Výchova ke zdravému životnímu stylu prostřednictvím idejí (návodů) Jaroslava Foglara

Roč.17,č.3(2007)

Abstrakt

Příspěvek se zabývá odkazem spisovatele a vychovatele Jaroslava Foglara, od jehož narození uplynulo v roce 2007 sto let. Stručně rekapituluje pedagogický potenciál jeho díla a představuje jej jako typického představitele výchovy prožitkem, jehož hry, návody a inspirace jsou ve výchovné praxi často využívány. Výzvou pro teoretiky zážitkové pedagogiky však zůstává hlubší pedagogická reflexe jeho činnosti i knih. Po připomenutí výsledků sond zjišťujících mimořádně vysokou čtenářskou oblibu bez ohledu na společenské uspořádání a historické proměny zdůrazňuje motivy z jeho díla, jež se zabývají především rozvojem fyzické zdatnosti v podobě soutěží a výzev. Silný motivační potenciál návodné literatury je prokázán (byť nikoliv ve statisticky významné míře) i šetřením vztahu četby foglarovek a reálně vykonávané pohybové aktivity.


Klíčová slova:
Jaroslav Foglar; zážitková pedagogika; zdravý životní styl; pohybová aktivita; motivace
Metriky

442

Views

335

PDF views