Změny v uvažování o participaci žáků: zahraniční inspirace

Roč.22,č.1(2012)

Abstrakt

Tématem příspěvku je participace žáků na životě školy. Jedná se o aktuální téma české i zahraniční pedagogiky, o němž se s různou mírou intenzity diskutuje i píše v kontextu měnících se společenských podmínek a s nimi souvisejícími proměnami současné školy, pojetí výuky a pozice žáka v těchto procesech. Zabývat se budeme změnami v uvažování o participaci žáků v posledních letech, v jejichž důsledku vznikly v zahraničí nové modely participace žáků. Studie nabízí konkrétně přehled těch modelů participace žáků, v nichž jejich autoři kladou důraz na naslouchání žákům dospělými ve škole. Další část textu je věnována vymezení konceptu označovaného v zahraničí jako student voice (hlas žáků), který se objevuje v souvislosti s představenými modely. Součástí pokusu vymezit hlas žáků jsou také úvahy o vhodnosti používání spojení hlas žáků. V závěru předkládáme klíčové otázky týkající se participace žáků, jejichž teoretické i empirické uchopení u nás zatím absentuje. Studie je orientována především na výzkumníky zabývající se tímto tématem, avšak svým zaměřením přináší podněty a inspiraci i dalším odborníkům a pro školní praxi.


Klíčová slova:
participace žáků na životě školy; hlas žáků; konzultování; naslouchání; žák
Reference

Bendl, S. (2005). Žáci, škola a společnost: reinterpretace kázně v současné škole. Pedagogická
orientace, 15(2), 2–8.

Bílá kniha Evropské komise – Nový podnět pro evropskou mládež. (2002). Komise Evropských
společenství. Praha: MŠMT.

Bragg, S. (2001). Taking a joke: Learning from the voices we don’t want to hear. Forum, 43(2),
70–73. https://doi.org/10.2304/forum.2001.43.2.9">https://doi.org/10.2304/forum.2001.43.2.9

Britzman, D. (1989). “Who has the floor? Curriculum teaching and the English student teacher‘s
struggle for voice”. Curriculum Inquiry, 19(2), 143–162. https://doi.org/10.2307/1179406">https://doi.org/10.2307/1179406

Burke, C., & Grosvenor, I. (2003). The school I’d like: Children and young people’s reflections on an education for the 21st century. London: Routledge Falmer.

Cook-Sather, A. (2006). Sound, presence, and power: „Student voice“ in educational research and reform. Curriculum Inquiry, 34(4), 359–390. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2006.00363.x">https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2006.00363.x

Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola.
Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.

Giroux, H. A. (2005). Literacy and the pedagogy of voice and political empowerment. Educational
Theory, 38(1), 61–75. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1988.00061.x">https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1988.00061.x

Efektivní učení ve škole. (2005). Praha: Portál.

Fajerman, I., & Treseder, P. (2004). Empowering children and young people. London: Save the
Children.

Fielding, M., & Bagg, S. (2003). Students as reseachers: Making a difference. Cambridge: Pearson Publishing.

Fielding, M. (2001). Students as radical agents of change. Journal of Educational Change, 2(3),
123–141. https://doi.org/10.1023/A:1017949213447">https://doi.org/10.1023/A:1017949213447

Fielding, M. (2004). “New wave” student voice and the renewal of civic society. London Review
of Education, 2(3), 197–216. https://doi.org/10.1080/1474846042000302834">https://doi.org/10.1080/1474846042000302834

Fielding, M. (2004a). Transformative approaches to student voice: theoretical underpinnings,
recalcitrant realities. British Educational Research Journal, 30(2), 295–311. https://doi.org/10.1080/0141192042000195236">https://doi.org/10.1080/0141192042000195236

Fine, M., Torre, M. E., Burns, A., & Payne, Y. A. (2007). Youth research/participatory methods for
reform. In D. Thiessen & A. Cook-Sather (Eds.), International handbook of student experience
in elementary and secondary school (s. 805–528). Dordrecht: Springer.

Fletcher, A. (2007). Student voice tip sheet. Dostupné z http://www.soundout.org/tips.html.

Flutter, J., & Rudduck, J. (2004). Consulting pupils: What is in it for schools? London: Routledge
Falmer.

Flutter, J. (2006). This place could help you learn: Student participation in creating better school
environments. Educational Review, 58(2), 183–193. https://doi.org/10.1080/00131910600584116">https://doi.org/10.1080/00131910600584116

Harper, D. (2000). Students as change agents: The generation Y model. Olympia, WA: Generation Y. Dostupné z http://www.soundout.org/definition.html.

Hart, R. (1997). Children’s participation: The theory and practice of involving young citizens in
community development and environmental care. London: Earthscan.

Hloušková, L. (2008). Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: Masarykova
univerzita.

Hofbauer, B. (2003). Participace dětí a mládeže na životě společnosti: Evropské struktury a jejich
aktivity. Praha: Duha, IZV Hořovice & MŠMT ČR.

Holdsworth, R. (2000). Schools that create real roles of value for young people. Prospect, 30(3),
349–362. https://doi.org/10.1007/BF02754058">https://doi.org/10.1007/BF02754058

Kaplánek, M., & Kočerová, M. (2011). Participace – nejlepší způsob výchovy k demokracii.
e-Pedagogium, 11(1), 18–37.

Klapal, V., & Prášilová, M. (Eds.). (2002). Aktuální problémy žákovské samosprávy. Sborník
z pracovního semináře. Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP.
Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007. (2003). Praha: MŠMT.

Křížová, I. et al. (2001). Znalosti, dovednosti a postoje čtrnáctiletých žáků v oblasti občanské
výchovy. Praha: ÚIV.

Lodge, C. (2005). From hearing voices to engaging in dialogue: Problematizing student
participation in school improvement. Journal of Educational Change, 6(2), 125–146. https://doi.org/10.1007/s10833-005-1299-3">https://doi.org/10.1007/s10833-005-1299-3

MacBeath, J. (2005). A chain of voices. Dostupné z http://www.sst-inet.net/olc/paperdetails.
aspx?id=1&pid=1&opt=paper#

MacBeath, J., Demetriou, H., Rudduck, J., & Myers, K. (2003). Consulting pupils: A toolkit for
teachers. Cambridge: Pearson.

MacBeath, J., Schratz, M., Meuret, D., & Jakobsen, L. (2006). Serena aneb autoevaluace škol v
Evropě. Žďár n. Sázavou: Fakta.

Mitra, D. L. (2006). Educational change on the inside and outside: The positioning of challengers.
International Journal of Leadership Education, 9(4), 315–328. https://doi.org/10.1080/13603120600895379">https://doi.org/10.1080/13603120600895379

Mitra, D. L. (2007). Student voice in school reform: From listening to leadership. In D. Thiessen,
& A. Cook-Sather (Eds.), International handbook of student experience in elementary and secondary school (s. 727–744). Dordrecht: Springer.

Mladé hlasy: Závěrečná zpráva. (2008). Dostupné z http://www.vyzkum-mladez.cz/zpravy/
1225714651.pdf

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (2001). Praha: MŠMT.
Novotná, J. (2008). Participace žáků ve vyučování: úkoly a možnosti. In K. Starý (Ed.), Pedagogika ve škole (s. 129–140). Praha: Portál.

Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. et al. (2006). Demokracie ve škole. Brno: MU.
Pražská skupina školní etnografie. Co se v mládí naučíš. (2001). Praha: PdF UK.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2005). Praha: VÚP.

Redlichová, J. (2006). Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U) (s. 145–157). Brno: MU.

Revidovaná Evropská charta participace mladých lidí na místním a regionálním životě. (2004).
Pedagogická orientace, 14(1), 96–109.

Roberts, A., & Nash, J. (2006). Looking from the inside: Supporting school improvement
through student-led inquiry work. Příspěvek přednesený na Národní konferenci Pupil Voice and Participation: pleasures, promises and pitfalls, University of Nottingham, 22.–23. 6. 2006. Dostupné z http://www.pupil-voice.org.uk/Student-led-inquiryWork_Amanda%20Roberts_JudithNash.pdf

Robinson, C., & Taylor, C. (2007). Theorising student voice: values and perspectives. Improving
Schools, 10(1), 5–17. https://doi.org/10.1177/1365480207073702">https://doi.org/10.1177/1365480207073702

Rogers, A. (2005) Student voice: Bridges to learning. Seattle: University Washington. Dostupné
z http://www.soundout.org/definition.html

Rudduck, J., & McIntyre, D. (2007). Improving learning through consulting pupils. London:
Routledge.

Rychlá šetření 2/2010 – závěrečná zpráva. (2010). Praha: ÚIV. Dostupné z http://www.uiv.cz/
soubor/4324

Silva, M. E. (2001). Squeaky wheels and flat tires: A case study of students as reform participants. Forum, 43(2), 95–99. https://doi.org/10.2304/forum.2001.43.2.15">https://doi.org/10.2304/forum.2001.43.2.15

Silva, M. E., & Rubin, C. B. (2003). Missing Voices: Listening to students’ experiences with school
reform. In C. B. Rubin & M. E. Silva (Eds.), Critical voices in school reform: Students living through change (s. 1–8). London: Routledge Falmer.

Soukup, P. (Ed.). (2010). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: ÚIV.
Dostupné z http://www.uiv.cz/soubor/4352

Staněk, A. (2009). Výchova k občanství v současné škole: Profesní identita učitele výchovy
k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha.

Šturma, J., & Janiš, K. (Eds.). (1999). Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném
životě: sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové: Gaudeamus.

Thompson, P., & Gunter, H. (2006). From ‘consulting pupils’ to ‘pupils as researchers’: A situated
case narrative. British Educational Research Journal, 32(6), 839–856. https://doi.org/10.1080/01411920600989487">https://doi.org/10.1080/01411920600989487

Treseder, P. (1997). Empowering children and young people: Training manual. London: Save the
Children Fund.

Vidláková, J. (2011). Hlas žáků jako součást jejich participace na životě školy (Disertační práce).
Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/40185/ff _d/Disertacni_prace_Vidlakova.pdf

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Metriky

0


655

Views

406

PDF views