The birth of professional philosophy of first-year students of primary school teacher education programme
Vol.34,No.1-2(2024)
Current challenges of primary education
The study provides insight into emerging professional philosophy of beginning students of the Primary school teaching study programme at the Faculty of Education, Masaryk University. As part of a broader research project focused on the characteristics of the population of incoming students in the study programme, a corpus of short essays from the complete sample of first-year students in the academic years 2018/19 and 2019/20 was analysed. The essays were processed in relation to the introductory teaching practice and addressed general questions such as “What are today’s students like?” or “What are today’s teachers like?”. Through a combination of thematic analysis and open coding, descriptive and reflective statements were identified, which are presented through categories such as educational actors, contemporary teaching, the image of the profession, professional education, revising professional philosophy, and inclusion.
professional philosophy; professional beliefs; primary school teacher; beginning teacher
Literatura
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77–101.
Carlson, H. L. (1999). From practice to theory: A social constructivist approach to teacher education. Teachers and Teaching, 5(2), 203–218. DOI: 10.1080/1354060990050205
Evans, H. (1993). The choice of teaching as a career. Social and Economic Studies, 42(2/3), 225–242.
Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633.
Janík, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54(3), 243–250.
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Paido.
Kotásek, J., & Růžička, R. (1996). Sociální a profesní profil budoucích učitelů prvního stupně základních škol. Pedagogika, 46, 168–180.
Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu. Masarykova univerzita.
Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47–67. DOI:10.5817/SP2015-3-4
Kubánková, E. (2016). Problémy začínajících učitelů 1. stupně ZŠ [Diplomová práce]. Masarykova univerzita.
Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777. DOI: 10.5817/PedOr2014-5-753
Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Masarykova univerzita.
Pouta, M., Lehtinen, E., & Palonen, T. (2020). Student teachers’ and experienced teachers’ professional vision of students’ understanding of the rational number concept. Educational Psychology Review, 33, 109–128.
Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson, & J. Warfeld (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (s. 75–93). Erlbaum.
Sherin, M. G. (2007). The development of teachers’ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). Lawrence Erlbaum.
Sherin, M. G., Russ, R. S., Sherin, B. L., & Colestock, A. (2008). Professional vision in action: An exploratory study. Issues in Teacher Education, 17(2), 27–46.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1–22.
Sternberg, R. J., & Horvath, J. A. (1995). A prototype view of expert teaching. Educational Researcher, 24(6), 9–17. DOI: 10.3102/0013189X024006009
Stürmer, K., Seidel, T., & Schäfer, S. (2013). Changes in professional vision in the context of practice: Preservice teachers’ professional vision changes following practical experience: A video-based approach in university-based teacher education. Gruppendynamik und Organisationsberatung, 44, 339–355.
Walterová, E. (Ed.). (2012). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Karolinum.
Zelinková, A. (2014). Motivace studentů pedagogických fakult k volbě učitelské profese. Aula, 22(2), 3–24.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2025 Petr Najvar, Lucie Grůzová, Veronika Najvarová, Veronika Rodová, Zora Syslová, Petra Vystrčilová, Tereza Češková, Jiří Havel