Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách

Roč.27,č.2(2017)

Abstrakt
Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol popíšeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.

Klíčová slova:
inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola
Reference

Adelman, H. S., & Taylor, L. (2003). Rethinking school psychology. Journal of School Psychology, 41(1), 83–90. https://doi.org/10.1016/S0022-4405%2802%2900147-4">https://doi.org/10.1016/S0022-4405(02)00147-4

Adelman, H., & Tylor, L. (2014). Embedding school health into school improvement policy. International Journal of School Health 1(3), e24546. https://doi.org/10.17795/intjsh-24546">https://doi.org/10.17795/intjsh-24546

AEP – Association of Educational Psychologists (1999). Increasing inclusion: ASP position paper. Durham: The Association of Educational Psychologists.

Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016–2018 (APIV). (2015). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.vzdelavani2020.cz/

Allan, J. (2008). Rethinking inclusive education: The philosophers of difference in practice. Dordrecht: Springer.

Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Závěrečná zpráva (2009). Praha: Člověk v tísni, o.p.s. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/8169?highlightWords=Anal%C3%BDza+individu%C3%A1ln%C3%AD+p%C5%99%C3%ADstupu+pedagog%C5%AF+%C5%BE%C3%A1k%C5%AFm

Anthun, R., & Manger, T. (2006). Effects of special education teams on school psychology services. School Psychology International, 27(3), 259–280. https://doi.org/10.1177/0143034306067293">https://doi.org/10.1177/0143034306067293

Asociace školní psychologie (nedatováno). Náplň práce školního psychologa pro práci s rodiči, pedagogy a dalšími spolupracujícími subjekty. Dostupné z http://www.schoolpsychology.cz

Bartolo, P. A. (2010). Why school psychology for diversity? School Psychology International, 31(6), 567–580. https://doi.org/10.1177/0143034310386532">https://doi.org/10.1177/0143034310386532

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Booth, T., & Ainscow, M. (2007). Ukazatel inkluze. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus. Dostupné z http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexCzech.pdf

Braden, J. S., DiMarino-Linnen, E., & Good, T. L. (2001). Schools, society, and school psychologists: History and future directions. Journal of School Psychology, 39(2), 203–219. https://doi.org/10.1016/S0022-4405%2801%2900056-5">https://doi.org/10.1016/S0022-4405(01)00056-5

Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.

Farrell, P. (2004) School psychologists. Making Inclusion a Reality for All. School Psychology International 25(1), 5–19. https://doi.org/10.1177/0143034304041500">https://doi.org/10.1177/0143034304041500

Farrell, P. (2006). Developing inclusive practices among educational psychologists: Problems and possibilities. European Journal of Psychology of Education. 21(3), 293–304. https://doi.org/10.1007/BF03173417">https://doi.org/10.1007/BF03173417

Florian, L. (2008). Inclusion: special or inclusive education: Future trends. British Journal of Special Education, 35(4), 202–208. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x">https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x

Havey, J. M. (1998). Inclusion, the law, and placement decisions: Implications for school psychologists. Psychology in the Schools, 35(2), 145–152. https://doi.org/10.1002/%28SICI%291520-6807%28199804%2935:2%3C145::AID-PITS6%3E3.0.CO;2-O">https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199804)35:2<145::AID-PITS6>3.0.CO;2-O

Kershner, R., & Farrell, P. (2009). Psychology for inclusive education: New directions in theory and practice. London: Routledge.

Knoff, H. M., Sullivan, P., & Liu, D. (1995). Teachers’ ratings of effective school psychology consultants: An exploratory factor analysis study. Journal of School Psychology, 33(1), 39–57. https://doi.org/10.1016/0022-4405%2894%2900034-6">https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)00034-6

Lazarová, B. (2008). Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie, 52(5), 480–492.

Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Mezinárodní šetření Talis 2013. Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha: Česká školní inspekce.

Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Lukas, J. (2012). Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Praha: NUV. Dostupné z: http://www.nuv.cz/ae/pripravenost-skoly-k-inklusivnimu-vzdelavani

Mareš, J. (1998). Situace školní psychologie v ČR. Školský psycholog, 8(1), 7–14.

Mareš, J. (2016). Školní psycholog jako výzkumník: zamyšlení nad možnostmi. Pedagogická orientace, 26(1), 5–23. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-5">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-5

Mitchell, D. (2005). Sixteen proposition on the context of inclusive education. In D. Mitchell, (Ed.), Contextualizing inclusive education. Evaluating old and new international perspectives (s. 2–21). London, NY: Routledge.

National Association of School Psychologists (NASP) (2010). Model for comprehensive and integrated school psychological services. Dostupné z http://www.nasponline.org/ standards/2010standards/2_PracticeModel.pdf

Ohera, F. (1936). Funkce školního psychologa. Znojmo: vlastním nákladem.

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Soodak, L. C. (2003). Classroom management in inclusive settings. Theory into practice, 42(4), 327–333. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4204_10">https://doi.org/10.1207/s15430421tip4204_10

Štech, S. (2002). Sonda do profese školního psychologa v ČR. In Novinky v pedagogické a školní psychologii. Sborník příspěvků (s. 22–31). Zlín: Lingua.

Štech, S., & Zapletalová, J. (2001). Kvalitativní analýza přístupu školních psychologů k profesi – srovnání kasuistických studií. In Metodika práce školních psychologů na ZŠ a SŠ (s. 37–47). Praha: IPPP.

Štech, S., & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.

Valentová, I., Koutská, M., & Langer, J. (2015). Asistenti pedagoga. In J. Michalík (Ed.). Sborník příspěvků z konference projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR 2015 (s. 9–22). Olomouc: UP.

Vyhláška č. 197 ze dne 2. června 2016, Sb.

Williams, S. K., Johnson, C., & Sukhodolsky, D. G. (2005). The role of the school psychologist in the inclusive education of school-age children with autism spectrum disorders. Journal of School Psychology, 43(2), 117–136. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.002">https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.002

White, J. L., & Kratochwill, T. R. (2005). Practice Guidelines in school psychology: Issues and directions for evidence-based interventions in practice and training. Journal of School Psychology, 43(2), 99–115. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.001">https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.01.001

Zapletalová, J. (2001). Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. Pedagogika. Mimořádné číslo, 36–46.

Metriky

0

Crossref logo

0


1299

Views

858

PDF views