Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Roč.31,č.2(2021)
Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak je aktuálně využívána výuka ve venkovním prostředí učiteli 1. stupně základních škol. Protože učitelé 1. stupně většinou vyučují celou škálu předmětů, pozornost studie byla soustředěna jen na přírodovědné předměty – prvouku a přírodovědu. Na této studii participovalo celkem 120 učitelů vyučujících dané předměty na 1. stupni základní školy napříč Českou republikou. Jako výzkumný nástroj byl zvolen nestandardizovaný autorský dotazník, který čítal celkem 18 otázek. Studie probíhala v letech 2019 a 2020, a rekognoskuje tak aktuální stav výuky těchto předmětů ve venkovním prostředí. Bylo zjištěno, že 97 % respondentů využívá pravidelně výuku ve venkovním prostředí. Studie byla navíc doplněna rozhovory s 20 učiteli z praxe, kterým bylo položeno pět otázek k tématu výuky ve venkovním prostředí.
Člověk a jeho svět; výuka ve venkovním prostředí; dotazníky
Asah, S. T., Bengtsson, D. N., & Westphal, L. M. (2012). The influence of childhood: Operational pathways to adulthood participation in nature-based activities. Environment and Behavior, 44(4), 545–569. https://doi.org/10.1177/0013916510397757
Bento, G., & Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s health. Porto Biomedical Journal, 5(5), 157–160. https://doi.org/10.1016/j.pbj.2017.03.003
Bentsen, P., Mygind l., Elsborg, P., Nielsen G., & Mygind E. (2021). Education outside the classroom as upstream school health promotion: ‘Adding-in’ physical activity into children’s everyday life and settings. Scandinavian Journal of Public Health, February 2021. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/1403494821993715. https://doi.org/10.1177/1403494821993715
Berg, S., Bradford, B., Barrett, J., Robinson, D. B., Camara, F., & Perry, T. (2020). Meaning-making of student experiences during outdoor exploration time. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21(2), 172–183. https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1769694
Blair, D. (2009). The child in the garden: an evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15–38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38
Brtnová Čepičková, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu. Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem.
Burešová, L., Endrštová, V., Glovňová, M., Krulichová, M., A., Kulich, J., & Kulichová, H. (2019). Prostor pro rozvoj odpovědného jednání k přírodě a lidem v RVP a vybraných ŠVP. Výsledky srovnávací analýz, projekt CIVIS, Lipka o.p.s. https://www.lipka.cz/soubory/analyza-svp_ rvp_final--f11960.pdf
Činčera, J., & Holec, J. (2016). Outdoor education in formal education. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533
Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus.
Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí.
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
Hajerová Müllerová, L., & Slavík, J. (2020). Modelování kurikula. Západočeská univerzita.
Hejnová, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in Educatione, 2(2), 77–90. https://doi.org/10.14712/18047106.24
Held, Ľ. (2011). Konfrontácia koncepcií prírodovedného vzdelavania v Európe. Scientia in Educatione, 2(1), 69–79. https://doi.org/10.14712/18047106.18
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Paido. https://doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-11
Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita.
Chmelová, Š. (2010). Pěstitelství na základní škole I. Didaktika výuky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). School gardens and their potential for environmental education. Envigogika, 14(1). https://www.envigogika. cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/580/812. https://doi.org/10.14712/18023061.580
Jančaříková, K. (2010). Pedagogika pod širým nebem. Sedmá generace, 22. únor 2010. https:// sedmagenerace.cz/pedagogika-pod-sirym-nebem/
Jančaříková, K., & Kapuciánová, M. (2012). Environmental education in nursery schools – finding the optimal form. Envigogika, 7(1). http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/ article/view/71/75. https://doi.org/10.14712/18023061.71
Louv, R. (2008). Last child in the woods. Saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin Books of Chapel Hill.
Marchant, E., Todd, C., Cooksey R., Dredge, S., Jones, H., Reynolds, D., Stratton, G., Dwyer, R., Lyons, R., & Brophy, S. (2019). Curriculum-based outdoor learning for children aged 9–11: A qualitative analysis of pupils’ and teachers’ views. PLoS ONE, 14(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212242
McSweeney, K., & WinklerPrins, A. (2020). Introduction to the special issue: Fieldwork in the the 21st century. Geographical Review, 110(1–2), 1–7. https://doi.org/10.1080/00167428.2019.1689361
MŠMT. (2020). Metodické doporučení pro distanční výuku. https://www.edu.cz/wp-content/ uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf
MŠMT. (2021). Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/54860/
Nadace Proměny Karla Komárka. (2016). České děti venku: Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas. http://www.nadace-promeny.cz/cz/vyzkum.html
Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy – school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808
Podroužek, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Aleš Čeněk.
Podroužek, L. (2005). Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In R. Jandová (Ed.), Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání (s. 162–164). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Punch, K. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). MŠMT. https://www.msmt.cz/ file/43792/
Remington, T., & Legge, M. (2017). Outdoor education in rural primary schools in New Zealand: A narrative inquiry. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(1), 55–66. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1175362
Ryplová, R., Chmelová, Š., & Vácha, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika.
Suttie, J. (2018). The surprising benefits of teaching a class outside. A new study finds that a class in nature helps kids be more attentive and focused once they return indoors. Greater Good Magazine Science-Based Insights for a Meaningful Life, 14. 5. 2018. https://greatergood. berkeley.edu/article/item/the_surprising_benefits_of_teaching_a_class_outside
Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019). Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis Scholae, 13(2), 95−116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25
Šimik, O., Švrčková, M., Sztablová, D., Poledníková, J., Holubová, B., Pisklák, B., Durčáková, H., Hyplová, J., Babůrková, D., Klimtová, H., Karaffa, J., & Cisovská, H. (2010). Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita. https://projekty.osu.cz/synergie/dok/ opory/simik-metodika-vyuky-jednotlivych-predmetu-na-1-stupni-zs.pdf
Šimik, O. (2015). Člověk a jeho svět – úvod do studia. Ostravská univerzita. https://www.simiko. cz/wp-content/uploads/2016/09/%C4%8Clov%C4%9Bk-a-jeho-sv%C4%9Bt-do-tisku. pdf
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in Educatione, 6(1), 80−90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Veřmiřovský, J., & Oujezdský, A. (2014). Konstruktivistický přístup k výuce přírodovědných a technických předmětů na základních školách. Edukacja-Technika-Informatyka, 5(1), 142−146. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dcb21c75- 7d07-4241-b0de-1b95ae255aa0
Wahyuni, S., Indrawati, I., Sudardi, S., & Suana, W. (2017). Developing science process skills and problem solving abilities based on outdoor learning in junior high school. JPII, 6(1), 165−169. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.6849
Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal value, alternative pedagogies and standards. Education 3−13, 39(1), 65−82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141
Wells, N. M. (2000). At home with nature effects of „greenness” on children’s cognitive functioning. Environment and Behavior, 32(6), 775−795. https://doi.org/10.1177/00139160021972793
Williams, D., R., & Brown, J. D. (2012). Learning gardens and sustainability education. Taylor& Francis. https://doi.org/10.4324/9780203156810
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2022 Štěpánka Chmelová