The concept of primary education in the context of curriculum framework revision

Vol.34,No.1-2(2024)
Current challenges of primary education

Abstract

The aim of this study is to examine the conceptual framework the personality-development-oriented approach to primary education in the the context of the ongoing curriculum framework revision. The goal of the primary education is to create conditions that enable all pupils to experience success in learning, foster positive self-perception, and engage in collaborative partnerships. Since the 1990s, the concept of primary education have undergone a gradual yet significant transformation, a process extensively documented in academic literature. The increasing emphasis on a competency-based framework in the newly proposed curricular document underscores the necessity of adopting a personality-development-oriented approach as a fundamental paradigm, not only in the document‘s design but also in its practical implementation within everyday school operations. This paper analyzes the proposed changes within the framework of relevant strategic documents, evaluates the position of primary education in the broader educational system, and discusses the potential benefits and challenges associated with the transformation of the curricular document and its practical application.


Keywords:
key competencies; competency-based approach; development concept; primary education; curriculum framework; revision; Strategy 2030 ; education for the future
References

ČSÚ – Český statistický úřad. (2023). Školy a školská zařízení – školní rok 2022/23, 2.1 základní vzdělávání celkem. https://www.czso.cz/csu/czso/tabulkova-cast-2qb7e5jmww

ČŠI – Česká školní inspekce. (2022). Vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků základních škol a víceletých gymnázií. Tematická zpráva. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Vysledky_vzdelavani_zaku_59ZSaVG/html5/index.html?pn=1

Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení: Metodická příručka pro učitele. EDUkační LABoratoř ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED.

Havlínová, H. (2018). Podkladová studie – Revize RVP 1. stupeň. https://www.npi.cz/images/podkladová_studie/zs_prvni_stupen.pdf

Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Portál.

Christodoulou, D. (2022). Sedm mýtů o vzdělávání. EDUkační LABoratoř ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED.

Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Portál.

Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Asociace waldorfských škol ČR.

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.

MŠMT – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf

MŠMT – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022). Zadání pro NPI ČR. Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/iii-zadani-pro-npi-230131-final.pdf

MŠMT, & NPI ČR. (2024a). Revize Rámcových vzdělávacích programů – předškolní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/predskolni-vzdelavani.

MŠMT, & NPI ČR. (2024b). Revize Rámcových vzdělávacích programů – předškolní vzdělávání. https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani.

OECD (2019). Learning compass 2030. Conceptual learning framework. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf

Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál.

Spilková, V. (2022). Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 72(2), 157–184.

Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Karolinum.

Metrics

0

Crossref logo

0


62

Views

47

pdf (Czech) views