„Koukala jsem na to, jak si hrajou a mluví na sebe řečí, kterou vůbec nevnímám“: Jinakost u dětí s migrační zkušeností

Roč.28,č.2(2018)

Abstrakt

V článku si klademe za cíl předložit zkušenosti žáků a žákyň s vnímáním vlastní jinakosti ve školní třídě. Konkrétně se zaměříme na porozumění zkušeností 1,5 generace mladých imigrantů z Ukrajiny. Naši respondenti, v současné době mladí dospělí, se v rozhovorech zabývají svou zkušeností se začleňováním do české společnosti. Pro předkládaný článek se soustředíme na období mladšího školního věku. Výzkum vycházel z provedení rozhovorů se čtyřmi respondenty, jimiž byly mladé osoby ve věku 24–29 let žijící v České republice, které se do České republiky přistěhovaly z Ukrajiny ve věku od šesti do devíti let. Rozhovory byly zpracovány pomocí tematické analýzy (Braun & Clarke, 2006). Cílem předkládaného textu je detailní analýza toho, jak vnímali sekundární školní socializaci s důrazem na utváření jinakosti a stejnosti ve vrstevnickém kolektivu. Analýza vybraného období koresponduje s časovou osou postupného začleňování do české společnosti od prvotního „nárazu“ po zvládnutí a vyrovnání se s nároky osobní situace. Zaměříme se na identifikované aspekty tohoto procesu a strategie zvládání. Bohatá data získaná z rozhovorů ukazují, jakým způsobem v konstrukci jinakosti působí (ne)znalost jazyka a jaké emočně náročné zážitky spojené s vyloučením z kolektivu a izolací s sebou nese období potřebné pro zvládnutí místní řeči, u našich respondentů poměrně krátké. Ve školní třídě byly tyto děti často terčem posměchu, dokonce se objevovaly i narážky týkající se jejich inteligence – právě z důvodu nedokonalé znalosti jazyka. Rozhovory poukazují na to, že s touto skutečností nijak nepracovali učitelé, kteří by jinak mohli negativní vývoj alespoň zmírnit, ne-li mu zcela předejít. Po osvojení jazyka už bylo pro tyto děti navazování vztahů lépe realizovatelné. Pozorujeme snahu zdůrazňovat stejnost s majoritou a paralelně strategii začlenění skrze repertoár vlastních kvalit. Jako nejúspěšnější a v zásadě očekávaná se v českém školství jeví strategie asimilace, tedy splynutí s většinou (Berry et al., 2002). Neustálé přizpůsobování a adaptování se tak stává u dětí migrantů jakýmsi základem fungování v každodenních interakcích.


Klíčová slova:
jinakost; norma; minorita; etnicita; migrační zkušenost
Reference

Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. An International Review, 46(1), 5–68.

Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Segall, M. H., & Dasen, P. R. (2002). Cross-cultural psychology. Research and applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77‒101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa">https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Burman, E. (2008). Deconstructing developmental psychology. Hove: Routledge.

Čeněk, J., Smolík, J., & Vykoukalová, Z. (2016). Interkulturní psychologie. Vybrané kapitoly. Praha: Grada.

Český statistický úřad. (2017). Cizinci v České republice 2017. Dostupné z https://www.czso.cz/documents/10180/45709982/29002717.pdf/770a1c14-6ea7-4c47-831e-3936e3ca1ab3?version=1.2

Čižinský, P., & Hradecká, P. (2012). Dočasná pracovní migrace jako součást migrační politiky státu. Dostupné z http://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/docasna-pracovni-migracejako-soucast-migracni-politiky-státu

de Wal Pastoor, L. (2015). The mediational role of schools in supporting psychosocial transitions among unaccompanied young refugees upon resettlement in Norway. International Journal of Educational Development, 41, 245–254. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.10.009">https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.10.009

Drbohlav, D. (2003). Současná migrace Ukrajinců a Rusů do Česka – podobnosti a rozdílnosti. Dostupné z http://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/soucasna-migrace-ukrajincu-a-rusudo-ceska-podobnosti-a-rozdilnosti

Hamarus, P., & Kaikkonen, P. (2008). School bullying as a creator of pupil peer pressure. Educational Research, 50(4), 333–345. https://doi.org/10.1080/00131880802499779">https://doi.org/10.1080/00131880802499779

Iljuk, B. (2016, říjen). Identita migrantů a reemigrantů českého původu na začátku 21. století. Příspěvek prezentovaný na konferenci Tři vlny reemigrace krajanů do vlasti: přínos a perspektivy – celostátní setkání k 25. výročí návratů černobylských krajanů do staronové vlasti, Litoměřice.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.

Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.

Lazarus, S. R. (1997). Acculturation isn’t everything. Applied Psychology, 46(1), 39–43. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01089.x">https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01089.x

Leontiyeva, Y., & Nečasová, M. (2009). Kulturně blízcí? Integrace přistěhovalců ze zemí bývalého Sovětského svazu. In M. Rakoczyová & R. Trbola (Eds.), Sociální integrace přistěhovalců v České republice (s. 117–160). Praha: Sociologické nakladatelství SLON.

Leontiyeva, Y. (2014). The education–employment mismatch among Ukrainian migrants in the Czech Republic. Central and Eastern European Migration Review, 3(1), 63–84.

Machovcová, K. (2017). Czech elementary school teachers’ implicit expectations from migrant children. International Journal of Educational Development, 53, 92–100. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.12.006">https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.12.006

Ministerstvo vnitra. (2018). Celostátní setkání krajanů-reemigrantů. Dostupné z http://www.mvcr.cz/clanek/celostatni-setkani-krajanu-reemigrantu.aspx

Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.

Schwartz, S. J., Unger, J. B., Zamoanga, B. L., & Szapocznik, J. (2010). Rethinking the concept of acculturation: Implications for theory and research. American Psychologist, 65(4), 237–251. https://doi.org/10.1037/a0019330">https://doi.org/10.1037/a0019330

Uherek, Z. (2005). Migrace a formy soužití v cílových prostorech. In T. Hirt & M. Jakoubek (Eds.), Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (s. 258–274). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.

Uherek, Z. (2016, říjen). Reemigrace krajanů z Ukrajiny a Kazachstánu ve světle dat získaných Etnologickým ústavem AV ČR. Příspěvek prezentovaný na konferenci Tři vlny reemigrace krajanů do vlasti: přínos a perspektivy – celostátní setkání k 25. výročí návratů černobylských krajanů do staronové vlasti, Litoměřice.

Vaculík, L. (1997). Dějiny volyňských Čechů I (1868–1914). Praha: Sdružení Čechů z Volyně a jejich přátel.

Vedder, P. H., & Horenczyk, G. (2016). Acculturation and the school. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Vojtíšková, K. (2012). Vzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách. Naše společnost, 2, 10–19.

Zábrodská, K. (2016). Sociokulturní přístup ke školní šikaně. In P. Janošová, L. Kollerová, K. Zábrodská, J. Kressa, & M. Dědová (Eds.), Psychologie školní šikany (s. 41–58). Praha: Grada.

Metriky

0

Crossref logo

0


702

Views

439

PDF views