Jazyk dětí předškolního věku a komunikace v mateřské škole
Roč.19,č.4(2009)
Text se zabývá hodnocením situace v českém a zahraničním výzkumu řeči a komunikace dětí předškolního věku. Autor konstatuje, že současná česká pedagogika se touto oblastí téměř vůbec nezabývá. Na rozdíl od toho je v zahraničí tato oblast intenzivně zkoumána v rámci pedagogicky aplikované psycholingvistiky. Text podává stručný přehled o zahraničních výzkumech ve dvou relevantních tématech: (1) Sociokulturní faktory determinující vývoj dětské řeči a komunikace, (2) Teorie vstupu a osvojování (input – intake theory) objasňující vývoj dětské řeči, ve vztahu k jazykové výchově v mateřské škole. Nálezy ze zahraničních výzkumů jsou konfrontovány s českou situací v předškolním vzdělávání.
dětská řeč; dětská komunikace; dítě předškolního věk; komunikační kompetence; mateřská škola; předškolní (preprimární) pedagogika; učitelka mateřské školy
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society