Pojetí primárního vzdělávání v kontextu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Roč.34,č.1-2(2024)
Aktuální výzvy primárního vzdělávání
Cílem předkládaného textu je představit koncepční východisko osobnostně rozvojového pojetí primárního vzdělávání v kontextu probíhající revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Posláním primárního vzdělávání je od počátku školní docházky poskytnout každému žákovi možnost zažít úspěch v učení, podmínky pro pozitivní přijetí sebe samotného a příležitosti pro partnerskou spolupráci. Od 90. let minulého století probíhá kontinuální proměna pojetí a cílů primárního vzdělávání, která je reflektována především v odborné literatuře, a tak požadavek na kompetenční pojetí nově navrhovaného kurikulárního dokumentu zvýrazňuje potřebu přijetí osobnostně rozvojového pojetí jako východiska nejen pro jeho tvorbu, ale především pro následnou implementaci do každodenní praxe škol. Text představuje navrhované změny v kontextu strategických dokumentů, reflektuje postavení primárního vzdělávání ve vzdělávacím systému a uvádí přínosy a rizika v rámci proměny kurikulárního dokumentu a jeho implementace.
klíčové kompetence; kompetenční pojetí; osobnostně rozvojové pojetí; plynulý přechod z mateřské do základní školy; primární vzdělávání; rámcový vzdělávací program; RVP PV; RVP ZV; revize RVP; Strategie 2030 ; školní vzdělávací program; vzdělání pro budoucnost
ČSÚ – Český statistický úřad. (2023). Školy a školská zařízení – školní rok 2022/23, 2.1 základní vzdělávání celkem. https://www.czso.cz/csu/czso/tabulkova-cast-2qb7e5jmww
ČŠI – Česká školní inspekce. (2022). Vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků základních škol a víceletých gymnázií. Tematická zpráva. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Vysledky_vzdelavani_zaku_59ZSaVG/html5/index.html?pn=1
Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení: Metodická příručka pro učitele. EDUkační LABoratoř ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED.
Havlínová, H. (2018). Podkladová studie – Revize RVP 1. stupeň. https://www.npi.cz/images/podkladová_studie/zs_prvni_stupen.pdf
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Portál.
Christodoulou, D. (2022). Sedm mýtů o vzdělávání. EDUkační LABoratoř ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED.
Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Portál.
Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Asociace waldorfských škol ČR.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
MŠMT – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
MŠMT – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022). Zadání pro NPI ČR. Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/iii-zadani-pro-npi-230131-final.pdf
MŠMT, & NPI ČR. (2024a). Revize Rámcových vzdělávacích programů – předškolní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/predskolni-vzdelavani.
MŠMT, & NPI ČR. (2024b). Revize Rámcových vzdělávacích programů – předškolní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani.
OECD (2019). Learning compass 2030. Conceptual learning framework. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf
Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál.
Spilková, V. (2022). Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 72(2), 157–184.
Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Karolinum.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2025 Hana Havlínová