Sebepojetí absolventů domácího vzdělávání a jejich spolužáků: pilotní studie

Roč.28,č.2(2018)

Abstrakt

Studie je první výzkumnou sondou do problematiky sebepojetí absolventů domácího vzdělávání. Jedná se o dílčí, ale velmi významné téma, kterému se v našich podmínkách ve vztahu k domácímu vzdělávání zatím nedostalo náležité pozornosti. Cílem studie je zjistit, jak děti s touto specifickou zkušeností samy sebe vnímají, a porovnat jejich výsledky se spolužáky, kteří domácím vzděláváním neprošli. První část textu je zaměřená na teoretická východiska, koncept sebepojetí a metodologii výzkumu, ve druhé části jsou prezentovány výsledky pilotního výzkumného šetření. Jedním z hlavních přínosů této pilotní studie je obrácení pozornosti k individualitě vzdělávaného, nikoli pouze vzdělávajícího, což je v případě studií zaměřených na domácí vzdělávání doposud převažující přístup, a ověření, zda lze Dotazník sebepojetí Piers-Harris 2 považovat za vhodný nástroj pro realizaci obdobně zaměřených výzkumů.


Klíčová slova:
domácí vzdělávání; sebepojetí; sociální vývoj; emoční vývoj; adaptace
Reference

Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný (Ed.), Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.

Hájková, E. (2017). Školy v Březové: Bohemistika, lingvistika a lingvodidaktika v historickém pohledu školy. Didaktické studie, Praha: Pedagogická fakulta UK, 9(1), 41–48.

Hána, D. (2017). Systémy domácího vzdělávání v Evropě. Informace CGS, 36(1), 20–30.

Jones, T. (2013). Through the lens of home-educated children: Engagement in education. Educational Psychology in Practice, 29(2), 107–121. https://doi.org/10.1080/02667363.2012.755614">https://doi.org/10.1080/02667363.2012.755614

Kašparová, I. (2015a). Homeschooling, freedom and control in Czech education. Global dialogue. Magazine of International Sociological Association, 5(3), 31–32.

Kašparová, I. (2015b). The right to be included: Homeschoolers combat the structural discrimination embodied in their lawful protection in the Czech Republic. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 624–642.

Kašparová, I. (2017). Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 53(1), 79–100.

Kenny, M. C., & Vazquez, A. L. (2017). Piers–Harris children’s self-concept scale. In V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford (Eds.), Encyclopedia of personality and individual differences (s. 1–4). Springer International Publishing.

Kostelecká, Y. (2003). Domácí vzdělávání (Disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Kostelecká, Y. (2010). Home education in the post-communist countries: Case study of the Czech Republic. International Electronic Journal of Elementary Education, 3(1), 29–44.

Kostelecká, Y. (2012). The legal status of home education in post-communist countries of Central Europe. International Review of Education, 58(4), 445–463. https://doi.org/10.1007/s11159-012-9298-0">https://doi.org/10.1007/s11159-012-9298-0

Kostelecká, Y. (2014a). Domácí vzdělávání a legislativa: studie postkomunistických států střední Evropy. Orbis scholae, 8(1), 9–26. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.2">https://doi.org/10.14712/23363177.2015.2

Kostelecká, Y. (2014b). Doma, nebo ve škole? Studia peadagogica, 19(1), 65–81. https://doi.org/10.5817/SP2014-1-4">https://doi.org/10.5817/SP2014-1-4

Kostelecká, Y. (2017a). Out of school education in the Czech Republic. Conference proceedings:The Future of Education. Padova: Liberl Universitaria.

Kostelecká, Y. (2017b). Home education experience in selected post-ommunist countries. In M. Gaither (Ed.), The Wiley handbook of home education (s. 422–445). Malden: John Wiley.

Kostelecká, Y., Zimčík, L., Jančařík, A., & Jančaříková, K. (2016). Distance learning and the home schooling in the Czech Republic. In Proceedings of the European Conference on e-Learning (s. 364–372). Reading: Academic and Conferences Publishing International Limited.

Lois, J. (2009). Emotionally layered accounts: Homeschoolers’ justifications for maternal deviance. Deviant Behavior, 30, 201–234. https://doi.org/10.1080/01639620802069783">https://doi.org/10.1080/01639620802069783

Lois, J. (2013). Home is where the school is: The logic of homeschooling and the emotional labor of mothering. New York: New York University Press.

Medlin, R. G. (2013). Homeschooling and the question of socialization revisited. Peabody Journal of Education, 88(3), 284–297. https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.796825">https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.796825

Mertin, V. (2003). Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 53(4), 405–417.

Obereignerů R. et al. (2015). Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. Jak vnímám sám/sama sebe. Praha: Hogrefe – Testcentrum.

Piers, E. V. (1984). Piers-Harris children’s self-concept scale (Rev. manual). Los Angeles: Western Psychological Services.

Piers, E. V. (1994). Revised manual for the Piers-Harris children’s self-concept scale. Los Angeles: Western Psychological Services.

Piers, E. V., & Herzberg, D. (2002). Piers-Harris 2: Piers-Harris children’s self-concept scale, 2nd edition manual. Los Angeles: Western Psychological Services.

Pražáková, D. (2012). Matematika v domácím vzdělávání: charakteristiky vzdělávacího stylu rodin (Disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Ray, B. D. (2013). Homeschooling associated with beneficial learner and societal outcomes but educators do not promote it. Peabody Journal of Education, 88(3), 324–341. https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.798508">https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.798508

Romanowski, M. H., & Pham, X. N. (2006). Revisiting the common myths about homeschooling. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 79(3), 25–129.

Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53(4), 418–436.

Taylor, J. W. (1986). Self-concept in home-schooling children (Disertační práce). Dostupné z https://digitalcommons.andrews.edu/dissertations/726.

Taylor, J. W. (1992). The self-concept of home schoolers a nationwide study. Journal of Research on Christian Education, 1(1), 23–34. https://doi.org/10.1080/10656219209484754">https://doi.org/10.1080/10656219209484754

Van Schalkwyk, L., & Bouwer, C. (2011). Homeschooling: Heeding the voices of learners. Education as Change, 15(2), 179–190. https://doi.org/10.1080/16823206.2011.619147">https://doi.org/10.1080/16823206.2011.619147

Metriky

0


885

Views

410

PDF views