodnoceni-kvalityou-17082017.pdf

Ostravská univerzita. (2017b). Statut Rady pro vnitřní hodnocení Ostravské univerzity. https://dokumenty.osu.cz/osu/statut-rvh-ou-27062017.pdf

Ostravská univerzita. (2017c). Opatření rektora č. 18/2017. Pravidla pro tvorbu studijních plánů studijních programů Ostravské univerzity. https://dokumenty.osu.cz/osu/opatrenirektora-2017-18.pdf

Ostravská univerzita. (2017d). Opatření rektora č. 19/2017. Standardy kvality studijních programů Ostravské univerzity. https://dokumenty.osu.cz/osu/opatreni-rektora-2017-19.pdf

Ostravská univerzita. (2020). Statut Ostravské univerzity. https://dokumenty.osu.cz/osu/Statut-OU.pdf

Pasáčková, E., & Rendlová, H. (2009a). Implementing the European standards and guidelines at institutional level: Case of the University of West Bohemia in Pilsen. In J. Kohoutek (Ed.), Implementation of the standards and guidelines for quality assurance in higher education in the Central and East-European Countries – agenda ahead (s. 235–263). CEPES, European Center for Higher Education.

Pasáčková, E., & Rendlová, H. (2009b). Participation of the University of West Bohemia in European quality projects for institutional improvement. In J. Kohoutek (Ed), Implementation of the standards and guidelines for quality assurance in higher education in the Central and East-European Countries – agenda ahead (s. 265–276). CEPES, European Center for Higher Education.

Realising the European higher education area (Communiqué of the Conference of Ministers responsible for Higher Education). (2003). http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/2003_Berlin_Communique_English_577284.pdf

Rome Ministerial Communiqué. (2020). http://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf

Schwarz, S., & Westerheijden, D. (Eds.). (2004). Accreditation and evaluation in the European higher education area (Higher Education Dynamics 5). Springer.

Stensaker, B. (2006). Governmental policy, organisational ideals and institutional adaptation in Norwegian higher education. Studies in Higher Education, 31(1), 43–56.

Šebková, H., & Münsterová, E. (2005). Akreditace a hodnocení kvality. AULA, 13(1), 14–24.

Šebková, H., & Roskovec, V. (2020). Co znamená „institucionální akreditace“ v některých evropských zemích. AULA, 28(1–2), 1–46.

Šebková, H., Roskovec, V., Beneš, J., & Beseda, J. (2021). Přílohy ke studii k doplnění standardů kvality profesních studijních programů. Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. https://www.csvs.cz/wp-content/uploads/csvs-2021_priloha-studie-doplnenistandardu-profesnich-programu.pdf

Terracini, S. (2022). Academic freedom versus institutional evaluation of research. In I. DeGennaro, H. Hofmeister, & R. Lüfter (Eds), Academic freedom in the European context.Palgrave Critical University Studies. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86931-1_13

The Bologna Declaration of 19 June 1999. (1999). http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf

Thune, Ch. (1998). The European systems of quality assurance: Dimensions of harmonisation and differentiation. Higher Education Management, 10, 9–26.

Towards the European higher education area. (2001). http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/2001_Prague_Communique_English_553442.pdf

Univerzita Karlova. (2016). Řád rady pro vnitřní hodnocení. https://cuni.cz/UK-8904.html

Univerzita Karlova. (2017). Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality. https://cuni.cz/UK-8903.html

Univerzita Karlova. (2018a). Opatření rektora č. 12/2018. Působnost garantů studijních programů. https://cuni.cz/UK-8955.html

Univerzita Karlova. (2018b). Opatření rektora č. 18/2018. Vznik a působnost koordinačních rad doktorských studijních programů na Univerzitě Karlově. https://cuni.cz/UK-9063.html

Univerzita Karlova. (2020a). Statut Univerzity Karlovy. https://cuni.cz/UK-8891.html

Univerzita Karlova. (2020b). Opatření rektora 19/2018 ve znění OR 5/2020. Manuál pro doktorské studium. https://cuni.cz/UK-10168-version1-_2020_05_uz_or_2018_19_pril_manual_doktorskeho_studia.pdf

Univerzita Karlova. (2022a). Akreditační řád. https://cuni.cz/UK-11913.html

Univerzita Karlova. (2022b). Opatření rektora č. 22/2022. Standardy studijních programů UK. https://cuni.cz/UK-11851.html

Univerzita Karlova. (2022c). Opatření rektora č. 23/2022. Návrh studijního programu v rámci institucionální akreditace. https://cuni.cz/UK-11848.html

Vinther-Jørgensen, T., Dragojevic, D., Nokkala, T., & Blum, H. (2018). ENQA agency review: Norwegian agency for quality assurance in education. EQNA. https://www.enqa.eu/wpcontent/uploads/External-Review-Report-NOKUT-FINAL.pdf

Vroejenstijn A. I. (1995). Improvement and accountability: Navigating between Scylla and Charybdis: Guide for external quality assessment in higher education. Jessica Kingsley.

Westerheijden, D. F., & Kohoutek, J. (2013, 21. listopadu). Analysing the implementation of the European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level: Outcomes of the IBAR project. 2013 European Quality Assurance Forum. https://www.enqa.eu/wpcontent/uploads/EUA_EQAF_Publication_web-1.pdf

Westerheijden, D. F., Stensaker, B., & Rosa, M. J. (Eds.). (2007). Quality assurance in higher education: Trends in regulation, translation and transformation. Springer.

Wikisofia. (n.d.). Studium dokumentů. https://wikisofia.cz/wiki/Studium_dokument%C5%AF

Wilkerson, J. R. (2017). Navigating similarities and differences in national and international accreditation standards: A proposed approach using US agency requirements. Quality Assurance in Education, 25(3), 126–145. https://doi.org/10.1108/QAE-02-2016-0005

Zákon č. 137/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. (2016).

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) – úplné znění zpracované MŠMT. (2011).

Západočeská univerzita v Plzni. (2017). Statut Západočeské univerzity v Plzni. https://www.zcu.cz/rest/cmis/document/workspace://SpacesStore/cce8b93e-a6b5-4241-be0b-5ab9d6abad00;1.3/content

Západočeská univerzita v Plzni. (2021a). Jednací řád Rady pro vnitřní hodnocení Západočeské univerzity v Plzni. https://www.zcu.cz/rest/cmis/document/workspace://SpacesStore/a97c3729-a13e-43db-92f8-4e880e4ee839;1.1/content

Západočeská univerzita v Plzni. (2021b). Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností. https://www.zcu.cz/rest/cmis/document/workspace://SpacesStore/c378b3ea-74af-4e8f-be5e-c1fe9e14fd58;1.2/content

Metriky

0

Crossref logo

0


13

Views

6

pdf views