Počátky utváření profesní filozofie začínajících studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Roč.34,č.1-2(2024)
Aktuální výzvy primárního vzdělávání
Studie nabízí vhled do vynořující se profesní filozofie začínajících studentů v programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy realizovaného na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. V rámci širšího výzkumného projektu zaměřeného na charakteristiky populace začínajících studentů tohoto studijního programu byl analyzován soubor krátkých esejí úplného vzorku studentek a studentů prvního ročníku v akademickém roce 2018/19. Eseje byly zpracovávány v návaznosti na vstupní pedagogickou praxi a odpovídají na obecné otázky Jací jsou dnešní žáci nebo Jací jsou dnešní učitelé. Kombinací postupů tematické analýzy a otevřeného kódování byly identifikovány popisné a reflektivní výroky, které jsou prezentovány prostřednictvím obecnějších tematických celků jako aktéři vzdělávání, dnešní výuka, obraz profese, profesní příprava učitelů, aktualizace profesní filozofie či inkluze.
profesní filozofie; student učitelství; učitel 1. stupně základní školy; začínající učitel
Literatura
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77–101.
Carlson, H. L. (1999). From practice to theory: A social constructivist approach to teacher education. Teachers and Teaching, 5(2), 203–218. DOI: 10.1080/1354060990050205
Evans, H. (1993). The choice of teaching as a career. Social and Economic Studies, 42(2/3), 225–242.
Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633.
Janík, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54(3), 243–250.
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Paido.
Kotásek, J., & Růžička, R. (1996). Sociální a profesní profil budoucích učitelů prvního stupně základních škol. Pedagogika, 46, 168–180.
Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu. Masarykova univerzita.
Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47–67. DOI:10.5817/SP2015-3-4
Kubánková, E. (2016). Problémy začínajících učitelů 1. stupně ZŠ [Diplomová práce]. Masarykova univerzita.
Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777. DOI: 10.5817/PedOr2014-5-753
Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Masarykova univerzita.
Pouta, M., Lehtinen, E., & Palonen, T. (2020). Student teachers’ and experienced teachers’ professional vision of students’ understanding of the rational number concept. Educational Psychology Review, 33, 109–128.
Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson, & J. Warfeld (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (s. 75–93). Erlbaum.
Sherin, M. G. (2007). The development of teachers’ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). Lawrence Erlbaum.
Sherin, M. G., Russ, R. S., Sherin, B. L., & Colestock, A. (2008). Professional vision in action: An exploratory study. Issues in Teacher Education, 17(2), 27–46.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1–22.
Sternberg, R. J., & Horvath, J. A. (1995). A prototype view of expert teaching. Educational Researcher, 24(6), 9–17. DOI: 10.3102/0013189X024006009
Stürmer, K., Seidel, T., & Schäfer, S. (2013). Changes in professional vision in the context of practice: Preservice teachers’ professional vision changes following practical experience: A video-based approach in university-based teacher education. Gruppendynamik und Organisationsberatung, 44, 339–355.
Walterová, E. (Ed.). (2012). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Karolinum.
Zelinková, A. (2014). Motivace studentů pedagogických fakult k volbě učitelské profese. Aula, 22(2), 3–24.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2025 Petr Najvar, Lucie Grůzová, Veronika Najvarová, Veronika Rodová, Zora Syslová, Petra Vystrčilová, Tereza Češková, Jiří Havel