Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnázií

Roč.19,č.4(2009)

Abstrakt

V České republice je od 90. let 20. století vedena diskuse o rozdílech, pozitivních přínosech a negativech vzdělávání na znovu zavedených víceletých gymnázií oproti základním školám a s tím související diskuse o rozdílech vzdělávání na čtyřletých a osmiletých gymnáziích. Na specifickém tématu používání strategií učení cizímu jazyku bylo na 13 brněnských gymnáziích zjišťováno, zda se studenti navštěvující osmiletý a čtyřletý vzdělávací program gymnázia liší v používání strategií a ve vybraných proměnných, které používání strategií ovlivňují nebo s ním souvisejí, jako jsou motivace, počet jazyků, které se student učí, nebo sebepojetí v oblasti učení. Dále v proměnných, které jsou používáním strategií ovlivňovány, jako jsou známka, znalost jazyka nebo míra rozvoje řečových dovedností. Systematické rozdíly mezi osmiletými a čtyřletými gymnázii nebyly nalezeny. Objevovaly se pouze rozdíly mezi jednotlivými školami a určité rozdíly v používání dílčích strategií. Studenti osmiletého gymnázia oproti studentům čtyřletého gymnázia nedosahovali vyšší úrovně v oblasti osvojení strategií učení jako částí kompetence k učení, která představuje jeden z očekávaných vzdělávacích výsledků gymnaziálního vzdělávání.


Klíčová slova:
strategie učení; cizí jazyk; učení se cizímu jazyku; kompetence k učení; čtyřletá gymnázia; osmiletá gymnázia
Metriky

440

Views

193

PDF views